Gå til innhold

hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Etter en fødsel for 4 uker siden blør jeg ennå litt; rødbrun utflod. (ikke så mye) er det normalt? Jeg sydde noen få sting.

En annen ting jeg også lurer på: Når jeg må "bæsje" gjør det så vondt, føles som jeg skal sprenges i endetarmsåpningen. Blør også alltid litt når jeg har avføring, i tillegg til at det svir der når jeg skal tørke meg etterpå. Hva kan dette være, er det dette som kalles hemoroider?

Håper på svar fra noen som vet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23929-hjelp-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det at du fremdeles har litt blodtilblandet utflod er helt normalt. Blod fra stingene kommer vanligvis ikke så lenge etter fødselen, så det er nok siste stadiet av renselsen fra livmoren du har igjen.

At du har vondt for å ha avføring, er ganske normalt, og som oftest skyldes det hemorrider. Det er vanlig å få det etter den harde medfarten man får ved å presse ut et stort barn. Vanligvis normaliserer dette seg etterhver, men det er viktig å sørge for at avføringen er relativt bløt. Spis kost som mykgjør avføringen, eller kjøp evt. et middel for dette på apoteket. At du blør litt fra hemorridene er ikke farlig. Du kan evt. prøve å holde med et papir mot endetarmsåpningen mens du trykker. Det reduserer følelsen av å sprenges. Det finnes også midler på apoteket, som du kan smøre på hemorridene. Spør der hva de anbefaler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23929-hjelp-meg/#findComment-100653
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er helt normalt å ha brunlig renselse 4 uker etter fødsel. Blødning fra stingene er ikke normalt så lenge etter fødsel, så blodet kommer nok fra livmoren.

Når det gjelder avføringsproblemene dine, så har de nok sammenheng med hemorrider, som kan ha oppstått under fødselen. Det store trykket som oppstår i venene i bekkenet, når man trykker, fører ofte til at man får hemorrider. Disse forsvinner mer eller mindre etterhvert, men enkelte ganger blir det igjen noe. Du kan prøve med Scheriproct salve, som du får kjøpt på apoteket. En annen ting som kan være lurt, er å presse med hånden (bruk plasthanske eller litt toilettpapir) mot endetarmsåpningen når du trykker. Da får du ikke den følelsen av å sprenges. At man også blør litt fra hemorridene, er normalt og ikke farlig. Blir dette mer plagsomt, synes jeg du skal ta det opp med din lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23929-hjelp-meg/#findComment-100911
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...