Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å bli gravid, men har angst for å få ett "ikke helt velskapt" barn. Med dette mener jeg for eksempel mongolisme og andre fysiske og psykiske hemninger. Mitt spørsmål er derfor hvilken rett har jeg på å finne ut om barnet er velskapt før fødselen eller ikke. Har hørt at morkakeprøve kan gi svar på disse tingene, men har jeg krav på å få abort om det viser seg at det feiler barnet noe, isåfall hvor langt ut i graviditeten har jeg denne retten. Jeg orker bare ikke tanken på ett barn som ikke er velskapt. Dette høres kanskje hjerterått ut, men jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23947-krav-om-morkakepr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første så er det mange utviklingsavvik som ikke kan påvises ved kromosomundersøkelse (morkakeprøve eller fostevannsundersøkelse). For det andre har den gravide ikke krav på annet enn fostervannsprøve hvis hu er over 38 år ved fødselen eller hvis det er arvelig risiko. Man får dessuten ikke automatisk abort hvis man er mer enn 12 uker gravid, da må en nemnd avgjøre om det kan innvilges abort.

En tidlig ultralyd ved uke 10-12 vil kunne gi mistanke om f.eks. Downs syndrom (mongolisme).

Husk på at det er 98% sjanse for å få et friskt barn!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...