keinstein Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Kan noen enkelt utrede ulikhetene? Utdannelse og f eks kompetanse innen psykisk helse? Eller vet noe annet om den ene eller andre yrkesgruppen? Forskjellen på en mullah og en imam i utdannelse? Mullah Krekars utdannelse? Tar gjerne noen linker også. Engelsk eller norsk/svensk/dansk. 0 Siter
nyttnick Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Jeg er nokså sikker på at det er omtrent slik: En mullah er omtrent som en pastor i Norge. Hvem som helst kan kalle seg det uten noen formelle krav til utdanning. En imam har lang utdannelse og kan vel sammenlignes med en prest i Norge. 0 Siter
keinstein Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Skrevet 24. juli 2006 Jeg er nokså sikker på at det er omtrent slik: En mullah er omtrent som en pastor i Norge. Hvem som helst kan kalle seg det uten noen formelle krav til utdanning. En imam har lang utdannelse og kan vel sammenlignes med en prest i Norge. Mer en okkultasjon, tenker jeg, enn egentlig utdannelse. Udemokratisk valgt av sine medmenn. Resultatet av en makt og pengemessig vurdering. En vel ansett mann, en leder. http://thorud.playernet.no/index.php?mod=one&id=14410 Mullahen er nærmet en gud, okkultasjonen inn i himmelen. I konkurranse med emisren. Krekar kan nesten kalles en krigsgud, udemokratisk valgt til leder av de mektigste familie og kasteoverhodene etter makt og pengers mål og mening. Krekars grad i arabisk og inngående studier av koranen gjlr han til en uimotsigelig leder som bringer makt og nåde fra guden til de som følger han og går hans ærende. Mullah : Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Mullah er en muslimsk prest som har studert Koranen og Hadith og er regnet som ekspert på religiøse spørsmål i islamsk religion. Mullah kommer fra ordet mulla på urdu via persisk, opprinnelig det arabiske mawla som betyr mester, venn. Det arabiske mawla utrykket opprinnelig det juridiske forholdet mellom en eier og hans frisatte slave, både eier og slave ble kalt mawla. Mawla kan også komme fra det arabiske «Ma'Allah» (en som er med Allah). Under islam er mullahen en lærd mann, en lærer, doktor av sharia-loven.. I India er tittelen gitt til en mann som leser Koranen, men også til en muslimsk skolemester. Ifølge Encyclopedia Britannica av 1911 er mullahen regnet som mektige sosiale ledere: «I land som Afghanistan utfører mullahen innflytelse over befolkningen som til tider er rivaliserende med emiren selv, og de har forårsaket mange uroligheter i Kabul». 0 Siter
Hawkwind Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Prester har en lengre utannelse ihvertfall - tror det er 7 år totalt. Og de lærer både praktiske kunnskaper (menneskehåndtering) som teoretiske (skriftforståelse, kildekritikk, kildeanalyse). Vet for lite om utdaningen selv, men den er lang og dyptgående ihvertfall. Mullahene har ikke et slikt utdanningskrav det jeg vet. 0 Siter
Gjest trond-h Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 "Utdannelse og f eks kompetanse innen psykisk helse?" Prestestudiet har lite, selv om dette er mennesker som ofte blir valgt til å overbringe budskap om døde familiemedlemmer og ta fortrolige samtaler med døende pasienter. Menighetsfakultetet: 10 sp Etikk og antropologi og 10p Sjelesorg, diakoni og institusjonspraksis: http://www.mf.no/index.php?option=com_content&task=view&id=109&Itemid=140 Det teologiske fakultet, ett semester med sjelesorg: http://www.tf.uio.no/praktikum/fagfelt/sjelesorg.html Mullaer og imamer har så vidt jeg vet ingenting om de da ikke har annet utdanning i tillegg. Merk deg denne "penetreringen" i offentlig institusjon: http://www.universitas.no/?sak=47736 0 Siter
keinstein Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Skrevet 25. juli 2006 "Utdannelse og f eks kompetanse innen psykisk helse?" Prestestudiet har lite, selv om dette er mennesker som ofte blir valgt til å overbringe budskap om døde familiemedlemmer og ta fortrolige samtaler med døende pasienter. Menighetsfakultetet: 10 sp Etikk og antropologi og 10p Sjelesorg, diakoni og institusjonspraksis: http://www.mf.no/index.php?option=com_content&task=view&id=109&Itemid=140 Det teologiske fakultet, ett semester med sjelesorg: http://www.tf.uio.no/praktikum/fagfelt/sjelesorg.html Mullaer og imamer har så vidt jeg vet ingenting om de da ikke har annet utdanning i tillegg. Merk deg denne "penetreringen" i offentlig institusjon: http://www.universitas.no/?sak=47736 Jeg får håpe at det ikke går hus forbi at islam også er en politikk, med et komplett samfunsssytem og komplette primitive erstatninger for alle samfunnsfunksjoner. Et slikt "fakultet" kan bli et plagsomt fremmed og upåvirkelig maktsenter helt på siden av samfunnet. Med ledere som er komplett umulig å få fjernet, selv om de er fullstendig spinnville i toppen. Slikt er for oss totalt ukjent og vi er totalt uforberedt, lik resten av den vestlige verden. Det er ikke "bare" en uskyldig religon. Det vi merker først er intoleransen og forsøkene på å skaffe islam innpass, kontroll og albueplass i samfunnet på bekostning av andre etablerte funksjoner. F eks kreves adskilte klasser på skolene for kvinner. Ekstrem kontroll på kvinnenes seksualitet er den viktigste grunnpilaren i den brutale mannsdominerte islamske samfunnsdoktrinen. 0 Siter
Gjest trond-h Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Jeg får håpe at det ikke går hus forbi at islam også er en politikk, med et komplett samfunsssytem og komplette primitive erstatninger for alle samfunnsfunksjoner. Et slikt "fakultet" kan bli et plagsomt fremmed og upåvirkelig maktsenter helt på siden av samfunnet. Med ledere som er komplett umulig å få fjernet, selv om de er fullstendig spinnville i toppen. Slikt er for oss totalt ukjent og vi er totalt uforberedt, lik resten av den vestlige verden. Det er ikke "bare" en uskyldig religon. Det vi merker først er intoleransen og forsøkene på å skaffe islam innpass, kontroll og albueplass i samfunnet på bekostning av andre etablerte funksjoner. F eks kreves adskilte klasser på skolene for kvinner. Ekstrem kontroll på kvinnenes seksualitet er den viktigste grunnpilaren i den brutale mannsdominerte islamske samfunnsdoktrinen. Du har rett i at islam ikke er en uskyldig religion. Klodens største og mest intense konflikter er mellom muslimer og ikke-muslimer, f.eks. mellom muslimer og jøder i Midt-Østen, mellom muslimer og hinduer i India/Pakistan/Bangladesh. Det tror jeg har med Koranens form for etikk, konfliktløsning og rettspraksis. "Jeg får håpe at det ikke går hus forbi at islam også er en politikk, med et komplett samfunsssytem og komplette primitive erstatninger for alle samfunnsfunksjoner." Det går hus forbi for mange. Det teologiske fakultet på Univ. i Oslo har vondt rykte for preg av venstresidens tenkning. Der mangler mye sunn skepsis og kritisk innstilling. Denne tenkemåten ser også ut til å være utbredt i regjeringsapparatet og de rødgrønne partiene. Slike folk gir gjerne inntrykk av at fattigomsorg og sterk statlig styring som man kan finne noe begrunnelse for å Koranen, gjør at de vil gi islam rikelig plass i det kulturelle "landskapet". En del folk med sosialistisk grunnholdning og med mer eller mindre kristne sympatier mener interreligiøsitet (samarbeid mellom forskjellige religioner) er fredskapende. Det er en kulturtrend som ser ut til å ha voksende tilslutning. Konsekvensen av dette er fornektelse av deler av egen religion og inkludering og mer eller aksept av religioner med samfunnsnedbrytende virkning. Da har man mistet interessen for søken etter en mening med livet og gått inn for en tilsynelatende fredsideologi for enhver pris. Det er langt fra toleranse overfor mennesker som søker sannhet på egne premisser. Den politiske siden at islam kan fint kombineres med et sosialistisk syn. Det teologiske fakultet har nettop vært preget av å gi politisk korrekte prioriteringer rang før de teologiske vurderinger. Det har ført til at etikk gjerne har blitt skadelidende dersom det ikke passet inn i deres politiske tankesett. Slik sett har også kritiske etiske vurderinger av islam vært overdrevent nedtonet. "Påskuddet" ser ut til å være at de ikke vil "støte noen" eller "dømme noen". Sannheten om islams skyggesider er politisk ukorrekt. Problemet for venstresiden er at kritikk av islam er langt mer "stuerent" nå, særlig når det kommer i sammenheng med nyheter om moralsk svikt og konflikter som islam er kilde til. 0 Siter
keinstein Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Skrevet 25. juli 2006 Du har rett i at islam ikke er en uskyldig religion. Klodens største og mest intense konflikter er mellom muslimer og ikke-muslimer, f.eks. mellom muslimer og jøder i Midt-Østen, mellom muslimer og hinduer i India/Pakistan/Bangladesh. Det tror jeg har med Koranens form for etikk, konfliktløsning og rettspraksis. "Jeg får håpe at det ikke går hus forbi at islam også er en politikk, med et komplett samfunsssytem og komplette primitive erstatninger for alle samfunnsfunksjoner." Det går hus forbi for mange. Det teologiske fakultet på Univ. i Oslo har vondt rykte for preg av venstresidens tenkning. Der mangler mye sunn skepsis og kritisk innstilling. Denne tenkemåten ser også ut til å være utbredt i regjeringsapparatet og de rødgrønne partiene. Slike folk gir gjerne inntrykk av at fattigomsorg og sterk statlig styring som man kan finne noe begrunnelse for å Koranen, gjør at de vil gi islam rikelig plass i det kulturelle "landskapet". En del folk med sosialistisk grunnholdning og med mer eller mindre kristne sympatier mener interreligiøsitet (samarbeid mellom forskjellige religioner) er fredskapende. Det er en kulturtrend som ser ut til å ha voksende tilslutning. Konsekvensen av dette er fornektelse av deler av egen religion og inkludering og mer eller aksept av religioner med samfunnsnedbrytende virkning. Da har man mistet interessen for søken etter en mening med livet og gått inn for en tilsynelatende fredsideologi for enhver pris. Det er langt fra toleranse overfor mennesker som søker sannhet på egne premisser. Den politiske siden at islam kan fint kombineres med et sosialistisk syn. Det teologiske fakultet har nettop vært preget av å gi politisk korrekte prioriteringer rang før de teologiske vurderinger. Det har ført til at etikk gjerne har blitt skadelidende dersom det ikke passet inn i deres politiske tankesett. Slik sett har også kritiske etiske vurderinger av islam vært overdrevent nedtonet. "Påskuddet" ser ut til å være at de ikke vil "støte noen" eller "dømme noen". Sannheten om islams skyggesider er politisk ukorrekt. Problemet for venstresiden er at kritikk av islam er langt mer "stuerent" nå, særlig når det kommer i sammenheng med nyheter om moralsk svikt og konflikter som islam er kilde til. Bra, men "Den politiske siden at islam kan fint kombineres med et sosialistisk syn." Islam inneholder ikke planøkonomi eller kapitalstyring slik sosialismen har, eller nasjonalsosialismen det jeg vet? Et velferdssamfunn er de også langt fra å ville ha. I Pakistan betaler bare 2% av innbyggerne skatt, i Oslo betaler de minst mulig, og stadig mindre. 500 mill ble unndratt beskatning i taxinæringen, og slik skal det fortsette til vi får et paralellsamfunn som ikke gir noe tilbake, kun bygger sin egen stammekapital av våre goder til det er tomt - og reiser videre til steder det er mer å hente. Det er kolonialisering av godt gammelt merke. Lært av inderne. Utbytter verdiene og reiser videre som gresshopper. 0 Siter
Gjest trond-h Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Bra, men "Den politiske siden at islam kan fint kombineres med et sosialistisk syn." Islam inneholder ikke planøkonomi eller kapitalstyring slik sosialismen har, eller nasjonalsosialismen det jeg vet? Et velferdssamfunn er de også langt fra å ville ha. I Pakistan betaler bare 2% av innbyggerne skatt, i Oslo betaler de minst mulig, og stadig mindre. 500 mill ble unndratt beskatning i taxinæringen, og slik skal det fortsette til vi får et paralellsamfunn som ikke gir noe tilbake, kun bygger sin egen stammekapital av våre goder til det er tomt - og reiser videre til steder det er mer å hente. Det er kolonialisering av godt gammelt merke. Lært av inderne. Utbytter verdiene og reiser videre som gresshopper. Kapitalistisk økonomi har tre mulige former for uttak av inntjente midler fra et foretak: * overskuddsuttak som aksjegevinst, eieruttak osv. * lønn til eier og ansatte * renter I islam er renter forbudt og har klart forbud mot usikre investeringer ("uakseptabelt å drive spekulasjon."). Det er et betydelig hinder for fornuftige investeringer for de som mangler kapital og vanskeligere å trekke ut profitt av virksomheter. Kapitalistisk økonomi som bla.a. er optimalisering av knappe ressurser og investeringer med valgt risiko, kan ikke gjennomføres under islamsk styre. Derfor har muslimske land uten naturressurser dårligere økonomiske vekstmuligheter. Du har rett i at Koranen ikke er beskriver en velferdsstat. Koranen viser maktsentralisering. Islam i seg selv er for primitiv til planøkonomi, selv om islam og planøkonomi kan kombineres uten motstridende interesser. Maktsentraliseringen, utbredt kontroll på individnivå, tap av mennneskerettigheter, illusjon av fattigomsorg og forakt for ærlig profitt (som renter under kapitalistisk økonomi) er fellestrekk mellom islam og sosialisme. Velferdsordninger blir i islam kun fromme (?) oppfordninger som ikke omfatter mennesker uten muslimsk tro. Disse må først akseptere islam før de kan motta bistand. I motsatt fall er de fredløse og risikerer døden. Kultuelle attributter ved islam og sosialisme kan ikke kombineres. Likhetstankegangen og samme menneskeverd for alle (f.eks. menn og kvinner) er en uhyrlighet i islamsk kontekst. Dette faktum neglisjeres gjerne av sosialister bla.a fordi de ser muslimers kamp mot vesten som en kamp mot kapitalismen, altså felles fiende. De synes også å være nokså blind for den type moralsk svikt som du beskrev. Denne naiviteten synes jeg er noe av det mest utrolige ved sosialistisk politikk. 0 Siter
keinstein Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Skrevet 25. juli 2006 Kapitalistisk økonomi har tre mulige former for uttak av inntjente midler fra et foretak: * overskuddsuttak som aksjegevinst, eieruttak osv. * lønn til eier og ansatte * renter I islam er renter forbudt og har klart forbud mot usikre investeringer ("uakseptabelt å drive spekulasjon."). Det er et betydelig hinder for fornuftige investeringer for de som mangler kapital og vanskeligere å trekke ut profitt av virksomheter. Kapitalistisk økonomi som bla.a. er optimalisering av knappe ressurser og investeringer med valgt risiko, kan ikke gjennomføres under islamsk styre. Derfor har muslimske land uten naturressurser dårligere økonomiske vekstmuligheter. Du har rett i at Koranen ikke er beskriver en velferdsstat. Koranen viser maktsentralisering. Islam i seg selv er for primitiv til planøkonomi, selv om islam og planøkonomi kan kombineres uten motstridende interesser. Maktsentraliseringen, utbredt kontroll på individnivå, tap av mennneskerettigheter, illusjon av fattigomsorg og forakt for ærlig profitt (som renter under kapitalistisk økonomi) er fellestrekk mellom islam og sosialisme. Velferdsordninger blir i islam kun fromme (?) oppfordninger som ikke omfatter mennesker uten muslimsk tro. Disse må først akseptere islam før de kan motta bistand. I motsatt fall er de fredløse og risikerer døden. Kultuelle attributter ved islam og sosialisme kan ikke kombineres. Likhetstankegangen og samme menneskeverd for alle (f.eks. menn og kvinner) er en uhyrlighet i islamsk kontekst. Dette faktum neglisjeres gjerne av sosialister bla.a fordi de ser muslimers kamp mot vesten som en kamp mot kapitalismen, altså felles fiende. De synes også å være nokså blind for den type moralsk svikt som du beskrev. Denne naiviteten synes jeg er noe av det mest utrolige ved sosialistisk politikk. For meg et det helt utrolig av f eks likestillingsprisnippet som sosialistene har kjempet for i 100 år blir brutt helt åpent av muslimene uten at noen virkelig protesterer. De har en så stygg og grell kvinneforakt at det skjærer i øya, enda står våre gamle røde kjemper og tusenvis av røde ildmaur som fjols og ser på. De har sett på det i 30 år uten å foretrekke en mine eller løfte en finger. 0 Siter
Gjest trond-h Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 For meg et det helt utrolig av f eks likestillingsprisnippet som sosialistene har kjempet for i 100 år blir brutt helt åpent av muslimene uten at noen virkelig protesterer. De har en så stygg og grell kvinneforakt at det skjærer i øya, enda står våre gamle røde kjemper og tusenvis av røde ildmaur som fjols og ser på. De har sett på det i 30 år uten å foretrekke en mine eller løfte en finger. Enig. Et eksempel: burka. Hver enkelt kvinne blir helt anonym, frarøvet alle former for identitet. Konsekvensen blir nekting av normale aktiviteter som å kjøre bil, ofte også utdanning og arbeid. Hennes menneskeverd er kun knyttet til at hennes tilhørighet til ektemann eller far, og hennes eventulle fødsler. Sårbarheten hennes blir enorm. Ikke rart mange muslimske kvinner føler seg utrygge. 0 Siter
keinstein Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Skrevet 25. juli 2006 Enig. Et eksempel: burka. Hver enkelt kvinne blir helt anonym, frarøvet alle former for identitet. Konsekvensen blir nekting av normale aktiviteter som å kjøre bil, ofte også utdanning og arbeid. Hennes menneskeverd er kun knyttet til at hennes tilhørighet til ektemann eller far, og hennes eventulle fødsler. Sårbarheten hennes blir enorm. Ikke rart mange muslimske kvinner føler seg utrygge. Det er uhyggelig mange psykiatriske pasienter blant dem. Med det grunnlag å ikke ha noe sted å gå eller slippe unna, genererer traumer og depresjoner dypere enn vi kan ane. Selvmordsraten er enorm. Respekten for / kunnskapen om psykiske sykdommer er også mikroskopisk, de snakker om "djinner" - urgamle demoner som skal drives ut av imamer med utvalgte koransitater. Det bidrar til å ta fra dem grepet på virkeligheten og trekke dem enda lenger ned. 0 Siter
Gjest trond-h Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Det er uhyggelig mange psykiatriske pasienter blant dem. Med det grunnlag å ikke ha noe sted å gå eller slippe unna, genererer traumer og depresjoner dypere enn vi kan ane. Selvmordsraten er enorm. Respekten for / kunnskapen om psykiske sykdommer er også mikroskopisk, de snakker om "djinner" - urgamle demoner som skal drives ut av imamer med utvalgte koransitater. Det bidrar til å ta fra dem grepet på virkeligheten og trekke dem enda lenger ned. "Det er uhyggelig mange psykiatriske pasienter blant dem. " dem = muslimer eller imamer ? Kilde ? 0 Siter
keinstein Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Skrevet 25. juli 2006 "Det er uhyggelig mange psykiatriske pasienter blant dem. " dem = muslimer eller imamer ? Kilde ? Kvinner fra arabiske og nordafrikanske kulturer. Det har vært interjuet et par personer i aviser om det, politiradiofrekvensene fra Oslo er også full av dette. Mennene har mest opptrådt på mediaarenaen. 0 Siter
nyttnick Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Det er uhyggelig mange psykiatriske pasienter blant dem. Med det grunnlag å ikke ha noe sted å gå eller slippe unna, genererer traumer og depresjoner dypere enn vi kan ane. Selvmordsraten er enorm. Respekten for / kunnskapen om psykiske sykdommer er også mikroskopisk, de snakker om "djinner" - urgamle demoner som skal drives ut av imamer med utvalgte koransitater. Det bidrar til å ta fra dem grepet på virkeligheten og trekke dem enda lenger ned. Akkurat som i karismatiske kristne miljøer. Der drives det en utstrakt bruk av demonutdrivelse ved psykiske problemer. 0 Siter
keinstein Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Skrevet 26. juli 2006 Akkurat som i karismatiske kristne miljøer. Der drives det en utstrakt bruk av demonutdrivelse ved psykiske problemer. Og i primitive stammer i Søramerika, Asia, Afrika og Indonesia. Men midt i Oslo da gitt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.