Sofline Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Han kom til norge som seks-åring, hadde vokst opp her, og så på Norge som sitt hjemland. Det er det jeg mener. Om hans foreldre var flyktninger, vet jeg ikke. Nevnte ham for å understreke at det ikke er hudfarge som er avgjørende for hvem vi vil ha som leieboer. Men det må være mennesker jeg kan kommunisere med, og som har en livsførsel som passer inn i vårt nabolag. Vi bor som sagt såpass tett, at vi må ta hensyn til både naboer og hverandre. ( Vi deler bl.a.utearealer, og det er jo litt lytt imellom leilightene) Derfor betyr det mye at man er komfortabel med leieboeren. Grunnen til skepsisen, er jo den at muslimer er mer forskjellig enn oss i utgangspunktet, og dermed er sjansen for ulikheter og konflikter allerede mere tilstede. Men selvfølgelig håper og tror jeg at dette ikke blir noe problem! Men dessverre får man tanker fordi man har hørt skrekk-historier. Er han sammen med en norsk jente, er han neppe "ekstrem muslim"... 0 Siter
Gjest Farsønn Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Jeg tror du er litt lurt ja, for jeg tror dette paret har fått avslag hos leietagere før på grunn av den problemstillingen du nevnte. Derfor tok de en vri nå der de ikke gikk på visning og "viste han fram" og kontakten gikk kun via henne. Jeg er heller ikke rasist, men jeg synes det er selvfølge at hun skulle opplyst om det at han hadde en annen opprinnelse, så om han var svenske, danske, pakistaner eller hva som helst. Fordi du skal ha rett til å vite hvem som skal bo i huset ditt. Er du uheldig kan du i praksis risikere at huset ditt blir brukt som moske`. Samtidig har du kansje plikt til å skaffe deg nødvendig informasjon selv også? Hadde du spurt om navnet hans, kunne du sjekket litt rundt han og finne ut om han hadde rent mel i posen. Nå, når dere har kommet så langt i prosessen risikerer du at du blir anklaget for rasisme osv om du avbryter leieprosessen. For all del, du kan være heldig slik at dette er kjempetrivelige folk. Jeg kan ikke uttale meg noe mye om det, for jeg kjenner ikke fyren. 0 Siter
Mistera Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Ja selvfølgelig håper jeg han er en bra mann. Vi ble nok bare litt overrumplet fordi vi hadde sett for oss at begge var norske. Så begynner tankene å svirre når man tenker på alle skrekk-historiene og høylytte og mansjåvinistiske utlendinger som har hele slekta på besøk. Vi bor såpass tett både på leieboere og naboer, så det passer veldig dårlig med leieboere som skaper mye trafikk og støy. Kansje den delen med framleie også burde utheves? Sånn at du ikke trenger å være redd for at hele familien flytter inn:) Og reglene kan du også sette med tid om stillet osv:) 0 Siter
Gemini Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Obs! Det ble nok litt feil... Ikke meningen å fremstille norsk som synonymt med å være OK og grei.. Men han var altså "norsk" på alle måter selvom han hadde iransk utseende. OG han var også en kjempehyggelig kar. Nå ble det nok bedre! MEN han har sikkert et utenlansk-klingende navn, og blir sikkert forskjellsbehandlet kun ut fra navnet sitt i en rekke sammenhenger, fx når det gjelder jobbsøknader. 0 Siter
Orio Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Du er ikke rasist? Og vil ikke dømme noen på forhånd? allikevel klarer du å pensle ut dette skrekksenarioet ut fra et navn? 0 Siter
Gjest Farsønn Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Du er ikke rasist? Og vil ikke dømme noen på forhånd? allikevel klarer du å pensle ut dette skrekksenarioet ut fra et navn? Døh? gi deg da! Det er ikke rart hun er engstelig og skeptisk etter alle skrekkhistoriene som har vært. Man trenger ikke å være rasist for å føle slik hun gjør. Jeg ville aldri leid ut til en muslim, men jeg er ikke rasist av den grunn. Jeg ville ikke gjort det for å forsikre meg mot at det oppsto slike ubehageligheter som hun frykter (bl.a.). Vel kan du få dårlige heilnorske leieboere også, men blir det trøbbel da tror jeg det er lettere å hive dem ut. Og du slipper å få en rasistsak på deg, eller få halve moskeen etter deg. Folk fra visse kulturer og enkelte miljøer har kansje lettere for å trekke kniven også? fordi det er vanlig og akseptert å løse konflikter med knivbruk der de kommer fra. 0 Siter
lex Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Mulig hun overlagt unnlot å fortelle om samboerens opprinnelse, du beviser jo at hun mer eller mindre er tvunget til det for å få tak over hodet. 0 Siter
red Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Vi flyttet inn i helvete for noen år siden, naboen var kriminell og dop langer. Hadde folk rennende på døra dag og natt (som ringt på hos oss), bekjente med nøkler som mixet techno låter på pervoanlegg, pitbullbikjer som ble brukt til kamper på stovner, det ble satt opp videoovervåkning, gjentatte politirazzia, vi hadde torpedo som brøvde å bølle seg inn til oss for å ta naboen, vi hadde jugoslaviske brødre av ekskjeresten som skulle 'ordne opp', vi hadde en nevrotisk mor som ringte på hos oss og ville ha oss til å se etter gutten sin, vi hadde kompiser som sto utenfor og ville bryte opp døra fordi de trodde han skulle begå selvmord, vi hadde folk som raidet huset og knuste vinduene hans med stein så hele inngangspartiet var dekket av glassskår, vi fikk vite av politiet at han oppbevarte pumphagle, skuddsikker vest og pistol. Og han var norsk. Tro meg, weird fucks kan du finne overalt. Men jeg skjønner hva du er bekymret for, men ikke stress før det er et faktum. 0 Siter
lonelyP Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Synes du er litt forutinntatt jeg.Du kan ikke forvente at leieboere skal komme med hele livshistorien sin. En nordmann kan jo ha begått drap eller svindlet med penger eller andre sjokkerende ting. Mannen er etter det jeg forstår gift med en oppegående norsk kvinne som du jo liker, det må jo tale litt til denne mannens fordel? 0 Siter
Snacky1365380698 Skrevet 22. juli 2006 Skrevet 22. juli 2006 Hun har vel oppdaget at hennes samboer kan by på problemer før tenker jeg, og dermed unnlatt og nevne det. Hun har garantert fått en del reaksjoner på det tidl. Stakkars jente. Men som folk her sier, det finnes mange alreite muslimer og altså! Så du er nok litt forutinntatt. FInnes nordmenn med 100 slektninger uten folkeskikk som hyler og bråker, også! Det jeg ville ha gjort er å tilføyd en klausul i kontrakten (hvis det ikke er det fra før) om prøvetid. Det var det i vår kontrakt når vi leide. Ikke fordi vi ble sett på som 'skumle' mennesker, men man vet jo aldri med folk man ikke kjenner. Legg til et punkt om feks 6mnd prøvetid og gjør de oppmerksomme på det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.