citygirl Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 En amerikansk undersøkelse viste at de som spiste helsekost og jogga bare levde et halvt år lenger i snitt. Det er nok livskvaliteten vi bør fokusere på. Enig. Nå som det knapt finnes en sykehjemsplass å oppdrive ser jeg ingen grunn til å bli 102 år. 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Vi er nok ikke helt uenig der, men det du opprinnelig mente her var at veldig mange får unødig medisin. Ja - noen gjør det fordi de kunne ha gjort en egeninnsats. De aller aller fleste som får medisiner (enten de nå faktisk tar den eller ei) trenger sin medisin og man har klare indikasjoner på å gi dem medisin. :-) Jeg er litt redd slikt. Hvis vi nå begynner å anklage folk for ikke å bry seg om helsa, hva skal f eks myndighetene true dem med? Nekte dem behandling? Mange ønsker å nekte f eks storrøykere behandling, og alkoholikere blir allerede nektet levertransplantasjon. At legen kan si: dessverre, du får ikke blodtrykksmedisin før du har sluttet å røyke, begynt å slanke deg og mosjonere. 0 Siter
citygirl Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Jeg er litt redd slikt. Hvis vi nå begynner å anklage folk for ikke å bry seg om helsa, hva skal f eks myndighetene true dem med? Nekte dem behandling? Mange ønsker å nekte f eks storrøykere behandling, og alkoholikere blir allerede nektet levertransplantasjon. At legen kan si: dessverre, du får ikke blodtrykksmedisin før du har sluttet å røyke, begynt å slanke deg og mosjonere. "Jeg er litt redd slikt. Hvis vi nå begynner å anklage folk for ikke å bry seg om helsa, hva skal f eks myndighetene true dem med? Nekte dem behandling? Mange ønsker å nekte f eks storrøykere behandling, og alkoholikere blir allerede nektet levertransplantasjon. At legen kan si: dessverre, du får ikke blodtrykksmedisin før du har sluttet å røyke, begynt å slanke deg og mosjonere." Det er faktisk slik; man kommer ikke på transplantasjonsliste for nytt organ f.eks hjerte hvis man ikke slutter å røyke. Ei heller ny lever om man ikke slutter å drikke. Dette er fordi det ikke er gjennomførbart med mindre pasientene stiller opp selv. Det er kompliserte inngrep med meget stor risiko. Det er også stor mangel på organer. Dermed forsøker man å transplantere der det er mest sannsynlig at det kan gå bra. Helsevesenet må prioritere. I fremtiden kan det hende de faktisk må prioritere enda mer. Tidligere fikk man f.eks ikke gjort en by-pass hvis man var over 65 år (?), mens nå er det ikke alder som avgjør men allmentilstand. Dermed har også komplikasjonene og dødsfallene etter by-pass operasjonene økt. Når det er lite penger og lite ressurser, vil man forsøke å spare. Spørsmålet er da om vi er villige til å bli prioritert bort? Eller er vi villige til å betale for behandlingen? Enten privat eller gjennom økt beskatning. Jeg er på mange måter glad jeg ikke er helseminister;-) 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 "Jeg er litt redd slikt. Hvis vi nå begynner å anklage folk for ikke å bry seg om helsa, hva skal f eks myndighetene true dem med? Nekte dem behandling? Mange ønsker å nekte f eks storrøykere behandling, og alkoholikere blir allerede nektet levertransplantasjon. At legen kan si: dessverre, du får ikke blodtrykksmedisin før du har sluttet å røyke, begynt å slanke deg og mosjonere." Det er faktisk slik; man kommer ikke på transplantasjonsliste for nytt organ f.eks hjerte hvis man ikke slutter å røyke. Ei heller ny lever om man ikke slutter å drikke. Dette er fordi det ikke er gjennomførbart med mindre pasientene stiller opp selv. Det er kompliserte inngrep med meget stor risiko. Det er også stor mangel på organer. Dermed forsøker man å transplantere der det er mest sannsynlig at det kan gå bra. Helsevesenet må prioritere. I fremtiden kan det hende de faktisk må prioritere enda mer. Tidligere fikk man f.eks ikke gjort en by-pass hvis man var over 65 år (?), mens nå er det ikke alder som avgjør men allmentilstand. Dermed har også komplikasjonene og dødsfallene etter by-pass operasjonene økt. Når det er lite penger og lite ressurser, vil man forsøke å spare. Spørsmålet er da om vi er villige til å bli prioritert bort? Eller er vi villige til å betale for behandlingen? Enten privat eller gjennom økt beskatning. Jeg er på mange måter glad jeg ikke er helseminister;-) Det norske helsevesenet bruker dobbelt så mye ressurser pr pasient som andre sammenlignbare lands helsevesener. Med dårligere resultater. Et privat sykehus i Norge påstås å ha bedre tilfredshet og bedre overlevelsetall på tross av kompliserte og farlige operasjoner. Enn offentlige sykehus. Kirurgen opererer 4 ganger så mange pasienter som de offentlige. De behandler dobbelt så mange pasienter pr seng, pr krone og pr ansatt som de offentlige. Det er grunn til bekymring. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.