Gå til innhold

Gi meg din beste kakeoppskrift

Anbefalte innlegg

Gjest Baker harepus
Skrevet

Jeg er ingen kløpper på kjøkkenet, men skal lage noen kaker til et selskap.Trenger noen GODE oppskrifter:)

Skrevet

Denne er knallgod, men litt arbeidssom å lage:

Nøttekake med jordbær

250 gram hasselnøtter

5 ss brødrasp (tørt, malt brød)

4 egg

200 gram sukker

Mal nøttene og bland dem med brødraspen. Pisk eggehvitene stive og pisk plommene med sukkeret. Bland alt forsiktig, ha i hvitene til slutt. Lag 3 tynne, like store bunner. Jeg pleier å tegne sirkler rundt et middagsfat på bakepapiret. Smør lett med olje før du har på røra. Stek på 190 grader i 13 min.

Fyll:

1/3 liter kremfløte

1/2 liter vaniljekrem

En kurv jordbær (eller mer etter smak)

Pisk krem av fløten og bland med vaniljekremen. Legg et lag på den nederste bunnen og dekk det med skivede jordbær. Legg neste bunn oppå og gjenta et lag med krem og jordbærskiver. Legg så krem på toppen også (det blir nok en del krem til overs) og jeg pleier å legge halve jordbær i et fint mønster på toppen.

Vær ytterst forsiktig når du løsner bunnene fra papiret, de er skjøre og brekker lett! Men denne kaka er vanvittig god! Kan godt lages med bringebær også, det er like godt.

Skrevet

GEMINIS OSTEKAKE

Ingredienser:

1 1/2 pk Bixit havrekjeks (vanlig type)

ca 150gr smør/margarin

250 g Philadelphia-ost

1 boks creme fraîche

125 gr melis

1 ts vaniljesukker

1 pk sitrongelé

2,5 dl vann

1/3 l kremfløte (liten kartong)

Gelelokk (om ønskelig):

2 pk jordbærgele-pulver

ca 5 dl vann

Fremgangsmåte:

Kjeksen knuses, gjerne i foodprocessor, og blandes godt med godt romtemperert eller smeltet smør/margarin. Kjeksblandingen trykkes ut i en stor springform. Settes i kjøleskapet.

Philadelphiaost, creme fraîche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster.

Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens mikseren går.

Fløten stivpiskes og blandes inn i røra.

Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. La stå til dette er stivnet, det tar gjerne et par timer.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (drøyt halv mengde vann). Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner.

Kaken blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn!

Kaken bør stå kjølig til ganske nært opptil servering. Lang tid i romtemperatur vil gjøre ostedelen av kaken for myk.

Skrevet

Denne er knallgod, men litt arbeidssom å lage:

Nøttekake med jordbær

250 gram hasselnøtter

5 ss brødrasp (tørt, malt brød)

4 egg

200 gram sukker

Mal nøttene og bland dem med brødraspen. Pisk eggehvitene stive og pisk plommene med sukkeret. Bland alt forsiktig, ha i hvitene til slutt. Lag 3 tynne, like store bunner. Jeg pleier å tegne sirkler rundt et middagsfat på bakepapiret. Smør lett med olje før du har på røra. Stek på 190 grader i 13 min.

Fyll:

1/3 liter kremfløte

1/2 liter vaniljekrem

En kurv jordbær (eller mer etter smak)

Pisk krem av fløten og bland med vaniljekremen. Legg et lag på den nederste bunnen og dekk det med skivede jordbær. Legg neste bunn oppå og gjenta et lag med krem og jordbærskiver. Legg så krem på toppen også (det blir nok en del krem til overs) og jeg pleier å legge halve jordbær i et fint mønster på toppen.

Vær ytterst forsiktig når du løsner bunnene fra papiret, de er skjøre og brekker lett! Men denne kaka er vanvittig god! Kan godt lages med bringebær også, det er like godt.

Denne bruker jeg å lage, men kjøper ferdig nøttebunn på bakeriet. Enkelt og knallgodt!

Skrevet

GEMINIS OSTEKAKE

Ingredienser:

ca 150gr smør/margarin

250 g Philadelphia-ost

1 boks creme fraîche

125 gr melis

1 ts vaniljesukker

1 pk sitrongelé

2,5 dl vann

Gelelokk (om ønskelig):

2 pk jordbærgele-pulver

ca 5 dl vann

Fremgangsmåte:

Kjeksen knuses, gjerne i foodprocessor, og blandes godt med godt romtemperert eller smeltet smør/margarin. Kjeksblandingen trykkes ut i en stor springform. Settes i kjøleskapet.

Philadelphiaost, creme fraîche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster.

Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens mikseren går.

Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. La stå til dette er stivnet, det tar gjerne et par timer.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (drøyt halv mengde vann). Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner.

Kaken bør stå kjølig til ganske nært opptil servering. Lang tid i romtemperatur vil gjøre ostedelen av kaken for myk.

Det skrytes så mye av ostekaka di her at jeg kunne tenke meg å prøve den selv. Men hvor mye inneholder en boks creme fraice? (Jeg bor i Danmark og de selger ikke alltid de samme boksene.)

Skrevet

Det skrytes så mye av ostekaka di her at jeg kunne tenke meg å prøve den selv. Men hvor mye inneholder en boks creme fraice? (Jeg bor i Danmark og de selger ikke alltid de samme boksene.)

Jeg var jammen ikke sikker sjøl, men fant det på Tine nå, det er 3 dl. Ellers er vel Crème Fraiche det samme fra land til land? Jeg tenker bare på hvor forskjellig yoghurt kan være, i konsistens fx.

http://www.tine.no/page?id=26&key=6156&cat=641

Skrevet

Jeg var jammen ikke sikker sjøl, men fant det på Tine nå, det er 3 dl. Ellers er vel Crème Fraiche det samme fra land til land? Jeg tenker bare på hvor forskjellig yoghurt kan være, i konsistens fx.

http://www.tine.no/page?id=26&key=6156&cat=641

Jeg tror ikke créme fraiche er helt det samme i Danmark nei. Her kalles nemlig rømme for créme fraiche. Det stod på Tine at det var syrnet fløte, og danskene har noe som heter det, så jeg tror jeg prøver det.

Skrevet

Jeg tror ikke créme fraiche er helt det samme i Danmark nei. Her kalles nemlig rømme for créme fraiche. Det stod på Tine at det var syrnet fløte, og danskene har noe som heter det, så jeg tror jeg prøver det.

Seterrømme og creme fraiche er forholdsvis like produkter. i alle fall med tanke på fettprosent og konsistens. Så det går nok fint å bytte ut det ene med det andre. Lettrømme går kanskje også, men den er altså magrere enn de to andre.

Skrevet

GEMINIS OSTEKAKE

Ingredienser:

ca 150gr smør/margarin

250 g Philadelphia-ost

1 boks creme fraîche

125 gr melis

1 ts vaniljesukker

1 pk sitrongelé

2,5 dl vann

Gelelokk (om ønskelig):

2 pk jordbærgele-pulver

ca 5 dl vann

Fremgangsmåte:

God kake!

Skrevet

Seterrømme og creme fraiche er forholdsvis like produkter. i alle fall med tanke på fettprosent og konsistens. Så det går nok fint å bytte ut det ene med det andre. Lettrømme går kanskje også, men den er altså magrere enn de to andre.

Jeg prøver meg fram. :-) Kjæresten kommer hjem på lørdag, og han vil alltid gjerne overraskes med en kake. :-)

Skrevet

Jeg prøver meg fram. :-) Kjæresten kommer hjem på lørdag, og han vil alltid gjerne overraskes med en kake. :-)

Håper den faller i smak! :-)

Skrevet

Håper den faller i smak! :-)

Det regner jeg med, siden den har fått så mye skryt her. :-)

Skrevet

Det regner jeg med, siden den har fått så mye skryt her. :-)

Aldri noen garanti for at alle liker den vet du... ;-)

Skrevet

Aldri noen garanti for at alle liker den vet du... ;-)

Jeg satser... :-) Jeg sier fra hvordan det går... :-)

Skrevet

En virkelig god kake er Tropisk Aroma. Si fra hvis du vil ha oppskrift!

Skrevet

Jeg satser... :-) Jeg sier fra hvordan det går... :-)

Gjør det :-)

Mary Poppins
Skrevet

En virkelig god kake er Tropisk Aroma. Si fra hvis du vil ha oppskrift!

Ja takk :)

*smiler veldig pent*

Skrevet

Ja takk :)

*smiler veldig pent*

"Hemmelig" familieoppskrift:

115 gram smør/margarin og 280 gram sukker røres hvitt

2 egg piskes i

1 kryddermål-1/4 teskje salt, 1/2 teskje muskat (pass på det ikke blir for mye), 1 teskje kanel, 290 gram hvetemel og 4 strøkne teskjeer bakepulver siktes i.

Til slutt 2 dl melk (gjerne sur)

Stekes på 165 grader i 45-50 minutter (noen ganger lenger) på nederste rille.

Fyll:

2 ss mykt smør

1 ss kakao

250 gram melis

3 ss ganske sterk kaffe

Rør alt sammen godt.

Kaka må hvile en stund før du kan ha på fyllet. Kjæresten min var utålmodig en gang og resultatet ble ikke pent. Del gjerne kaka i to og ha fyll inni også.

Lykke til! :-)

Mary Poppins
Skrevet

"Hemmelig" familieoppskrift:

115 gram smør/margarin og 280 gram sukker røres hvitt

2 egg piskes i

1 kryddermål-1/4 teskje salt, 1/2 teskje muskat (pass på det ikke blir for mye), 1 teskje kanel, 290 gram hvetemel og 4 strøkne teskjeer bakepulver siktes i.

Til slutt 2 dl melk (gjerne sur)

Stekes på 165 grader i 45-50 minutter (noen ganger lenger) på nederste rille.

Fyll:

2 ss mykt smør

1 ss kakao

250 gram melis

3 ss ganske sterk kaffe

Rør alt sammen godt.

Kaka må hvile en stund før du kan ha på fyllet. Kjæresten min var utålmodig en gang og resultatet ble ikke pent. Del gjerne kaka i to og ha fyll inni også.

Lykke til! :-)

Nam dette hørtes godt ut!! takk skal du ha :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...