Sofline Skrevet 22. juli 2006 Skrevet 22. juli 2006 Hvor lavt skal blodtrykket være før det regnes som lavt? Jeg fikk det målt til 100/70 hos legen, og han sa det var fint, og at det var så lavt fordi jeg er i god form. Mamma (som selv har lavt blodtrykk) sier det er altfor lavt, og jeg har også problemer med plutselig svimmelhet noen ganger. Jeg måtte sette meg ned i en butikk her om dagen for ikke å falle. Kan det være blodtrykket som dropper fort? 0 Siter
Gjest rota Skrevet 22. juli 2006 Skrevet 22. juli 2006 Dette er hva Christian Anker sier: Unge voksne mennesker har i hvile vanligvis et blodtrykk mellom 90/50 og 135/85 Så da har nok du et normalt blodtrykk. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Skrevet 23. juli 2006 Dette er hva Christian Anker sier: Unge voksne mennesker har i hvile vanligvis et blodtrykk mellom 90/50 og 135/85 Så da har nok du et normalt blodtrykk. Ja, det sier Christian Anker, men andre leger sier noe annet... 0 Siter
citygirl Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Du er ung, slank og i god form? Blodtrykket ditt helt supert og innenfor normale verdier. Hvis du blir svimmel når du reiser deg fort, må du lære deg til å reise deg saktere. Det er bare fint å ha lavt blodtrykk, det er ikke farlig. Husk å drikke masse hvis du skal stå lenge (i kø f.eks), og beveg beina dine når du står stille. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Skrevet 23. juli 2006 Du er ung, slank og i god form? Blodtrykket ditt helt supert og innenfor normale verdier. Hvis du blir svimmel når du reiser deg fort, må du lære deg til å reise deg saktere. Det er bare fint å ha lavt blodtrykk, det er ikke farlig. Husk å drikke masse hvis du skal stå lenge (i kø f.eks), og beveg beina dine når du står stille. Jeg er ung, slank og i god form. :-) Jeg har noen ganger problemer når jeg reiser meg, men det er ikke det verste. Noen ganger får jeg det også uten å reise meg (når jeg står eller sitter) og da tar det lang tid før det går over. 0 Siter
citygirl Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Jeg er ung, slank og i god form. :-) Jeg har noen ganger problemer når jeg reiser meg, men det er ikke det verste. Noen ganger får jeg det også uten å reise meg (når jeg står eller sitter) og da tar det lang tid før det går over. Liker du lakris? Det kan faktisk hjelpe, det får blodtrykket til å stige litt. Eller spis litt salt mat. Men det er viktigst å drikke nok, særlig nå som det er varmt. Litt plagsomt er det sikkert, men det er sunt å ha lavt blodtrykk:-) 0 Siter
Sofline Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Skrevet 23. juli 2006 Liker du lakris? Det kan faktisk hjelpe, det får blodtrykket til å stige litt. Eller spis litt salt mat. Men det er viktigst å drikke nok, særlig nå som det er varmt. Litt plagsomt er det sikkert, men det er sunt å ha lavt blodtrykk:-) Veeeeldig glad i salt lakris, men spiser det altfor sjelden. :-) *tar en slurk av vannflaska* 0 Siter
citygirl Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Veeeeldig glad i salt lakris, men spiser det altfor sjelden. :-) *tar en slurk av vannflaska* ;-) Flink! 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Ja, det sier Christian Anker, men andre leger sier noe annet... Noen vil selge medisin og ha pasienter som kommer og genererer penger i kassen. Særlig blodtrykksmedisin deles det ut for mye av. Særlig de dyre typene. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Skrevet 23. juli 2006 Noen vil selge medisin og ha pasienter som kommer og genererer penger i kassen. Særlig blodtrykksmedisin deles det ut for mye av. Særlig de dyre typene. Det finnes ikke medisiner for lavt blodtrykk. 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Det finnes ikke medisiner for lavt blodtrykk. Det stemmer. Det var ment som en sidekommentar. Men blodtrykket kan være høyt og lavt uten at noen er syke. Noen får høyt blodtrykk av å måle blodtrykket 0 Siter
citygirl Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Noen vil selge medisin og ha pasienter som kommer og genererer penger i kassen. Særlig blodtrykksmedisin deles det ut for mye av. Særlig de dyre typene. I følge retningslinjene for blodtrykksbehandling skal man starte med de billigere variantene først. Det er kun pasienter som ikke har effekt av de billigere typene / har mange tilleggsrisikofaktorer som diabetes eller etablert hjerte-/karsykdom som får de dyreste. Så det du sier her er faktisk ikke helt riktig. Blodtrykksmedisiner er på blå resept og dekkes delvis av folketrygden, og det er strange kriterier for å få skrive ut de mest effektive (og noen ganger de aller dyreste) medisinene. :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Skrevet 23. juli 2006 Det stemmer. Det var ment som en sidekommentar. Men blodtrykket kan være høyt og lavt uten at noen er syke. Noen får høyt blodtrykk av å måle blodtrykket "Det var ment som en sidekommentar." OK. :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 I følge retningslinjene for blodtrykksbehandling skal man starte med de billigere variantene først. Det er kun pasienter som ikke har effekt av de billigere typene / har mange tilleggsrisikofaktorer som diabetes eller etablert hjerte-/karsykdom som får de dyreste. Så det du sier her er faktisk ikke helt riktig. Blodtrykksmedisiner er på blå resept og dekkes delvis av folketrygden, og det er strange kriterier for å få skrive ut de mest effektive (og noen ganger de aller dyreste) medisinene. :-) Nei, man skal vokte seg vel for å si at folk i helsevesenet lar seg bestikke eller tjener penger. Det med å selge blodtrykksmedisiner har det faktisk vært mye debatt om. Også generelt at friske folk bruker unødige medisiner. Men verre er at halvparten av ordinert medisin ikke blir tatt, folk glemmer det. 0 Siter
citygirl Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Nei, man skal vokte seg vel for å si at folk i helsevesenet lar seg bestikke eller tjener penger. Det med å selge blodtrykksmedisiner har det faktisk vært mye debatt om. Også generelt at friske folk bruker unødige medisiner. Men verre er at halvparten av ordinert medisin ikke blir tatt, folk glemmer det. Jada, det er en stadig pågående debatt. Jeg skulle gjerne sett at færre brukte medisiner for forhøyet blodtrykk, men det krever en egeninnsats mht vektreduksjon og fysisk aktivitet. Det er ofte lettere å pushe piller på folk enn å få dem ut av sofaen:-) Dagens lille hjartesukk fra meg... 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Jada, det er en stadig pågående debatt. Jeg skulle gjerne sett at færre brukte medisiner for forhøyet blodtrykk, men det krever en egeninnsats mht vektreduksjon og fysisk aktivitet. Det er ofte lettere å pushe piller på folk enn å få dem ut av sofaen:-) Dagens lille hjartesukk fra meg... Mange i helsevesenet ville gjerne ta i bruk tvang for å få folk til å mosjonere. Man lever ikke lenger (i flg undersøkleser) men får en bedre livskvalitet. Men siden loven ikke tillater tvang, så er medisin bedre enn ingenting. 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Jada, det er en stadig pågående debatt. Jeg skulle gjerne sett at færre brukte medisiner for forhøyet blodtrykk, men det krever en egeninnsats mht vektreduksjon og fysisk aktivitet. Det er ofte lettere å pushe piller på folk enn å få dem ut av sofaen:-) Dagens lille hjartesukk fra meg... Forresten så hjelper det ikke så mye for en som har sykelig høyt blodtrykk. Med dramatisk endring av livssstil, mosjon, slutte å røyke osv bringer ikke trykket mer ned enn 4-6 mmhg. Når trykket da fremdeles er 150/100, så må de ha medisin allikevel. Noen. Mange. 0 Siter
citygirl Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Mange i helsevesenet ville gjerne ta i bruk tvang for å få folk til å mosjonere. Man lever ikke lenger (i flg undersøkleser) men får en bedre livskvalitet. Men siden loven ikke tillater tvang, så er medisin bedre enn ingenting. "...så er medisin bedre enn ingenting." Akkurat:-) Akkurat mht å leve lengre hvis man forebygger hjerte- og karsykdom har man klare studier på. Nå er ikke alltid det å leve så himla lenge forbundet med økt livskvalitet, men det er en helt klar sammenheng mellom nedsatt livskvalitet og forekomst av hjerte- karsykdommer. Dessverre:-) 0 Siter
citygirl Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Forresten så hjelper det ikke så mye for en som har sykelig høyt blodtrykk. Med dramatisk endring av livssstil, mosjon, slutte å røyke osv bringer ikke trykket mer ned enn 4-6 mmhg. Når trykket da fremdeles er 150/100, så må de ha medisin allikevel. Noen. Mange. Vi er nok ikke helt uenig der, men det du opprinnelig mente her var at veldig mange får unødig medisin. Ja - noen gjør det fordi de kunne ha gjort en egeninnsats. De aller aller fleste som får medisiner (enten de nå faktisk tar den eller ei) trenger sin medisin og man har klare indikasjoner på å gi dem medisin. :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 "...så er medisin bedre enn ingenting." Akkurat:-) Akkurat mht å leve lengre hvis man forebygger hjerte- og karsykdom har man klare studier på. Nå er ikke alltid det å leve så himla lenge forbundet med økt livskvalitet, men det er en helt klar sammenheng mellom nedsatt livskvalitet og forekomst av hjerte- karsykdommer. Dessverre:-) En amerikansk undersøkelse viste at de som spiste helsekost og jogga bare levde et halvt år lenger i snitt. Det er nok livskvaliteten vi bør fokusere på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.