Gå til innhold

Dilemma - hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt usikker huseier.
Skrevet

Har kommet opp i en situasjon som frustrerer meg litt. Og vil gjerne høre hvordan andre ville ha reagert.

Vi leier ut leilighet i huset vårt. Og nye leieboere, et samboerpar som venter barn, skal flytte inn denne helgen.

Siden de har bodd på en helt annen kant av landet, så har vi ikke truffet dem personlig ennå.

De flytter sørover fordi han har fått jobb nær Oslo, men var avhengige av å finne et sted å bo før de fikk flyttet. Dette var ikke så lett for dem, siden de ikke hadde mulighet til å gå på visninger, og utleieleligheter i dette området går fort unna.

Så vi bestemte oss derfor for å la dem få leie leiligheten.

Det er henne jeg har vært i kontakt med på mail og telefon. Så jeg visste ikke noe om hennes samboer.

Så her om dagen kommer et brev i vår postkasse, adressert til et navn fra den muslimske delen av verden, med vår adresse.

Dermed viser det seg at vår nye leieboer tydeligvis er av utenlandsk opprinnelse.

Jeg er ikke på noen måte rasist i utgangspunktet. Så at han har en annen hudfarge betyr ingenting sålenge han snakker norsk og oppfører seg norsk.

Men skrekkscenariet er jo at dette også kan være en asylsøker som har skaffet seg en "lettlurt" norsk dame for å gifte seg i Norge. Og som vil flytter sørover fordi han har 120 slektninger i Oslo som kommer til å renne ut og inn i huset vårt døgnet rundt og ikke snakke et ord norsk...

Det at de venter barn, gjør jo ikke saken bedre hvis det viser seg å bli et problem, og vi ønsker å si dem opp. Det er vanskeligere å bli kvitt folk med barn hvis de nekter å flytte...

Jeg vil absolutt ikke dømme folk på forhånd. For dette kan jo være en veldig hyggelig og grei kar på alle måter.

Jeg fikk også et godt inntrykk av henne ved den kontakten vi har hatt.

Likevel føler vi oss litt "lurt" fordi vi nå har blitt litt usikre på hva vi får i huset?

Synes dere hun burde ha opplyst oss om at samboeren var utenlandsk?

Eller er dette helt uvesentlig? Og at det bare er vi som reagerer irrasjonellt?

Vil understreke at kontrakten ennå ikke er underskrevet eller depositum betalt. Dette ble vi enige om å gjøre når vi møttes.

Derimot har de allerede betalt en måneds husleie på forskudd som en garanti for at vi skulle holde av leligheten til dem.

Noen som har synspunkter, eller har vært i lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal legge bredsiden til og vise dem tillit og se hvordan det går. Det finnes da mange ålreite muslimer også! :o)

Skrevet

Jeg synes ikke du skal dømme dem på forhånd. Han kan være en oppegående og bra mann. Sannsynligvis er han det da jeg tviler på at det er særlig mange norsk jenter som blir "lurt" til å gifte seg med asylsøkere. Kommer det familie innom ti ganger i døgnet og det er div. bråk osv, kan du jo si fra om det. Dèt er lov.

Gjest Litt usikker huseier
Skrevet

Jeg synes du skal legge bredsiden til og vise dem tillit og se hvordan det går. Det finnes da mange ålreite muslimer også! :o)

Ja. Det er nettopp det jeg har tenkt å gjøre.

Men som sagt, føler oss litt lurt fordi hun ikke opplyste om dette.

Og jeg tenker litt som så, at de kanskje bevisst har latt være å si noe, fordi de har opplevd å bli avvist tidligere pga at folk ikke vil leie ut til "utlendinger"

Ikke at det er rettferdig, men det er likevel sånn det er..

Skrevet

"Synes dere hun burde ha opplyst oss om at samboeren var utenlandsk?"

Selvsagt ikke. Hadde du stilt det samme spørsmålet om det viste seg at han var fra England eller Tyskland?

Og synes ikke at dere nå kan nekte dem å flytte inn. Han har jo tross alt fått seg jobb her, og flytter ikke hit fordi han skal på slektstreff.

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Ikke alle "utlendinger fra den muslimiske del av verden" er slik at de helst bor 30 mennesker per knøttliten hybelleilighet...

Selv har jeg kjenner jeg flere som er i blandingsforhold, der den ene er norsk og den andre fx iransk etc. De fungerer helt normalt i samfunnet. Kanskje bl.a. fordi noen (les utleiere og arbeidsgivere) ga de en sjanse til å fungere normalt i utgangspunktet...

Kanskje litt å tenke over det også?

Skrevet

1) Jeg er igrunnen veldig glad for at ikke jeg skal leie ut deler av huset mitt.

2) Synes ikke du har grunn til å føle deg lurt. Men jeg kan forstå at du er nervøs for at det ikke skal fungere godt. Men du kunne uansett ikke ha vært sikker på at det skulle gå bra selv om fyren hadde hett Hans Hansen.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal dømme dem på forhånd. Han kan være en oppegående og bra mann. Sannsynligvis er han det da jeg tviler på at det er særlig mange norsk jenter som blir "lurt" til å gifte seg med asylsøkere. Kommer det familie innom ti ganger i døgnet og det er div. bråk osv, kan du jo si fra om det. Dèt er lov.

Ja selvfølgelig håper jeg han er en bra mann. Vi ble nok bare litt overrumplet fordi vi hadde sett for oss at begge var norske.

Så begynner tankene å svirre når man tenker på alle skrekk-historiene og høylytte og mansjåvinistiske utlendinger som har hele slekta på besøk.

Vi bor såpass tett både på leieboere og naboer, så det passer veldig dårlig med leieboere som skaper mye trafikk og støy.

Skrevet

Ja selvfølgelig håper jeg han er en bra mann. Vi ble nok bare litt overrumplet fordi vi hadde sett for oss at begge var norske.

Så begynner tankene å svirre når man tenker på alle skrekk-historiene og høylytte og mansjåvinistiske utlendinger som har hele slekta på besøk.

Vi bor såpass tett både på leieboere og naboer, så det passer veldig dårlig med leieboere som skaper mye trafikk og støy.

Støyer de må du jo be dem om å flytte. Få inn i leiekontrakten at det skal være nattero mellom kl xx og xx.

Gjest Linzay
Skrevet

Jeg leier ut til noen som ikke er norske og de oppfører seg bra. Jeg er også samboer med en fra Iran og vi oppfører oss også fint. Gi dem en sjanse. Ingen har plikt til å opplyse om at samboeren er muslim. Et menneske er et menneske.

Skrevet

1) Jeg er igrunnen veldig glad for at ikke jeg skal leie ut deler av huset mitt.

2) Synes ikke du har grunn til å føle deg lurt. Men jeg kan forstå at du er nervøs for at det ikke skal fungere godt. Men du kunne uansett ikke ha vært sikker på at det skulle gå bra selv om fyren hadde hett Hans Hansen.

1.Jeg tror også du hadde vært veldig glad for den ekstra inntekten du hadde fått ved å leie ut1

2.Det har du helt rett i. Men dessverre så er det større sjanse for at det kan oppstå problemer hvis man har en kultur-forskjell å forholde seg til også.

Skrevet

1.Jeg tror også du hadde vært veldig glad for den ekstra inntekten du hadde fått ved å leie ut1

2.Det har du helt rett i. Men dessverre så er det større sjanse for at det kan oppstå problemer hvis man har en kultur-forskjell å forholde seg til også.

Jeg mente at det uansett hvem man leier ut til er en viss fare for ubehageligheter,- og ja,- jeg skjønner at det ikke er så rart om man (innerst inne) er litt forutinntatt mot et utenlands navn i denne sammenheng...

Og,- jeg er fortsatt glad for at jeg ikke skal leie ut. Selv om det hadde gitt meg gode inntekter ;-)

Skrevet

"Synes dere hun burde ha opplyst oss om at samboeren var utenlandsk?"

Selvsagt ikke. Hadde du stilt det samme spørsmålet om det viste seg at han var fra England eller Tyskland?

Og synes ikke at dere nå kan nekte dem å flytte inn. Han har jo tross alt fått seg jobb her, og flytter ikke hit fordi han skal på slektstreff.

Jeg har aldri sagt at vi har tenkt å nekte dem å flytte inn??

Det har ikke falt meg inn engang..

Og som sagt dømmer jeg ikke en person før jeg har møtt ham, men er samtidig realistisk nok til å se hvilke problemer som kan oppstå.

Forøvrig kan man ikke helt sammenligne en tysker eller svenske og en muslim. Det er jo kultur/religion-bakgrunnen som evt vil kunne føre til problemer.

Og her er vel tyskere, dansker eller svensker mere på bølgelengde med oss..

Vi har også tidligere leid ut til et par hvor han var fra Iran. Men han var norsk på alle måter, og en skikklig ok kar!

Skrevet

Og som sagt dømmer jeg ikke en person før jeg har møtt ham, men er samtidig realistisk nok til å se hvilke problemer som kan oppstå.

Forøvrig kan man ikke helt sammenligne en tysker eller svenske og en muslim. Det er jo kultur/religion-bakgrunnen som evt vil kunne føre til problemer.

Vi har også tidligere leid ut til et par hvor han var fra Iran. Men han var norsk på alle måter, og en skikklig ok kar!

"Men han var norsk på alle måter, og en skikklig ok kar! "

.. noen vil kanskje hevde at det var en selvmotsigelse :)

Gjest Linzay
Skrevet

Vil bare si at de fleste iranere har flyktet fra et regime som de er totalt uenige i. Mange av dem praktiserer heller ikke religionen sin. Husk at Iran var et veldig "fritt" land før. Blir litt bekymret når du sier at han oppførte seg som norsk. Hvis man skal oppføre som en nordmann for å være OK, er det mange mennesker her i verden som må forandre seg gitt.

Skrevet

"Vi har også tidligere leid ut til et par hvor han var fra Iran. Men han var norsk på alle måter, og en skikklig ok kar!"

Hva i alle dager er da problemet? Hadde du tidligere leid ut til en muslim som startet flyktningemottak i kjelleren din, hadde jeg skjønt at du var skeptisk. Men nå har du vel liten grunn til å ha de fordommene du har?

Skrevet

"Men han var norsk på alle måter, og en skikklig ok kar! "

.. noen vil kanskje hevde at det var en selvmotsigelse :)

Obs! Det ble nok litt feil...

Ikke meningen å fremstille norsk som synonymt med å være OK og grei..

Men han var altså "norsk" på alle måter selvom han hadde iransk utseende. OG han var også en kjempehyggelig kar.

Nå ble det nok bedre!

petter smart
Skrevet

Vil bare si at de fleste iranere har flyktet fra et regime som de er totalt uenige i. Mange av dem praktiserer heller ikke religionen sin. Husk at Iran var et veldig "fritt" land før. Blir litt bekymret når du sier at han oppførte seg som norsk. Hvis man skal oppføre som en nordmann for å være OK, er det mange mennesker her i verden som må forandre seg gitt.

Det var da ikke det hun skrev. Hun skrev at han oppførte seg norsk OG var OK. Det var ingen sammenheng mellom disse to tingene.

petter smart
Skrevet

"Jeg er ikke på noen måte rasist i utgangspunktet. Så at han har en annen hudfarge betyr ingenting sålenge han snakker norsk og oppfører seg norsk."

Den skjønte jeg ikke helt. Må de snakke norsk og oppføre seg norsk for at det skal være ok?

Jeg skjønner at du foretrekker noen som kjenner til norsk kultur (har hørt om somaliere som tenner opp bål inne i leilighetene for å lage mat) og at dere har en viss felles forståelse.

Det er ikke sikkert han er spesielt religiøs og det vil uansett ikke få særlig innvirkning på leieforholdet.

Men jeg kjenner litt til det der med haugevis av slektninger og venner som kommer på besøk, regler som ikke følges (mange er vant til å bryte reglene, evt er vante til andre regler).

Men jeg kan ikke se at du er blitt lurt på noen som helst måte. Det var selvfølgelig ikke tilfeldig at det var hun som var i kontakt med deg. Men ingen plikter å opplyse om hvor partneren kommer fra.

Men jeg ville hatt med alle regler i kontrakten og presiser at de kan kastes ut om de bryter dem.

Skrevet

Han kom til norge som seks-åring, hadde vokst opp her, og så på Norge som sitt hjemland.

Det er det jeg mener.

Om hans foreldre var flyktninger, vet jeg ikke.

Nevnte ham for å understreke at det ikke er hudfarge som er avgjørende for hvem vi vil ha som leieboer.

Men det må være mennesker jeg kan kommunisere med, og som har en livsførsel som passer inn i vårt nabolag.

Vi bor som sagt såpass tett, at vi må ta hensyn til både naboer og hverandre. ( Vi deler bl.a.utearealer, og det er jo litt lytt imellom leilightene) Derfor betyr det mye at man er komfortabel med leieboeren.

Grunnen til skepsisen, er jo den at muslimer er mer forskjellig enn oss i utgangspunktet, og dermed er sjansen for ulikheter og konflikter allerede mere tilstede.

Men selvfølgelig håper og tror jeg at dette ikke blir noe problem!

Men dessverre får man tanker fordi man har hørt skrekk-historier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...