Gjest ambivalent Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 I utgangspunktet er jeg enig i at det ikke er så bra å ha spilleautomater stående "på hvert eneste gatehjørne". Jeg jobber selv i en dagligvarebutikk og ser jo folk som står og spiller i timevis. Problemet er bare at hvis vi fjerner automatene, så fjerner vi også _store_ deler av inntektene til organisasjonene som eier dem. Og så skal det ikke stikkes under en stol at de pengene "min" butikk tjener på disse automatene kommer godt med. Det er ikke noen piknik å selge dagligvarer i dette landet. Konkurransen er beinhard. 0 Siter
Gjest spillegal i familien Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 I utgangspunktet er jeg enig i at det ikke er så bra å ha spilleautomater stående "på hvert eneste gatehjørne". Jeg jobber selv i en dagligvarebutikk og ser jo folk som står og spiller i timevis. Problemet er bare at hvis vi fjerner automatene, så fjerner vi også _store_ deler av inntektene til organisasjonene som eier dem. Og så skal det ikke stikkes under en stol at de pengene "min" butikk tjener på disse automatene kommer godt med. Det er ikke noen piknik å selge dagligvarer i dette landet. Konkurransen er beinhard. Røde kors er den organisasjonene med flest spilleautomater. De behandler også folk mot spillegalskap. 0 Siter
Gjest ambivalent Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Røde kors er den organisasjonene med flest spilleautomater. De behandler også folk mot spillegalskap. Joda, men de gjør jo mye annet bra arbeid også. 0 Siter
Gjest spillegal i familien Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Joda, men de gjør jo mye annet bra arbeid også. Jeg tenkte først og fremst på dobbeltmoralen. 0 Siter
Gjest ambivalent Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Jeg tenkte først og fremst på dobbeltmoralen. Ja, jeg ser jo den. På den annen side så tar de jo tak i problemet, på en måte. Ble litt klønete dette her. Får ikke helt for(mul)ert meg i dag. 0 Siter
Gjest hilsen en som er spillegal Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Jeg var nettopp i utlandet på ferie. Ikke en eneste spillemaskin noen sted. Jeg storkoste meg og nøt å være der og kunne bruke pengene mine på hva jeg ville. Så kommer jeg tilbake til Norge og en det er en spillemaskin i hvert hjørne. GRUSOMT! Ethvert tiltak som hjelper på å stoppe oss spillegalne, er EKSTREMT velkomment. Dere andre som uttaler dere om tobakk og lignende vet tydelig ikke hva dere snakker om. Man blir ikke totalt blakk og ikke har hjem eller jobb på grunn av å være avhengig av røyk. 0 Siter
Gjest hilsen en som er spillegal Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Jovisst er det flott. Men de kan ødelegge livet for noen økonomisk. Jeg bare mener at tobakken ødelgger liv den også, hvorfor er ikke den fjernet? Du mener at man blir blakk, mister jobb og hus, fordi man er avhengig av røyk? Hva er du, 2 år gammel? 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Skrevet 23. juli 2006 Du mener at man blir blakk, mister jobb og hus, fordi man er avhengig av røyk? Hva er du, 2 år gammel? Nei, men jeg mener du ødelgger helsa. Hvor mange prosent av befolkningen er spilleavhengig og hvor mange prosent er røykere? Jeg verken røyker eller spiller så fom min del gjør det ingenting om både tobakk og automater forsvinner, men jeg mener folk over 18 må ha litt guts til å stå imot fristelser uansett hva det måtte være. 0 Siter
Gjest hilsen en som er spillegal Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Nei, men jeg mener du ødelgger helsa. Hvor mange prosent av befolkningen er spilleavhengig og hvor mange prosent er røykere? Jeg verken røyker eller spiller så fom min del gjør det ingenting om både tobakk og automater forsvinner, men jeg mener folk over 18 må ha litt guts til å stå imot fristelser uansett hva det måtte være. Hva sa du?! Litt guts? Er du seriøs? Jeg er AVHENGIG! Det handler ikke om guts! Tror du jeg VIL kaste bort tusenvis på tusenvis av kroner? Tror du jeg syntes det er det minste kjekt? Tror du ikke jeg H A T E R spillemaskiner? Nei du har nok rett, alt handler om guts. Når svetten, hjertebanken, nervøsiteten, rastløsheten, irritasjonen og den ekstremt uimotståelig lysten til å spille kommer over meg, så handler det såklart alt om guts. Såklart, er jo ingen problem å fikse opp i det. Bare til å sitte meg ned å si at "du, nå må du skjerpe deg". Alvorlig talt, jeg blir så ekstremt provosert av slike folk som deg, som klart viser tegn til å være UFATTELIG treg i toppen når du faktisk kan prestere å si noe slikt. Det er blitt sagt at å være spille avhengig er verre enn å være kokain avhengig. Hva sier det deg? Og hvordan tror du det føles å dermed være "utsatt" for denne type fristelse på hvert jævla gatehjørne, hver jævla matbutikk? Å prøve å motså denne syke trangen til å kaste bort pengene mine dag inn og dag ut? Fordi den eneste måten å gjøre dette på er å bure meg selv inni leiligheten for å unngå å møte på en blinkende maskin. Ja du, det handler bare om guts visst nok. Takk for din ekspert uttalse. Nå kan jeg bli frisk. 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Skrevet 23. juli 2006 Hva sa du?! Litt guts? Er du seriøs? Jeg er AVHENGIG! Det handler ikke om guts! Tror du jeg VIL kaste bort tusenvis på tusenvis av kroner? Tror du jeg syntes det er det minste kjekt? Tror du ikke jeg H A T E R spillemaskiner? Nei du har nok rett, alt handler om guts. Når svetten, hjertebanken, nervøsiteten, rastløsheten, irritasjonen og den ekstremt uimotståelig lysten til å spille kommer over meg, så handler det såklart alt om guts. Såklart, er jo ingen problem å fikse opp i det. Bare til å sitte meg ned å si at "du, nå må du skjerpe deg". Alvorlig talt, jeg blir så ekstremt provosert av slike folk som deg, som klart viser tegn til å være UFATTELIG treg i toppen når du faktisk kan prestere å si noe slikt. Det er blitt sagt at å være spille avhengig er verre enn å være kokain avhengig. Hva sier det deg? Og hvordan tror du det føles å dermed være "utsatt" for denne type fristelse på hvert jævla gatehjørne, hver jævla matbutikk? Å prøve å motså denne syke trangen til å kaste bort pengene mine dag inn og dag ut? Fordi den eneste måten å gjøre dette på er å bure meg selv inni leiligheten for å unngå å møte på en blinkende maskin. Ja du, det handler bare om guts visst nok. Takk for din ekspert uttalse. Nå kan jeg bli frisk. Er det kun maskinene på kjøpesentere du er avhengig av eller spiller du på nettet også? Så du forstå ikke sammenligningen min i det hele tatt når det gjelder denne saken? Jeg sier ikke det ene er verre enn det andre, men på hver sin måte er de jo begge til fare for enkelte personer. 0 Siter
Gjest hilsen en som er spillegal Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Er det kun maskinene på kjøpesentere du er avhengig av eller spiller du på nettet også? Så du forstå ikke sammenligningen min i det hele tatt når det gjelder denne saken? Jeg sier ikke det ene er verre enn det andre, men på hver sin måte er de jo begge til fare for enkelte personer. Nei, jeg spiller KUN på maskiner. Og til og med helst bare på en VISS type maskiner. Jeg spiller aldri flax, lotto, poker, nettspillingen - i det hele tatt. Jeg spilte aldri på maskiner før en skjebnesvanger dag for 3 år siden hvor jeg puttet på 10 kr på en maskin fordi jeg ventet på en venn som var forsinket. Vant 2000 kr og etter det har det vært nedenom og hjem. Har ikke tall på hvor mange tusen som er forsvunnet. Tusenvis av kroner som jeg kunne brukt på fornuftige ting. Så ikke fortell meg noe som helst om guts og viljestyrke og alt annet mumbo-jumbo som bare folk som ikke forstår hva dette dreier seg om, kommer med. Og ikke kom viftenede med røyk som et eksempel ettersom det ikke KOMMER I NÆRHETEN av hva spille avhengige må slite med både i forhold til avhengighet,tilgjengelighet,penger,ødeleggelse av familier og egen psyke. 0 Siter
Lurveline Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Du mener at man blir blakk, mister jobb og hus, fordi man er avhengig av røyk? Hva er du, 2 år gammel? Røykavhengighet og spillegalskap kan kanskje ikke sammenlignes på denne måten, men hva med alkohol? Hvorfor skal alkoholikere være nødt til å gå forbi reoler fulle av f.eks øl? 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Skrevet 24. juli 2006 Nei, jeg spiller KUN på maskiner. Og til og med helst bare på en VISS type maskiner. Jeg spiller aldri flax, lotto, poker, nettspillingen - i det hele tatt. Jeg spilte aldri på maskiner før en skjebnesvanger dag for 3 år siden hvor jeg puttet på 10 kr på en maskin fordi jeg ventet på en venn som var forsinket. Vant 2000 kr og etter det har det vært nedenom og hjem. Har ikke tall på hvor mange tusen som er forsvunnet. Tusenvis av kroner som jeg kunne brukt på fornuftige ting. Så ikke fortell meg noe som helst om guts og viljestyrke og alt annet mumbo-jumbo som bare folk som ikke forstår hva dette dreier seg om, kommer med. Og ikke kom viftenede med røyk som et eksempel ettersom det ikke KOMMER I NÆRHETEN av hva spille avhengige må slite med både i forhold til avhengighet,tilgjengelighet,penger,ødeleggelse av familier og egen psyke. Hva skal til for at du skal bli helt frisk da? Total fjerning av automater? Eller bare en viss sort automater? 0 Siter
Gjest MiaMariaa Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Du mener at man blir blakk, mister jobb og hus, fordi man er avhengig av røyk? Hva er du, 2 år gammel? Jeg ser poenget til Snorkfrøken. Om enn kanskje ikke med røyk. Men hva med alkohol? Maaaange har drukket seg fra hus og hjem. Skal man da slutte å selge alkohol fordi noen få ikke klarer å styre seg? 0 Siter
Gjest synes jeg Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Det kan da umulig være galt at en prøver å gjøre noe med et stort problem selv om en ikke tar tak i alle andre problem samtidig. 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Skrevet 24. juli 2006 Det kan da umulig være galt at en prøver å gjøre noe med et stort problem selv om en ikke tar tak i alle andre problem samtidig. Har jeg sagt det var det da? Men hvem vurderer hva som er det største problemet? Jeg har ikke problemer med verken at automatene står der eller fjernes. 0 Siter
Gjest spillegal i familien Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Jeg ser poenget til Snorkfrøken. Om enn kanskje ikke med røyk. Men hva med alkohol? Maaaange har drukket seg fra hus og hjem. Skal man da slutte å selge alkohol fordi noen få ikke klarer å styre seg? Alkohol kan jo kun kjøpes på vinmonopolet her i landet (unntakk øl, som de fleste alkoholikere ikke klarer seg med). Det er ikke "overalt". 0 Siter
Gjest MiaMariaa Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Alkohol kan jo kun kjøpes på vinmonopolet her i landet (unntakk øl, som de fleste alkoholikere ikke klarer seg med). Det er ikke "overalt". Og så? Tror du det gjør det mindre fristende for en alkoholiker å kjøpe alkohol, bare fordi han ikke får tak i det overalt? Om man samlet alle automatene i en spillehall e.l, hadde neppe de spilleavhengige klart å la være å gå dit. Å si at de spiller kun fordi automatene er lett tilgjengelige, blir for dumt. 0 Siter
Gjest spillegal i familien Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Og så? Tror du det gjør det mindre fristende for en alkoholiker å kjøpe alkohol, bare fordi han ikke får tak i det overalt? Om man samlet alle automatene i en spillehall e.l, hadde neppe de spilleavhengige klart å la være å gå dit. Å si at de spiller kun fordi automatene er lett tilgjengelige, blir for dumt. Det er nok like lett for en som er spillegal å gå til spillehallen, men når man først har blitt "frisk", er det lettere å få et tilbakefall hvis automatene står der man ferdes til daglig. Det er lettere å bli fristet hvis man ser det man blir fristet av. Likeledes er det lettere for en tørrlagt alkoholiker å styre unna fristelsene hvis de ikke har vodka ved siden av barnematen. 0 Siter
Gjest MiaMariaa Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Det er nok like lett for en som er spillegal å gå til spillehallen, men når man først har blitt "frisk", er det lettere å få et tilbakefall hvis automatene står der man ferdes til daglig. Det er lettere å bli fristet hvis man ser det man blir fristet av. Likeledes er det lettere for en tørrlagt alkoholiker å styre unna fristelsene hvis de ikke har vodka ved siden av barnematen. Men de har øl på butikken. Og for en tørrlagt alkoholiker, spiller det liten trille om det er øl eller sprit som står på pallene idet du kommer inn døra på ICA. Det finnes også et pol på nesten ethvert kjøpesenter. Det vil alltid finnes ting som er ufarlige så lenge man driver med måte, men som noen klarer å lage ulykke av. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.