Gjest kvinne, burde vaere mann Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Jeg jobber med forskning i et mannsdominert yrke. I den sammenheng samarbeider jeg med en eldre mannlig kollega som naa har trukket seg helt ut av prosjektet grunnet forelskelse. Dette er til frustrasjon pga han fravaerelse vil paavirke mine resultater fremover. Jeg, som dere ser paa teksten, jobber ikke i Norge, men et annet land i Europa. Mitt spoersmaal til kvinner, er hvordan opplever dere aa jobbe i et ,mannsdominert yrke? Har dere opplevd sex-press? Eller mindre bemerkninger som ekstra hjelp fordi dere er kvinner, noen kommentarer om "det er bare aa smile saa faar man det slik man vil" etc? Grunnen til at jeg lurer er at jeg vil sikkert fortsette aa jobbe i et slikt yrke fremover og vil gjerne ha tips til hvordan takle eventuelle slike holdninger? 0 Siter
Gjest Arbeidskvinne Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Her er mine erfaringer : Det kommer kommentarer hver dag som er ralatert til at du er kvinne, noen av disse kan være nedsettende, men de er sagt på en slik måte at det også kan være en spøk, så hvis du påpeker det, er du "hårsår" eller "hormonell". Sier du meningene dine, vil du helt sikkert skaffe deg kolleger som ikke liker deg. Det er de gifte mennene som vil prøve seg på deg, og uansett hva de sier om skrantende ekteskap og forelskelse, så er de bare ute etter å komme i buksene dine. Du må fremme dine synspunkter mange ganger for å bli hørt, og som regel er det noen andre som får annerkjennelsen for det du foreslår. Du blir som regel ikke prioritert i lønnsforhandlinger, og hver uke blir det spøkt med om du skal ha barn snart eller ikke. Du blir oftere motsagt, men bare slik at den som motsier deg kan si det samme som deg...på en annen måte. Du må bare lære deg å le av grove vitser med det samme. ...MEN...jeg tror kanskje dette vil variere fra land til land ? Lykke til ! 0 Siter
Sofline Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Jeg har jobbet i et mannsdominert yrke og var fornøyd med det. (Det er andre grunner til at jeg valgte å slutte med det yrket.) Jeg kan ikke huske å ha opplevd sexpress, og kunne ikke tenke meg å jobbe på en arbeidsplass med bare kvinner. Jeg opplevde mest undring/beundring utefra, folk som var imponert over en jente i det yrket. 0 Siter
Gjest kvinne, burde vaere mann Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Her er mine erfaringer : Det kommer kommentarer hver dag som er ralatert til at du er kvinne, noen av disse kan være nedsettende, men de er sagt på en slik måte at det også kan være en spøk, så hvis du påpeker det, er du "hårsår" eller "hormonell". Sier du meningene dine, vil du helt sikkert skaffe deg kolleger som ikke liker deg. Det er de gifte mennene som vil prøve seg på deg, og uansett hva de sier om skrantende ekteskap og forelskelse, så er de bare ute etter å komme i buksene dine. Du må fremme dine synspunkter mange ganger for å bli hørt, og som regel er det noen andre som får annerkjennelsen for det du foreslår. Du blir som regel ikke prioritert i lønnsforhandlinger, og hver uke blir det spøkt med om du skal ha barn snart eller ikke. Du blir oftere motsagt, men bare slik at den som motsier deg kan si det samme som deg...på en annen måte. Du må bare lære deg å le av grove vitser med det samme. ...MEN...jeg tror kanskje dette vil variere fra land til land ? Lykke til ! Takk. Du skriver slik jeg ofte opplever det. Men har du tips? Skal jeg bli mer "mann"? Skal jeg ignorere kommentarene eller svare tilbake i samme mynt? 0 Siter
Sofline Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Takk. Du skriver slik jeg ofte opplever det. Men har du tips? Skal jeg bli mer "mann"? Skal jeg ignorere kommentarene eller svare tilbake i samme mynt? Var jeg deg ville jeg svart tilbake med samme mynt. 0 Siter
petter smart Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Her er mine erfaringer : Det kommer kommentarer hver dag som er ralatert til at du er kvinne, noen av disse kan være nedsettende, men de er sagt på en slik måte at det også kan være en spøk, så hvis du påpeker det, er du "hårsår" eller "hormonell". Sier du meningene dine, vil du helt sikkert skaffe deg kolleger som ikke liker deg. Det er de gifte mennene som vil prøve seg på deg, og uansett hva de sier om skrantende ekteskap og forelskelse, så er de bare ute etter å komme i buksene dine. Du må fremme dine synspunkter mange ganger for å bli hørt, og som regel er det noen andre som får annerkjennelsen for det du foreslår. Du blir som regel ikke prioritert i lønnsforhandlinger, og hver uke blir det spøkt med om du skal ha barn snart eller ikke. Du blir oftere motsagt, men bare slik at den som motsier deg kan si det samme som deg...på en annen måte. Du må bare lære deg å le av grove vitser med det samme. ...MEN...jeg tror kanskje dette vil variere fra land til land ? Lykke til ! Det fins sikkert arbeidsplasser der kvinner forskjellbehandles, men vil likevel oppfordre kvinner til å gå litt i seg selv. Er det slik at du blir mer motsagt, får mindre i lønnsøkning, blir spøket med oftere osv.? Eller er du kanskje overfølsom for slikt? Mange tolker motgang som at de diskrimineres pga av kjønn, hudfarge e.l. Kanskje er det en blanding? Og etterhvert tolker en det meste som noe diskriminerende. 0 Siter
Lucretia Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Jeg jobber som skomaker hver sommer (og jobbet der fast før). Er en del gamle damer som lurer på "om ikke han er her idag?", og med han mener de sjefen min. Og svarer jeg nei, så blir de gjerne usikre og går fordi de ikke tror jeg kan svare på det de lurer på. En gang jeg satt og limte en såle, kom det en kunde (eldre dame), og spurte "sitter du og tegner på skoene?". Haha. Nei mye rart. Men aldri opplevd noe seksuell trakassering. Isåfall bare fra skrullete menn som går forbi, men det kunne like gjerne skjedd om jeg jobbet i en annen typisk damebutikk og har lite med at yrket er manndominert å gjøre. Jeg har kjempebra kolleger både mannlige og kvinnelige, og sjefen er helt super! 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Jeg jobber i mannsdominert miljø, men har stort sett gode erfaringer med det. Det er også positive ting med det, man høster beundring og blir lettere lagt merke til fordi man er en av få damer. Men det hender nok iblant at folk kanskje regner med at jeg ikke kan så mye som andre, eller at de forventer mindre av meg fordi jeg er kvinne. I tillegg fører moderat kjønnskvotering til at noen tror jeg er ansatt utelukkende fordi jeg er kvinne, noe som ikke stemmer. Men det er vanskelig å vite hva som skyldes diskriminering og hva som skyldes andre ting. Jeg kan ikke alltid vite motivene for andre folks handlinger. Behandler de meg slik som de gjør fordi jeg er jente, eller behandler de meg slik som de gjør av andre årsaker? 0 Siter
Sofline Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Jeg jobber som skomaker hver sommer (og jobbet der fast før). Er en del gamle damer som lurer på "om ikke han er her idag?", og med han mener de sjefen min. Og svarer jeg nei, så blir de gjerne usikre og går fordi de ikke tror jeg kan svare på det de lurer på. En gang jeg satt og limte en såle, kom det en kunde (eldre dame), og spurte "sitter du og tegner på skoene?". Haha. Nei mye rart. Men aldri opplevd noe seksuell trakassering. Isåfall bare fra skrullete menn som går forbi, men det kunne like gjerne skjedd om jeg jobbet i en annen typisk damebutikk og har lite med at yrket er manndominert å gjøre. Jeg har kjempebra kolleger både mannlige og kvinnelige, og sjefen er helt super! Er du utdannet skomaker? 0 Siter
Lucretia Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Er du utdannet skomaker? Nei, studerer for tiden geofag. Men det jobber ei ung jente ved skomakerverkstedet der jeg jobber, og hun er utdannet Til og med sjefen er ikke utdannet skomaker hehe. Han er utdannet som tømrer. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Nei, studerer for tiden geofag. Men det jobber ei ung jente ved skomakerverkstedet der jeg jobber, og hun er utdannet Til og med sjefen er ikke utdannet skomaker hehe. Han er utdannet som tømrer. Tømrer=skomaker... Tja.... 0 Siter
Gjest Arbeidskvinne Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Det fins sikkert arbeidsplasser der kvinner forskjellbehandles, men vil likevel oppfordre kvinner til å gå litt i seg selv. Er det slik at du blir mer motsagt, får mindre i lønnsøkning, blir spøket med oftere osv.? Eller er du kanskje overfølsom for slikt? Mange tolker motgang som at de diskrimineres pga av kjønn, hudfarge e.l. Kanskje er det en blanding? Og etterhvert tolker en det meste som noe diskriminerende. *ler*....gå i meg selv, ja...responsen måtte jo komme. Klager ikke på arbeidsmiljøet, jeg, bare konstanterer hvordan det er. Trenger ikke gå i meg selv for å beskrive det øyet og øret oppfatter Hva som er diskriminerende er opp til hver enkelt og hvilke grenser de selv setter. Hvordan man takler miljøet har alt å si på hvordan man blir oppfattet og behandlet. Menn har en distinkt oppfatning av hvordan en kvinne skal oppføre seg i det mannsdominerte miljøet, og de kriteriene som settes er veldig forskjellig fra det som ventes fra menn....sånn er det bare. 0 Siter
Piraye Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Stort sett har det gått veldig fint. Men hovedregel her at de som har peiling behandler meg "helt normalt", men hos de som ikke har peiling i det hele tatt må man gjerne vært dobbelt så flink, og selv da får man ikke respekt. Er enda fersk så har ikke helt lært meg å ikke ta det til meg, men later som ingenting og gjør jobben min. Er ikke jeg som står med skjegget i postkassa tilslutt. Men som sagt, som regel blir jeg behandla veldig fint. 0 Siter
Gjest Arbeidskvinne Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Takk. Du skriver slik jeg ofte opplever det. Men har du tips? Skal jeg bli mer "mann"? Skal jeg ignorere kommentarene eller svare tilbake i samme mynt? Hei ! Det beste å gjøre er å være seg selv, å gi beskjed hvis noen trår over dine grenser. Svar gjerne igjen med samme mynt hvis du føler for det, men er du lur så ta det i en spøkefull tone, og ikke i en "klagetone". Det er vanskelig å inrømme for en mann at han ikke har selvironi, så spøker du litt rundt holdningene på arbeidsplassen i stedet for å lage fuzz rundt det så kommer du mye lengre Mvh. 0 Siter
petter smart Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 *ler*....gå i meg selv, ja...responsen måtte jo komme. Klager ikke på arbeidsmiljøet, jeg, bare konstanterer hvordan det er. Trenger ikke gå i meg selv for å beskrive det øyet og øret oppfatter Hva som er diskriminerende er opp til hver enkelt og hvilke grenser de selv setter. Hvordan man takler miljøet har alt å si på hvordan man blir oppfattet og behandlet. Menn har en distinkt oppfatning av hvordan en kvinne skal oppføre seg i det mannsdominerte miljøet, og de kriteriene som settes er veldig forskjellig fra det som ventes fra menn....sånn er det bare. Jeg sier ikke at du ikke blir diskriminert, men at mange kvinner kanskje føler de blir mer diskriminert enn det som er tilfelle. Videre er det store variasjoner innen mannsdominerte miljøer. Jobber du på et verksted e.l. vil du nok oppleve en noe "tøffere" mannskultur enn f.eks. i et ingeniørmiljø. Og en liten digresjon. Menn i kvinnedominerte yrker blir også ofte diskriminert/holdt utenfor. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.