roxina Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Jeg fyller 35 om noen uker og har to barn på 3 og 6 år. Nå har vi lyst på et barn til, men jeg blir så bekymret når jeg leser om alt som kan gå galt med barnet når man er over 35 år. Hvorfor er det økt sannsynlighet for kromosomfeil og misdannelser når man er eldre? Er det eggene som er eldre og derfor kan inneholde feil, eller er det kroppens evne til å sjekke egget og framprovosere spontanabort dersom noe er galt, som reduseres? Jeg har nå vært dårlig i ca. en måned med hjernerystelse men begynner å bli bedre, men får fremdeles lett hodepine. Jeg er jo veldig utålmodig med å prøve å bli gravid men lurer på om vi bør vente til jeg er helt bra (det kan jo ta måneder) eller om vi kan begynne. Er det større sannsynlighet for at noe skal være galt med barnet dersom mor ikke er i toppform de første månedene av svangerskapet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239570-graviditet-og-alder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Jeg synes ikke du skal vaere spesielt bekymret i en alder av 35 aar med to friske barn. Risikoen for Downs syndrom (og andre sjeldene kromosomforstyrrelser) oeker ganske visst med alderen, er ca 1% ved graviditet hos 40 aaringer. Er kvinnen over 38 aar ved foedselen tilbys fostervannsproeve for de som oensker det. Motsatt hos mannen fornyes eggene ikke med tiden, de har ligget paa vent i eggstokkene fra fosterlivet og er derfor paavirket av omgivelsene i mange aar (en teori) eller det er de beste som loesner foerst og de daarligste som er tilbake (en annen teori). Hvis det er mye galt med fosteranlegget er det ikke levedyktig og blir til en abort (den evne svekkes ikke med alderen). Dine foelger etter hjernerystelse vil ikke paavirke svangerskapet, men det vil vel vaere lurt aa vaere i rimelig god form, foer du setter i gang igjen. Du husker aa spise folat foer du blir gravid? Husk at med alderen kan det ta noe lengre tid aa bli gravid, det er ikke sikkert at det gaar like raskt som foer. Lykke til med prosjektet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239570-graviditet-og-alder/#findComment-1849767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 En hjernerystelse vil ikke ha noen innvirkning på fosteret. Selv om du er 35 år gammel er det en veldig liten risiko for at noe skal være galt med babyen. Jeg fikk nr. 3 2 mnd før jeg fylte 35. Husker jeg tenkte litt på at ting kunne gå galt. Men det kan det jo om man er 22 år også! Lillebror her i familien er i alle fall frisk og rask. Sett i gang å prøv så fort du føler du orker!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239570-graviditet-og-alder/#findComment-1849799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.