Gå til innhold

Ringe til pårørende (sykehus)

Anbefalte innlegg

Gjest Sofusine32
Skrevet

For 3 mnd siden forsøkte søsteren min å ta sitt eget liv med en pilleoverdose. Hun var i koma i 2 dager uten at vi i familien fikk vite noe fordi sykehuset mente at de hadde taushetsplikt i forhold til selvmordsforsøk.

Søsteren min var bevisstløs da hun ble funnet av en nabo og kunne derfor ikke si til sykehuset hvorvidt hun ønsket at de skulle ringe noen eller ikke.

Jeg synes det er så fælt å tenke på at hun lå der helt alene uten noen i familien rundt seg!

Er det vanlig at sykehus ikke ringer til pårørende ved selvmordsforsøk? Jeg forstår det hvis pasienten er bevisst og selv sier at h*n ikke ønsker at de skal ringe, men hva når pasienten er bevisstløs?

Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest formodet samtykke
Skrevet

I dette tilfelle bruker en "formodet samtykke". Dvs en ringer opp den som en antar er nærmeste pårørende.

Jeg mener sykehuset har har handlet feil.

Slike pasienter har ofte journal fra før. Dermed kjenner en pårørende. Ofte har pasienten også sagt noe om varsling av pårørende.

Skrevet

Jeg ble oppringt av legen til en i nær familie og fortalt om h*ns selvmordsforsøk. Legen mente jeg var nærmeste pårørende (litt innfløkte familieforhold) og mente hun ikke var bundet til taushetsløftet sitt.

Snacky1365380698
Skrevet

Når jeg lå på sykehus for noen dager tilbake sa legen etterpå at de hadde kontaktet kun èn av mine pårørende (den nærmeste). Om de skulle kontakte flere måtte jeg bestemme, ettersom jeg kanskje kunne ha grunner til at jeg ikke ville flere skulle vite om det.

Jeg ga jo såklart klarsignal til at de kunne ringe hvem som helst, men at min 'nærmeste pårørende' garantert hadde gjort det allerede (som stemte veldig godt:)).

I ettertid synes jeg sykehuset opptredte veldig korrekt. Selv om det ikke var noe selvmord her, så _kunne_ det jo hende at jeg hadde mine grunner til at jeg ikke ville dette skulle komme ut. Et selvmord er jo langt, langt verre, noe som igjen gjør at jeg synes sykehuset opptredte korrekt. Ikke alle vil at 'alle' skal vite at man har prøvd å ta livet av seg. Hvilke familieforhold som råder innad i slekta kan ingen lese seg til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...