Gå til innhold

leilighet med fellesgjeld?

Anbefalte innlegg

Gjest på jakt etter leilighet

har aldri helt forstått dette med fellesgjeld på leiligheter i borettslag. en leilighet jeg vil kjøpe koster 600 000 men med andel fellesgjeld 900 000. vet at man betaler ned litt og litt av fellesgjelda i husleia, men hva betyr det egentlig? det blir vel ikke min gjeld?

forstår ikke dette...

bedre å kjøpe dyrere leilighet med mindre fellesgjeld?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239408-leilighet-med-fellesgjeld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest på jakt etter leilighet

Du må legge andel fellesgjelde til prisen for å få den reelle pris. Pris 600 000 + andel fellesgjeld 900 000 = reel pris 1 500 000

men jeg skal jo ikke betale 1,5 million når leiligheten koster bare 600 000?

hva er dette for noe lureri??

hehe, blir litt forvirra av dette..

ShitDiddelyDo

Fellesgjelda på 900000 blir betalt gjennom husleia.

Med så høy fellesgjeld er husleia veldig høy, ikke sant?

Borettslaget har lånt 900 000 for deg, slik at du selv slipper å finansiere hele prisen. I stedet for å betale renter og avdrag til banken, betaler du til borettslaget slik at de betaler på felleslånet.

Det frosken skriver er helt riktig.

Det er både fordeler og ulemper med (høy) fellesgjeld.

En fordel er at du kun trenger å låne til innskuddet. På nye boligprosjekter betaler man ofte kun renter - ikke avdrag - på fellesgjelden et visst antall år. Dermed blir beløpet du må ut med hver måned de første årene lavere - til gjengjeld vil det selvsagt ta lengre tid å nedbetale fellesgjelden, og sluttsummen du betaler for lånet vil naturligvis bli høyrere enn dersom du begynte å nedbetale med en gang.

For førstgangsetablere kan det av og til være lettere å få lån til å kjøpe en leilighet hvor man ikke skal betale avdrag på fellesgjeld før flere år frem i tid. Lånet fra banken (innskuddet) vil du begynne å nedbetale med en gang, og det vil være relativt lite. Banken vil derfor kunne vurdere sikkerheten som bedre, og sjansen for at du misligholder lånet som mindre.

En annen fordel med høy fellesgjeld er at borettslaget generelt vil oppnå bedre rente på fellsgjelden enn det man vil kunne få om man tar opp lånet på egen hånd.

En ulempe med høy fellesgjeld er at man ikke alltid har mulighet til å nedbetale raskere om man skulle ønske dette. (F.eks. om man etter noen år arver penger og ønsker å redusere boliggjelden.)

En annen ulempe er at noen låntakere bruker de avdragsfrie årene som "sovepute" og ikke tar med i betraktning hvor mye høyere utgifter man vil få når avdragene begynner å løpe.

Om man kjøper en leilighet med høy fellesgjeld og lang avdragsfrihet på felleslånet, bør man forsøke å nedbetale så mye som mulig av innskuddet før man skal begynne å betale ned på fellesgjelden. (Altså om mulig velge kort nedbetalingstid på innskuddslånet.) Om man kan nedbetale innskuddet før man begynner å nedbetale fellesgjelden vil ikke utgiftene øke dramatisk når man begynner å betale avdrag på felleslånet.

Behovet for rask nedbetaling av privatlånet før fellesgjelden skal betales er naturligvis mindre dersom man har grunn til å forvente at ens økonomi vil være betraktelig bedre noen år fram i tid.

Annonse

Andel felesgjeld forteller hvilken andel av gjelda som faller på deg, og hva du skal betale renter og avdrag på gjennom husleie. I tillegg kommer fellesutgifter og evt fyring og varmtvann.

De første 5 år er som regel avdragsfrie, så etter 5 år begynner du å betale avdrag i tillegg, og avdragene øker med 2% hvert år i 5 år. Din andel fellesutgifter blir da høyere.

Når du selger, så overtar kjøper gjenværende fellesgjeld. Prisen du får ut av salgssummen for leiligeten er som regel salgssum minus fellesgjeld. Har du f eks betalt inn mye i avdrag, får du mer ut for andelen. Eller når borettslaget har øket verdien på laget på ulike måter.

Snacky1365380698

Andel fellesgjeld har betydning for husleien du betaler. Husk at husleie kommer i tillegg til lån.

Når jeg var på boligjakt tidl fikk jeg klar beskjed av banken at fellesgjelden ble medregnet (så og si alle banker gjør det på den måten). Så feks hvis jeg får 2mill i lån, leil koster 600 000 og fellesgjeld er på 1,8 mill så får ikke jeg lån!!

Og som tidl sagt her. Fellesgjelden er ofte avdragsfritt de første 5-10 årene. Alle de plassene med fellesgjeld jeg var å så på økte husleien med 5000pr mnd -10000pr mnd etter 5 -10år. Helt sykt. Og det sto selvsagt med liten skrift nederst. Lett å la seg lure.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...