Solsikkefrø Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Min svigermor er kjempe hyggelig for all del, men hun har noen rare meninger avogtil syns jeg. Vi var på besøk hos noe familie for noen helger siden, da fikk babyen bukse og genser i presang. Den dagen var det 25 grader ute og inne, så babyen lå å svettet i bare bleie og sokker. Svigermor insisterte likevel på at han skulle ta dette på seg (I DEN varmen??). Men da sa samboeren min ifra (heldigvis)... Hun blander seg så mye i hva vi gjør med babyen!! jeg prøvde å gi litt beskjed også, men det er ikke så lett når svigerfar er i nærheten, for han ber meg bare om å roe meg (og jeg hisser meg aldri opp, bare forteller at vi ikke vil gjøre det nå). Svigerfar mener at det å gi beskjed, er å hisse seg opp!! (det er ikke bare _jeg_ som reagerer på svigerfar, det gør også samboeren min, svigermor til tider). Svigermor ringer hun som regel aldri og gir beskjed når hun kommer på besøk. Slik som i går, da hadde jeg hatt besøk av noen som ville en tur innom å se babyen. De hadde selv med seg barn på 5 og 7 og som herjet rundt. Så etterpå ville jeg slå meg til ro for kvelden klokken 7. Men da kommer plutselig svigermor rekende på dør, og blir der i 3 timer!!! samboeren min var ute på trening og innom en kompis! og jeg orket ikke besøk. Siden hun kom på besøk, benyttet jeg sjangsen til å fortelle at jeg begynte å bli ufattelig sliten fordi jeg gjør ALT hjemme i huset i tillegg til å ta meg av babyen mesteparten av døgnet, så jeg spurte om ikke hun kunne snakke ltitt med ham siden han kaller meg barnslig og masete når jeg gjør det selv. Hun sa da at det kunne hun kanskje gjøre, men at hvis han skulle gjøre noe i hjemmet, måtte det skje i HANS tempo!! og jeg måtte ikke mase på ham for da ville det ikke bli gjort likevel! Problemet er jo at ting ALDRI blir gjort, og hvis han lager middag en sjelden gang så kan han leve på dette en mnd og bruke det som en unnskyldning til at han faktisk gjør noe! Hvis han gidder å ta oppvasken, finner jeg den tilgrist inni skapet med fullt av fett og matrester på, jeg skjønner ikke at han ikke klarer å se det. Jeg fortalte henne at i forrige leiligheten ga jeg ham kun den oppgaven å ta seg av oppvasken, ellers skulle jeg ta resten (klesvask, husvask etc... etc...) og det syntes hun virket helt greit!(?). Han drikker proteindrikker som han blander med pulver oppi noen beholdere, de har jeg drevet å vasket for ham hver eneste dag etter trening! I en hel uke lot jeg være å gjøre det, i tillegg til å la være å vaske hans klær. Da kallte han meg barnslig, sabotasje osv... men på hvilken måte kan jeg gjøre det på da, når han ikke gidder å høre på meg?? Jeg føler hun skal beskytte samboeren min hele tiden. Greit nok at han er hennes sønn.. men herlighet.. jeg kollapser snart av alt arbeidet jeg gjør. Samboeren min sitter bare å spiller pc og ser på teve stort sett. Huff... jeg syns ikke det går noe bra jeg lengre... dessuten krangler samboeren min høylytt, han skriker når han blir sint! så babyen ligger der forfjamset å ser på oss. Jeg ber ham roe seg og prater rolig selv!! Måtte bare få ut aggresjon!! takk for at dere gidder å lese! 0 Siter
Gjest ikke sign Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Jeg kjenner meg igjen i noe her, altså slik mannen din er ang. rydding kan også mannen min være. Det høres ut som om du har det slitsomt, og du får bare snakke med mannen din om at han må bidra med noe hjemme. Vanskelig med svigermoren din. Dere får si at hun helst må ringe før hun kommer, også siden dere har en baby og du trenger alenetid. 0 Siter
Babette Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Jeg skjønner at du er sliten, men kritikk av samboeren bør rettes til ham direkte og for all del ikke via hans mor. 0 Siter
petter smart Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Hvor er det dere finner alle disse udugelige mennene? Det kommer stadig nye innlegg her inne om menn som gjør lite eller ingenting i huset. Jeg anser meg selv om relativt sjåvinistisk, men det kunne ikke fallt meg inn å la samboeren gjøre alt husarbeidet. Anser det som like mye mitt ansvar. Og jeg liker å gjøre det selv så jeg får det slik jeg vil. Hvorfor i all verden har du valgt å leve med en slik slask? Han har neppe blitt slik over natten. Det er du som har godtatt det og han er sikkert veldig fornøyd. Og dette er selvfølgelig noe du ikke tar opp med hans mor. Det virker noe umodent. Hun kommer i en lojalitetskonflikt og vil nok støtte sin sønn selv om hun innerst inne mener han har feil. 0 Siter
lex Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Det virker som om det reelle problemet er samboeren din, ikke svigerforeldrene! Må da være han som gjør deg gal - ikke svigermor. Hvorfor i alle dager klager du til svigermor om at sønnen ikke tar sin del av oppgavene i hjemmet? Svigers er ferdig med oppdragelse av sønnen - enten oppdragelsen han fikk var bra eller dårlig. Om han er en latsabb pga. oppdragelsen visste du vel det før dere fikk barn? 0 Siter
zenitra Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Huff, ett gjentatt problem dette. Hva er det som går av gutta da? Så uselvstendig og umodne! Ett vennepar av oss har det akkurat likt. Hun styrer hele skuta, til og med regningene. Han er hjemme hele dagen i friperioden, og hun kommer hjem fra jobb kl 1530 og må rydde hus og lage middag. Ingenting bidrar han med. Att hun gidder... Forstår frustasjonen din, men vet ikke om det er riktig å blande inn svigermor. Særlig ikke når du har det forholdet du har til svigers. Vel, uansett, det er et problem mellom deg og din samboer. Du må tenke andre alternativer om du ser at dette ikke lar seg løse. Han må jo treffe deg en sted på halvveien? Og det verste jeg vet, er å hyle mot hverandre. Joda, hyl og klor iveg, men dere har da ett stakkars barn som blir helt forvirret? Veldig negativt for den stakkars lille. Utrykt! Og, kan det være at du rett å slett tar for mye kommandoen selv? At du velger den letteste måten; nemlig å gjøre det selv, så slipper du bråk. Gi han mer ansvar, og la han bruke litt tid på det. Og om oppvasken er fettit, ja, så må han jo bare gjøre det en gang til. Helt til han har lært det ;O) Vel, ikke vet jeg. Er ikke i nærheten av en slik situasjon. Har en mann som hjelper til med både hus og barn (og det skulle bare mangle)han er voksen og selvstendig, noe annet ville jeg ikke trives med. 0 Siter
flisa Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Jeg hadde ikke holdt ut med å ha det sånn - dette MÅ du ta opp med han og i alle fall ikke svigermor. Fortell han at det er alvor -at han faktisk lever i en FAMILIE og må ta ansvar som en voksen person - ellers "konkurrentene sover ikke", si er du da.... 0 Siter
flisa Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Jeg hadde ikke holdt ut med å ha det sånn - dette MÅ du ta opp med han og i alle fall ikke svigermor. Fortell han at det er alvor -at han faktisk lever i en FAMILIE og må ta ansvar som en voksen person - ellers "konkurrentene sover ikke", sier du da.... 0 Siter
flisa Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Jeg hadde ikke holdt ut med å ha det sånn - dette MÅ du ta opp med han og i alle fall ikke svigermor. Fortell han at det er alvor -at han faktisk lever i en FAMILIE og må ta ansvar som en voksen person - ellers "konkurrentene sover ikke", sier du da.... 0 Siter
Babette Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Jeg hadde ikke holdt ut med å ha det sånn - dette MÅ du ta opp med han og i alle fall ikke svigermor. Fortell han at det er alvor -at han faktisk lever i en FAMILIE og må ta ansvar som en voksen person - ellers "konkurrentene sover ikke", si er du da.... Du har postet innlegget 5 ganger. Drekker du midt på dagen? 0 Siter
flisa Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Du har postet innlegget 5 ganger. Drekker du midt på dagen? Alt jeg har å drikke står på hytta i Sverige - vi hadde med oss 60 flasker fra Frankrike -og BLE STOPPA i tollen - jeg holdt på å drite i buksa av skrekk - inn til Sverige altså.....men etterpå har jeg hørt at vi hadde UNDER det som var lovlig, 0 Siter
mrxx Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Eneste jeg har å si til dette er at sønnen er lik sine foreldre. Du vet hvordan foreldrene er og mannen din er omtrent likens. Du vet nå hva du må slite med resten av livet. Lykke til. 0 Siter
Gjest mortiltree Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Fy-faen, kvitt deg med de folka. 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Skrevet 25. juli 2006 Kan hende jeg har tatt kommanoen litt hjemme, men han går jo bare rundt og driver dank likevel. Han hverken jobber eller går på skole, så vi bruker _min_ usle lille inntekt på regninger (9800 har vi tilsammen i mnd inkl barnetrygd), og da er det klart vi må prioritere! Vi får ikke mer heller visstnok... syns men sant... Så når JEG betaler ALT, og når JEG gjør ALT, så blir det vel ganske normalt at jeg må mase på ham litt for å få noe gjort i det hele tatt. Som regel spør jeg èn gang og purrer èn gang etterpå, så lar jeg det gå en time eller 3, og har han ikke gjort det, så gjør jeg det selv... slik fungerer det hjemme hos oss... (det var min mor som foreslo at jeg skulle legge det frem for moren hans, for hun har sett dette lenge, at jeg sakte brytes ned av alt arbeidet. Da jeg gikk høygravid, var det samme situasjon. Jeg lå på golvet å støvsugde èn gang i uka under sofaen. Men hva gjorde han? INgenting!! han satt på ræva å spillte pc! og mente at jeg hadde støv på hjernen, bare for å slippe unna husarbeid.... 0 Siter
Sofline Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Kan hende jeg har tatt kommanoen litt hjemme, men han går jo bare rundt og driver dank likevel. Han hverken jobber eller går på skole, så vi bruker _min_ usle lille inntekt på regninger (9800 har vi tilsammen i mnd inkl barnetrygd), og da er det klart vi må prioritere! Vi får ikke mer heller visstnok... syns men sant... Så når JEG betaler ALT, og når JEG gjør ALT, så blir det vel ganske normalt at jeg må mase på ham litt for å få noe gjort i det hele tatt. Som regel spør jeg èn gang og purrer èn gang etterpå, så lar jeg det gå en time eller 3, og har han ikke gjort det, så gjør jeg det selv... slik fungerer det hjemme hos oss... (det var min mor som foreslo at jeg skulle legge det frem for moren hans, for hun har sett dette lenge, at jeg sakte brytes ned av alt arbeidet. Da jeg gikk høygravid, var det samme situasjon. Jeg lå på golvet å støvsugde èn gang i uka under sofaen. Men hva gjorde han? INgenting!! han satt på ræva å spillte pc! og mente at jeg hadde støv på hjernen, bare for å slippe unna husarbeid.... Huff, dette synes jeg var trist lesing. Det er utrolig at det finnes sånne mannfolk i det 21. århundre. Jeg føler virkelig med deg. Svigerforeldrene dine kan du desverre ikke gjøre så mye med, men samboeren din må du ta tak i. Still et ultimatum hvis det er det som skal til(F.eks. "Hvis du ikke skjerper deg nå, må du flytte ut. Jeg har ikke råd til å fø på både deg og babyen."). Det minste kravet må være at han finner seg noe å gjøre, enten en jobb eller at han tar seg en utdannelse (så får dere i hvertfall stipend fra Lånekassen). Et annet krav må være at han hjelper til med husarbeidet. Riktignok må man la mannfolka gjøre ting på sin måte, men grensen har gått når han setter skitne tallerker inn i skapet. Var jeg deg ville jeg fortsatt som du gjorde med proteindunkene hans med å ikke vaske etter ham. På et tidspunkt må han jo gi seg. Hva sier kammeratene hans til dette? Er de like late? (Hvis ikke kunne kanskje de sagt noe til ham.) 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Skrevet 25. juli 2006 Huff, dette synes jeg var trist lesing. Det er utrolig at det finnes sånne mannfolk i det 21. århundre. Jeg føler virkelig med deg. Svigerforeldrene dine kan du desverre ikke gjøre så mye med, men samboeren din må du ta tak i. Still et ultimatum hvis det er det som skal til(F.eks. "Hvis du ikke skjerper deg nå, må du flytte ut. Jeg har ikke råd til å fø på både deg og babyen."). Det minste kravet må være at han finner seg noe å gjøre, enten en jobb eller at han tar seg en utdannelse (så får dere i hvertfall stipend fra Lånekassen). Et annet krav må være at han hjelper til med husarbeidet. Riktignok må man la mannfolka gjøre ting på sin måte, men grensen har gått når han setter skitne tallerker inn i skapet. Var jeg deg ville jeg fortsatt som du gjorde med proteindunkene hans med å ikke vaske etter ham. På et tidspunkt må han jo gi seg. Hva sier kammeratene hans til dette? Er de like late? (Hvis ikke kunne kanskje de sagt noe til ham.) Kameratene hans er like sløve. Han ene kompisen bodder her i 4 dager da jeg gikk høygravid, for de skulle ha såkallt "Lan" med datamaskinene sine. Og tror du ikke jeg spurte dem pent om de kunne sette i oppvaskmaskina etter seg, ta oppvasken siden jeg laget maten dems. Men det gidda de ikke, så jeg lot såklart være å mase siden han hadde besøk. Eneste jeg forlangte virkelig var at de satte skoene sine på matten innenfor døren, siden det var begynnt å komme sprikker i parketten på grunn av vann. De var jo ute å røyka i snøen og jeg ga dem beskjed om å sette dem på matta av den grunn. Siden han kameraten ikke respekterte det, kastet jeg skoene hans ut døren siste dagen, da skjellte han meg ut uten at samboeren min sa noe... dagen etter ble jeg lagt inn på sykehuset med høy puls, høyt blodtrykk, og hjertelyden til babyen var også høy!... Legen spurte hva jeg hadde gjort de siste døgna, jeg var på gråten og fortalte situasjoenen. Legen sa at nå MÅTTE jeg snart sette foten ned, for dette avr grunnen til den høye pulsen hos babyen. Jeg forlangte å dra hjem dagen etter... orket ikke ligge på sykehus selv om de var snille mot meg der da... 0 Siter
Sofline Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Kameratene hans er like sløve. Han ene kompisen bodder her i 4 dager da jeg gikk høygravid, for de skulle ha såkallt "Lan" med datamaskinene sine. Og tror du ikke jeg spurte dem pent om de kunne sette i oppvaskmaskina etter seg, ta oppvasken siden jeg laget maten dems. Men det gidda de ikke, så jeg lot såklart være å mase siden han hadde besøk. Eneste jeg forlangte virkelig var at de satte skoene sine på matten innenfor døren, siden det var begynnt å komme sprikker i parketten på grunn av vann. De var jo ute å røyka i snøen og jeg ga dem beskjed om å sette dem på matta av den grunn. Siden han kameraten ikke respekterte det, kastet jeg skoene hans ut døren siste dagen, da skjellte han meg ut uten at samboeren min sa noe... dagen etter ble jeg lagt inn på sykehuset med høy puls, høyt blodtrykk, og hjertelyden til babyen var også høy!... Legen spurte hva jeg hadde gjort de siste døgna, jeg var på gråten og fortalte situasjoenen. Legen sa at nå MÅTTE jeg snart sette foten ned, for dette avr grunnen til den høye pulsen hos babyen. Jeg forlangte å dra hjem dagen etter... orket ikke ligge på sykehus selv om de var snille mot meg der da... Igjen huff og huff, jeg blir så lei meg på dine vegne. Jeg hadde ikke klart å leve med en sånn mann. Har du mulighet til å flytte ut noen dager? Til foreldrene dine eller en venninne? Og si du ikke kommer tilbake før han skjerper seg. Som det er nå, høres det ut som om du vil få det lettere uten ham (mindre klesvask og oppvask i hverfall, og mindre irritasjon.) 0 Siter
Gjest soljenta_83 Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Hvor gammel er denne typen? Høres ut som om han er 15 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.