Gå til innhold

Katter som "trykker" med potene

Anbefalte innlegg

Gjest haifa
Skrevet

Hei!

Har to nydelige katter som nærmer seg året. De er så utrolig kosene. Men jeg lurer på en ting som jeg syns er litt finurlig.....

Hva kommer det av at de, når de ligger i fanget og koser seg, at de ligger og trykker frem ogf tilbake med potene, som om de ruger på noe nesten...

I tillegg gjør den en av dem sutte-lyder mot huden vår og prøver suge liksom.

De ble ikke tatt for tidlig fra mor, heller litt sent. Men tror de at VI er deres mor? hehe...bare lurer på om noen vet dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer eller mindre alle katter uansett alder gjør det der.

Det kommer av at når de var små og pattet moren så må de stampe med beina for å "massere" patten sånn at de får ut melk når de patter. Dette, sammen med stryking (minner om vasking fra mor) er en opplært kos for kattene.

Gjest mjauritz
Skrevet

Som Piray skriver.

Og: Huskatter blir som regel ikke voksne, de forblir kattunger hele livet. I utlandet kan du se villkatter som har en helt annen adferd enn våre tamme, de er blitt voksne av kampen for føden, rivalisering og livets harde skole. Men likevel kan du se dem ligge i en stor "familiehaug", slikke hverandre og male.

Med litt trening kan du selv lage samme malende prrrrr-lyden, stryk samtidig katten med en finger på siden av hodet ved munnviken, og du vil selv bli oppfattet som en kosete katt. Det er et triks med skeptiske katter som f eks ikke vil børstes og stelles.

Når de stryker seg inntil deg med siden av hodet, så vil de avsette lukt på deg fra kjertler ved munnviken og merke deg som sin familie.

Når de gjesper, vil de markere at de er avslappet. Det samme kan du gjøre for å berolige både hunder og katter.

Å stirre på en katt eller hund, og/eller smile (vise tenner) virker truende. Derfor vil ofte de som ikke liker katter få katter etter seg, mens de som liker katter ikke får dem til å komme bort til seg fordi de smiler og stirrer.

De har språk, og hører du etter, så er det forskjell på velkomstmjau, sulten-mjau, kreve-mjau, sint-mjau og veldig sint mjau. Dessuten har de en misfornøyd true-lyd som låter som høy knurring.

Skrevet

Mer eller mindre alle katter uansett alder gjør det der.

Det kommer av at når de var små og pattet moren så må de stampe med beina for å "massere" patten sånn at de får ut melk når de patter. Dette, sammen med stryking (minner om vasking fra mor) er en opplært kos for kattene.

er det? Men alle mine katter har stampet slik med potene alltid rett før de legger seg ned.

Tenkte det var for å myke opp eller noe jeg.

Skrevet

er det? Men alle mine katter har stampet slik med potene alltid rett før de legger seg ned.

Tenkte det var for å myke opp eller noe jeg.

Når de stamper før de legger seg ned er det for at de skal gjøre det til et godt sted å ligge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...