Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mac har "Epletast" og er mer tilpasser redigering av bilder, dokument, filmer og

slikt. Jeg har Mac på jobb og hater den maskinen. Låser seg utrolig ofte og jobber veldig tregt. Denne maskinen er noen år, men likevel . SPy!

Skrevet

Mac har "Epletast" og er mer tilpasser redigering av bilder, dokument, filmer og

slikt. Jeg har Mac på jobb og hater den maskinen. Låser seg utrolig ofte og jobber veldig tregt. Denne maskinen er noen år, men likevel . SPy!

Det der må jeg kalle feilinformasjon. Den er ikke mer tilpasset video, grafikk etc. - og ihvertfall ikke "dokumenter" - hva nå enn det skal bety. Den er tradisjonellt mer brukt til grafisk behandling og lydbehandling, og noen steder henger det litt igjen. Imidlertid har PC tatt igjen Apple på den fronten for lenge siden.

Hovedforskjellen er OS-et, og at alle maskinene produseres av én produsent, slik at de er like. Og så er de dyrere. Og penere å se på.

"....................................."

Skrevet

Det der må jeg kalle feilinformasjon. Den er ikke mer tilpasset video, grafikk etc. - og ihvertfall ikke "dokumenter" - hva nå enn det skal bety. Den er tradisjonellt mer brukt til grafisk behandling og lydbehandling, og noen steder henger det litt igjen. Imidlertid har PC tatt igjen Apple på den fronten for lenge siden.

Hovedforskjellen er OS-et, og at alle maskinene produseres av én produsent, slik at de er like. Og så er de dyrere. Og penere å se på.

Hva er OS-et?

Skrevet

Det er to forskjellige maskiner, ganske enkelt. PC-er produseres av menge forskjellige produsenter. Mac produseres kun av Apple, og to macer er dermed helt like (noe som ikke er tilfellet for alle pc-er, selv om de "skal" være det).

Ellers er OS-et den mest merkbare forskjellen, og at maskinene er dyrere, penere, og at alt er mer lagt opp til at hvem som helst kan kjøpe en, plugge den inn, og være på internett etc. uten å kunne noe som helst.

Etter at Apple gikk over til Intel-prosessorer, så har også avstanden mellom PC og Mac minket litt.

Med PC-er, så er Bill Gates og hans monopol det mest fremtredende, p.g.a Windows. Med Mac-er, så er Steve Jobs, den syrespisende og rallende gale mannen som "driver" Apple, det mest fremtredene.

"......................................."

Skrevet

Hva er OS-et?

Operativsystemet. De fleste PC-er kjører Windows. Noen Linux eller Unix. Mac kjører Mac OSX, som likner mer på Linux/Unix enn på Windows.

Skrevet

Det er to forskjellige maskiner, ganske enkelt. PC-er produseres av menge forskjellige produsenter. Mac produseres kun av Apple, og to macer er dermed helt like (noe som ikke er tilfellet for alle pc-er, selv om de "skal" være det).

Ellers er OS-et den mest merkbare forskjellen, og at maskinene er dyrere, penere, og at alt er mer lagt opp til at hvem som helst kan kjøpe en, plugge den inn, og være på internett etc. uten å kunne noe som helst.

Etter at Apple gikk over til Intel-prosessorer, så har også avstanden mellom PC og Mac minket litt.

Med PC-er, så er Bill Gates og hans monopol det mest fremtredende, p.g.a Windows. Med Mac-er, så er Steve Jobs, den syrespisende og rallende gale mannen som "driver" Apple, det mest fremtredene.

Så det er egentlig det samme altså, bare at hver produsent kaller den noe forskjellig?

Skrevet

Så det er egentlig det samme altså, bare at hver produsent kaller den noe forskjellig?

Ikke sikker på hva du spør om. Alle PC-er er i prinsippet "det samme", men fordi det er så mange forskjellige produsenter (Dell, HP, Fujitsu-Simens etc.), så blir det litt forskjell på mange. To mac-er er alltid like, iom. at det kun er Apple som lager mac-er.

En mac og en PC er ganske forskjellig, selv om begge to er "personlige datamaskiner". Du kan på en måte sammenlikne det med en Opel og en Ford. De gjør det samme, men de trenger forskjellige deler (du kan ikke putte en opel-del i en ford). De vil være litt forskjellige å kjøre, og noen vil like den ene bedre enn den andre. Hvis du legger til at f.eks Opel er mye dyrere enn Ford, og at du får ford i mange flere farger, flere forskjellige felger etc., så har du samme forskjellen som mellom PC og Mac.

Skrevet

Ikke sikker på hva du spør om. Alle PC-er er i prinsippet "det samme", men fordi det er så mange forskjellige produsenter (Dell, HP, Fujitsu-Simens etc.), så blir det litt forskjell på mange. To mac-er er alltid like, iom. at det kun er Apple som lager mac-er.

En mac og en PC er ganske forskjellig, selv om begge to er "personlige datamaskiner". Du kan på en måte sammenlikne det med en Opel og en Ford. De gjør det samme, men de trenger forskjellige deler (du kan ikke putte en opel-del i en ford). De vil være litt forskjellige å kjøre, og noen vil like den ene bedre enn den andre. Hvis du legger til at f.eks Opel er mye dyrere enn Ford, og at du får ford i mange flere farger, flere forskjellige felger etc., så har du samme forskjellen som mellom PC og Mac.

Jeg prøver å formulere meg annerledes:

Er det større forskjell på en Mac og en PC enn det er på to PCer fra to ulike produsenter?

Skrevet

Er det større forskjell på en Mac og en PC enn det er på to PCer fra to ulike produsenter?

Skrevet

Den er dyrere, dyrere support, dyrere deler, færre som kan yte service på den, færre som bruker den, dyrere programmer osv.

Ikkeno for private, det skal mye til at det blir noen netto gevinst for folk utenfor Mac-miljøer (små sekteriske enklaver med Mac-frelste) av å kjøpe Mac.

Mac er et eneste stort gjesp.

I følge serverloggene med mange tusen brukere blir det færre som surfer med Mac, for 5 år siden var det nesten 8%, nå er de nede i under 2% og nærmer seg fort 1% hvis de ikke har noe som gjør at de ser ut som en PC i loggene.

Skrevet

Ja, selvfølgelig. En mac og en pc er to forskjellige typer maskiner. To pc-er er samme type maskiner. Hvis vi går tilbake til analogien med Ford og Opel (Ford = PC, Opel = Mac), så blir det slik at Opel kun produseres av én fabrikk, mens Ford produseres av mange forskjellige fabrikker. Resultatet blir da at, selv om Fordene skal være like, så blir de ikke alltid 100.00% like. Opelene blir derimot _helt_ like, fordi det er samme fabrikken som lager dem.

Skrevet

Mac er et eget system.

Når du starter maskina, får du ikke opp windows et-eller-annet, Mac kjører sitt eget system.

Videre er det mindre programvare tilgjengelig til Mac, især spill er det relativt lite av.

Til gjengjeld har MacOS tradisjonelt sett vært ansett for å være mer stabilt enn Windows - men den situasjonen endret seg etter at Windows XP kom.

Fordeler med Mac pr. i dag: Mindre virusplager, mindre plager med malware/spyware, bedre design.

Ulemper: Høyere pris, man må venne seg til et nytt system.

Om man ikke spiller dataspill overhodet, eller evt. kun spiller nettspill, vil Mac være et alternativ å vurdere.

Spesielt om design/utseende er viktig for deg.

Skrevet

Bilderedigerer vil jeg kalle grafikk. Og med dokumenter mente jeg foreksempel reklame og avissider. For noen år siden var det alle avisene som skulle ha Mac, nå har flere gått tilbake til pc fordi det erså mye tull med macene.

Skrevet

Bilderedigerer vil jeg kalle grafikk. Og med dokumenter mente jeg foreksempel reklame og avissider. For noen år siden var det alle avisene som skulle ha Mac, nå har flere gått tilbake til pc fordi det erså mye tull med macene.

"Bilderedigerer vil jeg kalle grafikk."

Ja? Og mac er hverken mer tilpasset, eller bedre egnet til, den typen oppgaver. Det har den heller aldri vært. MEN - mac var først ute med god programvare for dette. Men det er lenge, lenge siden PC tok igjen mac på både grafikk og lyd.

"Og med dokumenter mente jeg foreksempel reklame og avissider."

Du mener publishing da, tenker jeg. Der gjelder det samme som med grafikk og lyd.

"For noen år siden var det alle avisene som skulle ha Mac, nå har flere gått tilbake til pc fordi det erså mye tull med macene."

Tull? Neppe. Det er nok heller p.g.a pris, og at det ikke lenger finnes noen teknisk grunn til å bruke mac fremfor pc.

"......................................"

Skrevet

Mac er et eget system.

Når du starter maskina, får du ikke opp windows et-eller-annet, Mac kjører sitt eget system.

Videre er det mindre programvare tilgjengelig til Mac, især spill er det relativt lite av.

Til gjengjeld har MacOS tradisjonelt sett vært ansett for å være mer stabilt enn Windows - men den situasjonen endret seg etter at Windows XP kom.

Fordeler med Mac pr. i dag: Mindre virusplager, mindre plager med malware/spyware, bedre design.

Om man ikke spiller dataspill overhodet, eller evt. kun spiller nettspill, vil Mac være et alternativ å vurdere.

"Til gjengjeld har MacOS tradisjonelt sett vært ansett for å være mer stabilt enn Windows - men den situasjonen endret seg etter at Windows XP kom."

Nuvel. Jeg har også hørt noen forsøke seg på den - spesiellt mac-ere. Faktum er at tidligere MacOS versjoner kræsjet så gørra sprutet i hytt og vær. Det var en del forskjeller på versjoner, og på maskinmodellene (de første powermacene var vel rimelig problematiske), selvfølgelig. Men jeg har ingen erfaring med MacOS som mer stabilt enn tidligere versjoner av Windows. Mer avansert, pent og brukervennlig, derimot.

OSX er nok minst like stabilt som WindowsXP, så en evt forskjell der er for marginal til å ha noen betydning nå.

Skrevet

"Til gjengjeld har MacOS tradisjonelt sett vært ansett for å være mer stabilt enn Windows - men den situasjonen endret seg etter at Windows XP kom."

Nuvel. Jeg har også hørt noen forsøke seg på den - spesiellt mac-ere. Faktum er at tidligere MacOS versjoner kræsjet så gørra sprutet i hytt og vær. Det var en del forskjeller på versjoner, og på maskinmodellene (de første powermacene var vel rimelig problematiske), selvfølgelig. Men jeg har ingen erfaring med MacOS som mer stabilt enn tidligere versjoner av Windows. Mer avansert, pent og brukervennlig, derimot.

OSX er nok minst like stabilt som WindowsXP, så en evt forskjell der er for marginal til å ha noen betydning nå.

Tja, litt både-og det der.

Mange av de gamle Mac'ene var superstabile - og de fleste langt mer stabile enn gjennomsnittet av PC'er med Win95/98.

Så kom Powermac'ene, samt diverse Mac-modeller som var mer ustabile. Noen av disse var fæle.

Men de ble stadig ansett for å være mer stabile; grunnet tidligere tiders stabile maskiner. At Mikkesoft i en kortere periode pushet ME-systemet sitt på PC-brukere hjalp vel til med å opprettholde myten.

Med Windows XP ble Mikkesoft-maskinene jevnt over stabile, og om Mac hadde visse fortrinn før i forhold til stabilitet forsvant ethvert slikt forsprang med XP.

Poenget er uansett at Mac av flertallet ble ansett for å være mer stabile (ikke at de nødvendigvis var det), og at Windows XP effektivt drepte dette med stabilitet som et salgspoeng.

Skrevet

De nye mac'ene som blir laget nå har intel prosessor og dette betyr at du kan kjøre windows på mac'en.

En annen fordel med mac er at du slipper å lete etter drivere. På pc må du installere drivere når du skal putte inn en skriver, et kamera, en brenner, en scanner osv. På mac er det bare å sette inn ledningen og det fungerer med en gang uten å måtte instalere drivere.

De under i tråden som mener mac går tregt, har ikke prøvd en ny mac sammenlignet med en ny pc. Mac går ikke tregere enn pc, men i de fleste tilfeller raskere. Med den nye intel prosessoren så jobber en mac 5 ganger raskere enn tidligere genrasjoner av mac.

En mac er også heeelt klar når du kjøper den. Lad batteriet og sett deg ned å begynn.

Faktisk vil jeg si at mac er enklere for nybegynnere enn pc nå når du kan kjøre windows på macen. Å måtte styre med drivere, virus og restart er kjipt.

Jeg har hatt mac i 2 år. Bruker den i ca 6-8 timer pr dag og ikke en eneste gang har jeg måttet restartet macen. Å sammenligne en gammel mac med de nye, er som å sammenligne et mobilkamerera med et speilrefleks. Altså har man prøvd en gammel mac så kan man ikke uttale seg om mac.

Skrevet

Ja, selvfølgelig. En mac og en pc er to forskjellige typer maskiner. To pc-er er samme type maskiner. Hvis vi går tilbake til analogien med Ford og Opel (Ford = PC, Opel = Mac), så blir det slik at Opel kun produseres av én fabrikk, mens Ford produseres av mange forskjellige fabrikker. Resultatet blir da at, selv om Fordene skal være like, så blir de ikke alltid 100.00% like. Opelene blir derimot _helt_ like, fordi det er samme fabrikken som lager dem.

Takk for svar!

Skrevet

Mac er et eget system.

Jeg står ikke og skal kjøpe ny... :-) Dette er bare noe jeg har lurt på lenge. Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...