Gå til innhold

Fondue/raclette

Anbefalte innlegg

Gjest soljenta_83
Skrevet

Er det noen her som har det?

Blir det brukt eller er det altfor komplisert til å brukes ofte?

Til fondue så bare har man olje i gryta og dypper kjøtt oppi? Har aldri smakt det før.

Og raclette så steker man kjøttbiter og litt ost på et lite brett? Bare smakt det en gang.

Anbefales det å kjøpe en av delene eller begge,og i såfall hvilken?

Dette ble litt dumt formulert men husker ikke helt hvordan det var :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Ulvinnen
Skrevet

Vi har både fondue og raclette. Fonduen blir mest brukt, men det er sikkert smak og behag.

Gjest soljenta_83
Skrevet

Vi har både fondue og raclette. Fonduen blir mest brukt, men det er sikkert smak og behag.

Men hva gør man når man skal ha kjøttfondue? eller er det ost det blir brukt mest til? Og hva serverer man ved siden av?

Har lyst til å kjøpe en av delene

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Men hva gør man når man skal ha kjøttfondue? eller er det ost det blir brukt mest til? Og hva serverer man ved siden av?

Har lyst til å kjøpe en av delene

Vi bruker bare kjøttfondue. Jeg tror ikke min fondue er beregnet på ost...

I fonduen har vi en god matolje. Så kjøper vi inn godt kjøtt (f,eks indrefilet), pølser, løk og paprika. Disse kutter vi i passe stykker. Stykkene tres på fonduegafler og puttes i fonduen til de er ferdige.

Så har vi fonduesaus ved siden av. Vi kjøper gjerne et sett med 6-8 forskjellige. Når maten er ferdig kokt, så dupper vi den i fonduesausen og spiser pariserloff til.

Skikkelig kosemat :-) Vi drikker gjerne vin til og ser på en DVD samtidig.

Skrevet

Jeg ville kjøpt raclette. Tror jeg. Vi pleier å koke poteter til og har forskjellige typer hvitost i formene. På plata kan du steke kjøtt, pølser, grønnsaker (babymais f.eks.) og sånt. Pensle kjøttet godt med olje først så det ikke setter seg fast!

Prøvde sjokoladefondue en gang, men det ble faktisk for mektig selv for meg. :o)

Gjest soljenta_83
Skrevet

Er det elektrisk fondue dere har,eller må man tenne opp med noe?

Tror kanskje jeg heller litt mer mot raclette :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Er det elektrisk fondue dere har,eller må man tenne opp med noe?

Tror kanskje jeg heller litt mer mot raclette :)

Fonduen med matoljen varmes opp på ovnen. Deretter holdes varmen ved like med en liten brenner med rødsprit i.

Om du synes dette er for komplisert, så gå for raclette. Det er veldig koselig og god mat det også :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...