Gå til innhold

Wanna-be-kakser....Vanskelig vennskap

Anbefalte innlegg

Gjest tønsberg-jente
Skrevet

Hei, nå trenger vi litt hjelp til å "håndtere" noen venner av oss på en god måte....

Dette venneparet vårt er et gift par med tre barn. De har et stort flott hus, i et område som regnes som et veldig fint ett i den byen de bor. De har to barn med "kongelige" navn, og da dette paret giftet seg for ett år siden byttet de begge navn som hørtes "penere" ut.

Han er rørlegger. Hun er sykepleier. Ikke noe voldsomt velstående jobber akkurat kanskje? ;-)

De kjører en opel corsa, og mener dette er en "status-bil". De har minst 3 millioner i lån, men likevel...

Dette paret er så ekstreme til å snakke om penger! Når de er på besøk hos oss spør de rett ut hva vi har betalt for alt av interiør, bil, oppussing etc etc....Vi har omsider lært at vi ikke bør fortelle...for de har da ikke noe med det?!

Kona kjøper kun designerklær, og sist vi var i byen sammen kjøpte hun en t-skjorte til 2000 kroner. Jeg rister på hodet og tenker på alle de t-skjortene JEG kunne fått for samme pris ;-)

De er rett og slett veldig "over alle andre". Poenget er bare at de hverken tjener særlig bra eller har særlig flott interiør, bil etc...men de GIR SEG UT for å være kaksete.

Hva kommer det av at enkelte mennesker blir slik? Stormannsgalskap kaller vi det.

Det som er greia er at det er vanskelig å omgås disse. For vi gjennomskuer jo hvordan de ØNSKER å være store og flott på det, og de kjøper jo kun merkeklær forå hevde seg...f.eks. Hvordan de klarer finansiere det er jo en annen sak. De sier bare at de har mye lån...

Jeg og mannen min kommer begge fra velstående familier. Vi har gode jobber, flott hus og flott bil bl.a...Likevel er vi svært opptatt av å ikke skryte, ikke gjøre oss flottere enn vi er - og vi er nokså store forkjempere for å gi bort, dersom man har mye selv. Vi er på ingen måte kaksete, men klarer oss greit. Merkeklær driter vi i, og har ingen behov for å hevde oss på noen måte.

vennene våre kunne vi valgt å kutte ut, men det er ikke lett når deter barndomsvenner. Dessuten er dette stormannsgreiene noe som har kommet de siste årene hos dem.

Hun snakker stadig til meg om at det er "litt dumt" han "bare" er rørlegger. han burde jo vært advokat....eller kirurg for den saks skyld.

Nå er vi gått nokså lei.

Hvordan ville DU håndtert disse menneskene? Hva ville du sagt for å få dem ned på jorden? Hva ville du sagt hvis du shoppet med ei venninne som kjøpte en t-skjorte til 2000 kroner, og ser ned på de fordi du går på Popin f.eks?

Og hva ville du svart når de begynner spørre om hva interiøret i huset koster?

Vi er veldig lei faktisk, men klarer ikke helt takle det på en god måte. Vi blir bare oppgitt....og føler oss "presset" til å gjøre oss bedre enn vi er, enda vi sitter MYE bedre i det enn dem, det er bare det at vi ikke har interesse av å være snobbete eller skryte av det hele....Sukk...

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet akkurat hva du mener, kjenner et par sånne selv. Jeg tror rett og slett ikke slikt kan endres over natta, de er jo selvstendige individer som selv har rett til å gjøre som de vil.

På samme måte som _du_ har rett til å gjøre som du vil.

Selv har jeg valgt å tenke på min egen trivsel. Det betyr at jeg bevisst har valgt å holde mer avstand, og heller omgåes mennesker som jeg har det fint sammen med.

Det fungerer utmerket. Jeg har fått irritasjonen mer på avstand, og samler heller opp positive opplevelser sammen med andre.

Skrevet

Tja, hvis noen hadde spurt meg hva interiøret mitt kostet, hadde jeg vel svart som sant er at det kostet x antall hundrelapper på IKEA. Det trenger jo i og for seg ikke plage dere at hun kjøper T-skjorter til 2000 kroner, hun er en voksen kvinne, og det er hennes eget valg.

Og så kan du jo si at det ikke er noe galt i å være rørlegger. Det er da et nyttig yrke, og de tjener sikkert greit.

Men hvis de irriterer deg veldig, og du synes de er så forskjellige fra dere i tankemåte at du ikke får noe ut av samværet, så er du jo ikke nødt til å tilbringe tid sammen med dem. Man må velge sine omgangsvenner med omhu.

mumitrollet
Skrevet

Kanskje det henger sammen med lav selvtillit el.l., men jeg fatter ikke helt hvorfor du mener de bør "oppføre" seg som det sømmer seg for folk med lav utdannelse/begrenset økonomi.

Og, om du synes dette er så plagsomt, så skjønner jeg ikke helt hvorfor dere skal "takle" dette i det hele tatt? Ikke vær sammen med dem, da.

De som sier at penger ikke betyr noe, har som regel flust av dem.

Skrevet

Vær snille med dem når krakket kommer og dere må hale dem opp fra grøfta da. :o)

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort om det var mine venner. Sannsynligvis fortalte henne rett ut hva jeg mener om å kjøpe t-skjorter til 2000,- stykket...!

Skrevet

Virker ikke som de skarpeste knivene i skoffen, så kansje de syns dere er "fine" venner som må imponeres. At de rett og slett føler at de må late som de har masse penger fordi dere tydeligvis har masse penger.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Disse hadde jeg ikke orket å være sammen med.

Barndomsvenner eller ikke. De hadde sakte men sikkert forsvunnet ut av mitt liv.

Snacky1365380698
Skrevet

Huff! Slike mennesker er forferdelige, men desverre finnes det en god del av dem.

Lav selvtillit vil jeg kalle det. De er sikkert grønne av misunnelse på dere, og prøver desperat å bli noen de ikke er.

Jeg hadde nok gradivs trukket meg tilbake fra disse folka, men det beste hadde jo å vært å tatt en prat med en av de. Feks på en uformell måte over en kaffe. Men det er jo lettere sagt enn gjort. Man kan jo risikere at de blir dødelig fornærmet. Men i bunn og grunn er det jo bare skikkelig synd på dem. Hverdagen må jo være et eneste slit.

Men ikke noe koselig å henge sammen med de, det skjønner jeg. Men hva andre valg har du? Ta det opp eller å la være. FOr det å fortsette vennskapet blir joet eneste stort "huff"!

Gjest arora
Skrevet

Nå er det jo sånn at en rørlegger kan tjene en god del. (også svart)

Jeg er høyt utdannet, dog samtlige håndtverkere jeg kjenner tjener mer.

Gjest Tønsbergjente
Skrevet

Nå er det jo sånn at en rørlegger kan tjene en god del. (også svart)

Jeg er høyt utdannet, dog samtlige håndtverkere jeg kjenner tjener mer.

I fare for at disse menneskene leser her på forumet, har jeg selvsagt gjort om på en del "sannheter" - bl.a om hvilket håndverker-yrke, og hvilken by etc etc...

han er ikke rørlegger, men noe annet tilsvarende - og han tjener ikke særlig bra ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...