Gjest kjettersken Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Ser på tv hvordan hus og kvartaler skytes i stykker i Libanon og hører hvor opprørt norske reportere og Egeland er - samtidig må jeg spørre: Er det bare jeg som legger merke til hvor tilbakeholdne med kritikk mot Israel ledere fra Libanon er i intervjuer? Skyldes dette bare at man ikke vil provosere ytterligere - eller handler det om at Hizbollah faktisk ikke er ønsket i Libanon og at de ikke har klart å hive dem ut selv? Når Israel - som er forhatt av både Iran og Syria - går til krig mot Hizbollah, slipper Libanon det? At ledere er så forsiktige med å kritisere Israel, kan også komme av at de vet at Hizbollah pleier slå seg til i og skyte fra bolighus - kan det være grunnen til at de ikke kritiserer høylydt at Israel nå skyter hele gater og byer sønder og sammen? Kan det tenkes at vi nordmenn ikke har hele oversikten, alltid? 0 Siter
delphina1365380402 Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Ja, det er forunderlig! Etter min mening burde alle ektremistene - på begge sider møtes i ørkenem og gjerne drepe hverandre. De kan bruke de metodene de selv ønsker. Så kan kvinner, barn ogh de som virkelig ønsker et liv uten krig få lov til å ha det..... 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Ja, det er forunderlig! Etter min mening burde alle ektremistene - på begge sider møtes i ørkenem og gjerne drepe hverandre. De kan bruke de metodene de selv ønsker. Så kan kvinner, barn ogh de som virkelig ønsker et liv uten krig få lov til å ha det..... Ekstremistene bryr seg ikke om menneskeliv. Islam er likegyldig med menneskene, det er kun guden som teller. Jødene og de vantro skal vekk fra "islams hjerte" om det skal ta 100 år og millioner av menneskeliv. Det er helligdommene, guden og profeten som har verdi, ikke menneskene. Drømmen er verdenskalifatet, tusenårsriket, et område som strekker seg fra Indonesia til Gibraltar, som skal være styrt av en islamsk stormufti. Fritt for jøder og vantro. Også kalt "islams hus". Verden utenfor er "sverdets land" hvor alle de vantro bor, og som islams hus alltid vil være i krig mot til det er helt eliminert eller alle som bor der er blitt slaver. 0 Siter
Gjest Rita på tur Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Jeg forstår ikke poenget ditt? Mener du virkelig at libanesere er takknemlige for å bli drept av israelere? 0 Siter
Gjest kjettersken Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Jeg forstår ikke poenget ditt? Mener du virkelig at libanesere er takknemlige for å bli drept av israelere? Nei, du skjønner ikke poenget mitt, nei. Ett poeng er at libanesere vet hvordan Hizbolla opererer: De flytter inn i sivile områder og skyter derfra - og når man da skyter tilbake, treffer man sivile. Sitter vi her oppe og tror dette er en riktig og en gal side i denne konflikten? Er det ikke brudd på folkeretten å bruke sivile som skjold i krig, også? Det andre poenget mitt er at Libanon ikke selv klarer å få ut Hizbolla, som er Syriastyrt og Iranstyrt. Kan det tenkes de er lettet over at israelere nå tar skittjobben med å svekke syrisk og iransk innflytelse i dette landet, hovedstaden var Midt-Østens Paris og ikke så fundamentalistisk som f.eks. Iran? Det var mine poenger - skjønte du mer nå? 0 Siter
Prozak Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Jeg forstår ikke poenget ditt? Mener du virkelig at libanesere er takknemlige for å bli drept av israelere? Poenget er vel at libaneserne ikke nødvendigvis burde være sure på israel. Det som skjer er jo at hizbollah gjemmer seg midt blant sivile, og skyter raketter mot israel derfra. Når israel dermed (naturlig nok) sender raketter tilbake, så går sivile liv tapt. Dette vet hizbollah, og de gjør dette helt og holdent med vitende vilje, for å kunne si at "se, israel dreper sivile". Det er hisbollah som har ansvaret for hovedvekten av de libanesiske sivile tapene, enkelt og greit. Dette er ganske vanlig islamist-taktikk. Nøyaktig det samme foregår i irak og iran, og garantert i syria og de andre landene rundt israel. "......................................." 0 Siter
petter smart Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Lederne ønsker vel en slutt på krigshandlingene og vil ikke være for krasse, men jeg synes ikke de er tilbakeholdne. Faktum er at hizbollah har stor støtte i libanon. De har mye politisk makt og får stadig mer støtte i folket. Folk flest skjønner ikke sammenhengen mellom terrorer hizbollah bedriver og israels motreaksjone. De ser hizbollah som de eneste som tør slå tilbake mot israel. Men hadde det ikke vært noe hizbollah hadde det ikke blitt noen motreaksjoner fra israel. En skikkelig ond sirkel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.