Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker (og er egentlig i gang med å prøve) å bli gravid. Jeg har derimot ett problem: Det er en av barnesykdommene jeg ikke har hatt, men jeg vet kun at det det er snakk om enten røde hunder eller meslinger.

Er ikke en av disse sykdommene farlige for et evt. foster hvis jeg skulle bli smittet under graviditet?

Kan man ta en blodprøve som kan vise evt. antistoffer?

Og hvis jeg tar en ny MMR-vaksine - vil denne kunne påvirke et evt. foster?

Hvis jeg ikke er gravid når jeg tar vaksinen - hvor lenge må jeg i så fall vente før vi prøver igjen?

Dette er veldig viktig for meg - jeg håper du kan svare meg raskt og med gode råd!

Takk!

Fortsetter under...

Det er røde hunder som kan være farlig for fosteret. Sjansen er stor for at du er vaksinert mot det. Vi ble det i 8. klasse.

Uansett så blir det tatt "Rubella-prøve" når du er til første svangerskapskontroll. Det er en blodprøve som sjekker om du har antistoffer mot røde hunder. Har du ikke det, så får du vaksine.

Meslinger er ikke farlig for et foster. Men skulle du få det, så må du være flink til å ta det helt med ro og holde deg i ro til du er helt frisk. Det kan ta ganske lang tid.

Det er røde hunder som kan være farlig for fosteret. Sjansen er stor for at du er vaksinert mot det. Vi ble det i 8. klasse.

Uansett så blir det tatt "Rubella-prøve" når du er til første svangerskapskontroll. Det er en blodprøve som sjekker om du har antistoffer mot røde hunder. Har du ikke det, så får du vaksine.

Meslinger er ikke farlig for et foster. Men skulle du få det, så må du være flink til å ta det helt med ro og holde deg i ro til du er helt frisk. Det kan ta ganske lang tid.

Takk til alle for gode tips! Det er mye rart man skal bekymre seg over gitt. :)

Takk til alle for gode tips! Det er mye rart man skal bekymre seg over gitt. :)

He, he. Ja, etter å ha tisset en positiv graviditetstest, så starter et liv fullt av bekymringer man ikke engang trodde man kunne ha! Og det går aldri over!!!

Men koselig er det likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...