Gå til innhold

Hvem er verst?

Anbefalte innlegg

Gjest 500miles
Skrevet

Den som mobber ,eller den som ikke gjør noe for å stoppe det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mobberen er vel i utgangspunktet verst som plager andre på den måten, men den som ikke stopper det er ikke så veldig mye bedre.

Gjest 500miles
Skrevet

Mobberen er vel i utgangspunktet verst som plager andre på den måten, men den som ikke stopper det er ikke så veldig mye bedre.

Hva hvis man ved å si ifra blir mobbet og utstøtt selv?

Skrevet

Hva hvis man ved å si ifra blir mobbet og utstøtt selv?

Først bør man da kanskje undersøke om det er noen andre utenfor man kan snakke med. Hvis dette er på jobben finnes det fagforeninger, tillitsvalgte og sånt, men jeg vet jo at det ikke alltid er så lett alikevel. F.eks. om mobberen er tillitsvalgt.

Skrevet

Den som mobber helt klart.

Fikk bank hver dag på ungdomsskolen jeg, synes ikke noe vondt om de som ikke prøvde å stoppe det.

Mista nikket
Skrevet

Blir ikke det omtrent det samme som uttrykket "Heleren er like ille som stjeleren"

Skrevet

Mobberen er den verste, men også de som ikke stopper det er ille.

Gjest sweet peach
Skrevet

Blir vel det samme som med heleren og stjeleren. Bare at heleren forholder seg til døde ting, å ikke gjøre noe med mobbing kan jo ødelegge et menneskes. Så derfor er vel kanskje det verre enn heling.

Skrevet

Å, er det en ting i livet jeg angrer på er det at jeg aldri stilte opp da folk ble mobbet på barne og ungdomsskolen. Spesielt ungdomsskolen, siden man da begynte å bli litt eldre. Var en gutt som ble mobbet gjennom hele grunnskolen. Det hendte noen få ganger at jeg var med ham etter skoletid. Og jeg snakket med ham iblant og var "snill" mot ham. Men jeg turte ikke si noe da "de tøffe guttene" mobbet. Det har plaget meg i mange år.

Gjest Anne-onyme
Skrevet

Jeg synes begge deler er like galt.

Foreldre og barn som stilltiende ser på/vet og lar mobbing og utfrysning bare fortsette, de er like skyldige.

Voksne gir på denne måten et stilltiende samtykke til at dette er ok, for det er de signalene barna oppfatter.

Det burde vært straffbart for voksne å oppføre seg slik.

Å bli snudd ryggen til, baktalt/ledd av, aldri bedt i bursdager osv, er veldig nedbrytende for selvtillitten til en sart barnesjel. ingen barn fortjener en slik oppvekst (for det blir en del av oppveksten når det pågår i mange år).

At voksne mennesker som kan styre og stoppe dette ikke har samvittighet og gjør noe?? det er for meg sjokkerende.

Jeg vet om en familie som er helt knust etter at barnet deres har blitt mobbet og utfryst i alle år. Det er så tragisk...ikke la slikt skje mere!

Jeg tror mange liv kunne vært spart om ingen ble mobbet og utfryst.

Mange unge får alvorlig spisevegring som senvirkning etter mobbing, og mange tar sitt liv har jeg lest. De orker rett å slett ikke bære på de vonde minnene lenger.

Skrevet

Foreldre og barn som stilltiende ser på/vet og lar mobbing og utfrysning bare fortsette, de er like skyldige.

Voksne gir på denne måten et stilltiende samtykke til at dette er ok, for det er de signalene barna oppfatter.

Å bli snudd ryggen til, baktalt/ledd av, aldri bedt i bursdager osv, er veldig nedbrytende for selvtillitten til en sart barnesjel. ingen barn fortjener en slik oppvekst (for det blir en del av oppveksten når det pågår i mange år).

At voksne mennesker som kan styre og stoppe dette ikke har samvittighet og gjør noe?? det er for meg sjokkerende.

Jeg vet om en familie som er helt knust etter at barnet deres har blitt mobbet og utfryst i alle år. Det er så tragisk...ikke la slikt skje mere!

Mange unge får alvorlig spisevegring som senvirkning etter mobbing, og mange tar sitt liv har jeg lest. De orker rett å slett ikke bære på de vonde minnene lenger.

Hva når voksne mobber andre voksne på arbeidsplassen?

Gjest 500miles
Skrevet

Jeg har opplevd mobbing når jeg var barn og ungdom.Derfor er denne arbeidsituasjonen helt grusom.Jeg er på akkord med egne verdier,og klarer ikke se meg selv i speilet lenger.Vet hvor grusomt det er

petter smart
Skrevet

Blir vel det samme som med heleren og stjeleren. Bare at heleren forholder seg til døde ting, å ikke gjøre noe med mobbing kan jo ødelegge et menneskes. Så derfor er vel kanskje det verre enn heling.

Feil. Det blir som stjeleren og den som ser stjelingen uten å gjøre noe.

En heler får egennytte av stjelingen. En som ser mobbing uten å gjøre noe har ingen egennytte av det, og gjør det for å sikre seg selv.

petter smart
Skrevet

Den som mobber, men det varierer mye etter omstendighetene.

En kan ikke forvente at et barn skal gjøre noe med andre barn som mobber. Barnet vil risikere å bli mobbet eller banket opp selv.

Men en forventer at voksne som ser barn mobbe gjør noe med det. De risikerer lite ved å stoppe mobbingen.

Når det gjelder voksne som mobber voksne er det ikke like enkelt for andre voksne å gjøre noe. De risikerer da selv å bli mobbet/fryst ut.

Det hele avhenger altså av hvilken risiko en utsetter seg selv for ved å gjøre noe.

Skrevet

Jeg tror (dessverre) det krever mer mot og styrke enn de fleste barn har, å være den som prøver å gå mot en mobber/mobbegjeng...

Gjest 500miles
Skrevet

Den som mobber, men det varierer mye etter omstendighetene.

En kan ikke forvente at et barn skal gjøre noe med andre barn som mobber. Barnet vil risikere å bli mobbet eller banket opp selv.

Men en forventer at voksne som ser barn mobbe gjør noe med det. De risikerer lite ved å stoppe mobbingen.

Når det gjelder voksne som mobber voksne er det ikke like enkelt for andre voksne å gjøre noe. De risikerer da selv å bli mobbet/fryst ut.

Det hele avhenger altså av hvilken risiko en utsetter seg selv for ved å gjøre noe.

Vet ikke hvordan man kan endre dette.Det involverer em hel arbeidsplass hvor alle har tatt sider.

Gjest Anne-onyme
Skrevet

Jeg har opplevd mobbing når jeg var barn og ungdom.Derfor er denne arbeidsituasjonen helt grusom.Jeg er på akkord med egne verdier,og klarer ikke se meg selv i speilet lenger.Vet hvor grusomt det er

Er det sånn at du er vitne til at en arbeidskollega blir mobbet nå? var det det du mente?

Jeg mener alle må si ifra, selv om de risikerer å bli utstøtt

Om alle har den holdningen at de skal si ifra, så er det mobberne som blir utstøtt og i mindretall.

Ellers mener jeg mye av mobbingen starter ved kjøkkenbordet hjemme, holdningen som foreldrene har til alle mennesker og den generelle tonen i familien.

Man kan lett oppdra et barn til å bli mobber.Mange av mobberne har slemme foreldre som snakker mye dritt om andre, og noen har det vondt selv med foreldre som slår eller drikker.

Mange av ofrene har manglende selvtillittsgrunnlag og blir lett et såret offer.

Det beste vi som foreldre kan gjøre er å bygge opp selvtillitten til barna våre, aldri kritisere, men samtidig lære dem å vise medfølelse og respekt for andre mennesker.

Har de selvtillitt står de sterkere i mot mobbing.

Gjest Violsa
Skrevet

Er det sånn at du er vitne til at en arbeidskollega blir mobbet nå? var det det du mente?

Jeg mener alle må si ifra, selv om de risikerer å bli utstøtt

Om alle har den holdningen at de skal si ifra, så er det mobberne som blir utstøtt og i mindretall.

Ellers mener jeg mye av mobbingen starter ved kjøkkenbordet hjemme, holdningen som foreldrene har til alle mennesker og den generelle tonen i familien.

Man kan lett oppdra et barn til å bli mobber.Mange av mobberne har slemme foreldre som snakker mye dritt om andre, og noen har det vondt selv med foreldre som slår eller drikker.

Mange av ofrene har manglende selvtillittsgrunnlag og blir lett et såret offer.

Det beste vi som foreldre kan gjøre er å bygge opp selvtillitten til barna våre, aldri kritisere, men samtidig lære dem å vise medfølelse og respekt for andre mennesker.

Har de selvtillitt står de sterkere i mot mobbing.

Ja,dette skjer på arbeidsplassen.Helt utrolig

Gjest Violsa
Skrevet

Ja,dette skjer på arbeidsplassen.Helt utrolig

til og med arbeidsmarkedsbedrift

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...