Gå til innhold

Voksen student

Anbefalte innlegg

Gjest nøstemor
Skrevet

Mannen min begynner muligens å studere (masterstudier) til høsten. Vi er samboere med 2 barn. Hva slags økonomisk støtte (stipend ol) vil han kunne søke på.

Skrevet

Fra lånekassen så får han vel ikke mer enn maks. lån og stipend, tenker jeg. D.v.s 6.000,- pr. mnd. Avhengig av om skolen er privat eller statlig, så får han 16.000,- eller 26.000,- (ca.) i begynnelsen av hvert semester.

Dette er sånn ca. hva jeg husker - det kan være avvik. Det er også mulig at man får mer hvis man er forsørger o.l.

"......................................"

Gjest gruffalo
Skrevet

Vanlig stipend/lån fra statens lånekasse. Årlig maks. 25,800 i stipend og 81,400 i lån (deler av lånet omgjøres til stipend når man består eksamen), men dette avhenger av din inntekt og om han vil tjene noe ved siden av. Prøv støttekalkulatoren på www.lanekassen.no

Ellers finnes det jo tilleggstipender basert på geografi, studieretning osv osv, sjekk legathåndboken for å se om noe passer.

Skrevet

Fra lånekassen så får han vel ikke mer enn maks. lån og stipend, tenker jeg. D.v.s 6.000,- pr. mnd. Avhengig av om skolen er privat eller statlig, så får han 16.000,- eller 26.000,- (ca.) i begynnelsen av hvert semester.

Dette er sånn ca. hva jeg husker - det kan være avvik. Det er også mulig at man får mer hvis man er forsørger o.l.

Det er litt mer enn 8000 kr i måneden nå (gjennomsnittlig, det utbetales mer i begynnelsen av semesteret). Pluss forsørgertillegg.

Skrevet

Han kan søke støtte fra Lånekassen som alle andre. Hvor mye han kommer til å få avhenger av hvor mye han tjener ved siden av og også hvor mye du tjener. Fordi dere har to barn har han rett til forsørgertillegg, men det faller bort hvis han/du tjener for mye.

Her har du støttekalkulatoren:

http://app.lanekassen.no/stottekalk/

Ellers anbefaler jeg Legathåndboka. Alle legater/stipender man kan søke på i Norge skal stå der. Den finnes på biblioteket eller den kan kjøpes i bokhandelen.

Skrevet

Det er litt mer enn 8000 kr i måneden nå (gjennomsnittlig, det utbetales mer i begynnelsen av semesteret). Pluss forsørgertillegg.

8000? 6000 fikk jeg, inntil for et par mnd. siden. Gjennomsnittlit blir det selvfølgelig mer mer, p.g.a (som jeg også sa) mer i begynnelsen av semesteret.

Hmmm...de nøyaktige tallene kunne jeg sjekket lett, hvis jeg ikke hadde vært for lat til å gå til lånekassens sider :-)

"........................................"

Skrevet

8000? 6000 fikk jeg, inntil for et par mnd. siden. Gjennomsnittlit blir det selvfølgelig mer mer, p.g.a (som jeg også sa) mer i begynnelsen av semesteret.

Hmmm...de nøyaktige tallene kunne jeg sjekket lett, hvis jeg ikke hadde vært for lat til å gå til lånekassens sider :-)

Som jeg også sa var det gjennomsnittlig... Jeg leste kanskje innlegget ditt litt fort. Vi er i alle fall enige. :-)

Skrevet

Som jeg også sa var det gjennomsnittlig... Jeg leste kanskje innlegget ditt litt fort. Vi er i alle fall enige. :-)

Jepp :-)

".................................."

nattsvermeren1365380995
Skrevet

bare nysgjerrig på din ca alder,du mente du var for gammel til...:) litt nysgjerrig av meg,jeg da:_)

Skrevet

bare nysgjerrig på din ca alder,du mente du var for gammel til...:) litt nysgjerrig av meg,jeg da:_)

Jeg mente jeg var for gammel til hva?

nattsvermeren1365380995
Skrevet

å FORELSKE DEG,trodde du:)

nattsvermeren1365380995
Skrevet

unnskyld de store bokstavene,da,du som ikke liker det...:) men de var skrevet i en hjertelig tone:)

Skrevet

unnskyld de store bokstavene,da,du som ikke liker det...:) men de var skrevet i en hjertelig tone:)

Store bokstaver der det passer er kosher. Det er når man skriver bare med store bokstaver, og hele setnigner etter hverandre med store bokstaver, at det blir dårlig nettikette.

For øvrig er det greit å ikke forelske seg når man er i et fast forhold fra før av :-)

nattsvermeren1365380995
Skrevet

Store bokstaver der det passer er kosher. Det er når man skriver bare med store bokstaver, og hele setnigner etter hverandre med store bokstaver, at det blir dårlig nettikette.

For øvrig er det greit å ikke forelske seg når man er i et fast forhold fra før av :-)

ja men,det går an å forelske seg på nytt i den man er glad i også,har jeg hørt? alderen, da?

nattsvermeren1365380995
Skrevet

ja men,det går an å forelske seg på nytt i den man er glad i også,har jeg hørt? alderen, da?

Skrevet

Altfor gammel :-)

"................................."

nattsvermeren1365380995
Skrevet

Altfor gammel :-)

"................................."

tror ikke noe på det,da;) jeg er bare altfor nysgjerrig. morer meg litt med å se for meg hvordan dere er, når dere skriver her:)

Skrevet

De 10 000 man får i tillegg til det måndentlige beløpet i starten blir jo spist opp av pensumbøker og annet man trenger for å studere, så å si at man har 8140 i mnd å leve for blir litt søkt. Er vel en måte å legitimere at studenter er fattige tenker jeg.

Men, iallefall, man får nå hele 6140,- i mnd når det ikke er storutbetaling, dette er noe av det jeg har jobbet med de siste årene.

Og jeg skal jobbe for at vi etterhvert skal få enda mere.

Skrevet

De 10 000 man får i tillegg til det måndentlige beløpet i starten blir jo spist opp av pensumbøker og annet man trenger for å studere, så å si at man har 8140 i mnd å leve for blir litt søkt. Er vel en måte å legitimere at studenter er fattige tenker jeg.

Men, iallefall, man får nå hele 6140,- i mnd når det ikke er storutbetaling, dette er noe av det jeg har jobbet med de siste årene.

Og jeg skal jobbe for at vi etterhvert skal få enda mere.

Nå har ikke jeg sagt noe om hvor mye man får å leve for heller, da :-)

Men ja, jeg er helt enig. Jeg fikk 20.000,- ekstra fordi skolen kostet penger, men det hjalp jo ikke mye når skolen kostet langt over det dobbelte pr. år.

"Og jeg skal jobbe for at vi etterhvert skal få enda mere."

Tja. Jeg vet ikke hvor ok det er å få mer, så lenge staten tjener penger på studenter som en hvilken som helst bank. Gjør stipendandelen større, og rentene til noe som bare er symbolsk, så begynner vi å snakke om en studiefinansiering som er verdig et såkalt "sosialdemokrati".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...