Gå til innhold

Noen som har støtt borti lignende...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som relativt oppegående på data, støtte jeg forleden dag på et problem jeg ikke klarte å løse, og lurer på om andre har støtt borti lignende - og kan vite litt om hva det kan være.

Ikke egen maskin (heldigvis), men en laptop tilhørende sønnen til en venninne.

Problem 1: CPU arbeider på 100% konstant. En til to prosesser bruker all kapasiteten - som regel prosesser som har en indirekte link til web-bruk (java updater, real updater, internet explorers exe modul +++)

Problem 2: Når man skrur av prosessene som bruker cpu-kapasiteten, overtar en annen prosess cpu-belastningen; inntil alle slike prosesser (bortsett fra de vanlige systemprosessene) er slått av.

Problem 3: Ved å sette lav prioritet på en del av prosessene, samt drepe en del av de andre, får man maskina på nett - slik at man kan laste ned diverse fikseprogrammer. Men - online scanninger (trend micro o.l.) tryner. Dvs. - man får kun kjørt disse i internet explorer (ikke i java), og etter noen få minutter avslutter internet explorer med uventet feil.

Problem 4: en god del av de kjente problemfikserne får man ikke installert, installeringsprogrammet avslutter med "ukjent feil" e.l. (skjer bl.a. med ad-aware)

Problem 5: De problemfikserne man får installert, tryner etter få minutters bruk (skjer bl.a. med Spybot og Spyware Doctor).

Problem 6: Antivirusprogramnmer er selvsagt kjørt - fjerneprogrammet til avast finner ikke noe (eget nedlestbart spesialprogram til infiserte maskiner). Oppdatert versjon av AVG er også brukt - heller ikke denne finner noe.

Det eneste programmet jeg faktisk får kjørt, er hijackthis - men det er begrenset hvor mye jeg får tatt med dette, selvsagt. Fikk fjernet et par hijackere - uten at dette løste så veldig mye.

Ihvertfall - noen som har støtt borti noe lignende, og kan si noe om hva problemet/ene til denne maskina er?

Sånn rent bortsett fra at det hadde vært kjektå vite for egen del, kan et godt svar her muligens redde en tenåringsgutt fra kaldkveling av fattern i morgen - da min venninnes guttunge låner denne maskina av sin far ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøve å kjøre de fikse-programmene som allerede er installert (og forsåvidt forsøke å installere nye) i sikker-modus, med dsl-kabelen dratt ut?

Skrevet

Prøve å kjøre de fikse-programmene som allerede er installert (og forsåvidt forsøke å installere nye) i sikker-modus, med dsl-kabelen dratt ut?

Seffers ;-)

Skrevet

Seffers ;-)

Burde jeg ha skjønt, ja - men foreslår alltid det selvsaget først for sikkerhets skyld! ;) Hm, sjekket program filene for suspekte mapper?

Evt. rett og slett avinstallere de programmer/plugins som drar kapasitet (de kan jo heller installeres på nytt senere, muligens med mer kritisk blikk enn da de først havnet på pcen)?

Skrevet

Burde jeg ha skjønt, ja - men foreslår alltid det selvsaget først for sikkerhets skyld! ;) Hm, sjekket program filene for suspekte mapper?

Evt. rett og slett avinstallere de programmer/plugins som drar kapasitet (de kan jo heller installeres på nytt senere, muligens med mer kritisk blikk enn da de først havnet på pcen)?

Joa - men nøyde meg med å drepe prosessene som ble kjørt fra disse mappene, slik at listen med aktive prosesser i oppgavebehandling ble redusert til de som skulle være der.

Samt at jeg fjernet en del med hijackthis som jeg visste ikke skulle være der.

Samme virkning som om jeg hadde fjernet alle mistenkelige mapper - men uten skadevirkninger om noen av de mystiske mappene faktisk inneholdt viktige saker ;-)

Velvel, får uansett ikke gjort mer med dette nå. Guttungen er nå hos faren sin, og har nok blitt passe kjølhalt i kveld for å ha fucket opp laptopen ;-)

Skrevet

Jeg tipper du har blitt infisert av et s k rootkit.

Er det tilfelle, er det mest lønnsomt å reinstallere operativsystemet. Rootkit oppdages ikke av viruskontroll, dessverre. Alt for mange har alt for mye tillit til antivirusprogrammer. Det er for mye å forklare hva rootkit er eller hvordan du fjerner dem.

Men prøv Kasperskys Webscanner. Vent til i morgen tidlig, da er trafikken ikke så høy.

Rootkit omtales på en rekke nettsteder, og det fisn oppskrifter som skal fjerne dem, men ikke kast bort tida på det. Mye fortere å reinstallere.

Skrevet

Jeg tipper du har blitt infisert av et s k rootkit.

Er det tilfelle, er det mest lønnsomt å reinstallere operativsystemet. Rootkit oppdages ikke av viruskontroll, dessverre. Alt for mange har alt for mye tillit til antivirusprogrammer. Det er for mye å forklare hva rootkit er eller hvordan du fjerner dem.

Men prøv Kasperskys Webscanner. Vent til i morgen tidlig, da er trafikken ikke så høy.

Rootkit omtales på en rekke nettsteder, og det fisn oppskrifter som skal fjerne dem, men ikke kast bort tida på det. Mye fortere å reinstallere.

Sjeleglad det ikke er mitt problem det der - rootkit ja; så de kan fremprovosere den slags oppførsel.

Skal gi beskjed videre til mammaen til guttungen som har problemet.

Total reinstallering var vel konklusjonen man kom frem til da jeg tittet på denne saken og - men greit å vite hva det trolig har vært.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...