Gå til innhold

Bekymret for min manns vekttap

Anbefalte innlegg

Gjest menn altså
Skrevet

mannen min har siden juletider sånn rundt regnet gått ned cirka 12 kg, og det uten å ha gjort en innsats for å gå ned i vekt. Han var 92 kg på det meste, og er litt over 180 høy.

Og nå veier han 80 kg.

Vi har vært gift i ørten år, han er en mann som ikke har slanking i vokabularet sitt, ikke tenker på kropp og idealvekt o.l. Han føler seg frisk og fin, og vil ikke høre snakk om å gå til lege. Han har spist mindre. Har ikke hatt matlyst som før. Han er ikke deprimert, er ikke bekymret, synes han har det bra. Har ikke begynt å trene. Men jeg kan ikke la være å begynne å bekymre meg litt, siden han i løpet av de siste 17 åra gradvis har gått fra 80 kg til 92 uten noen gang å gå ned i vekt. Han føler seg frisk. Og nekter å gå til en lege for å si at han har gått ned ivekt pga. at han har spist mindre.

Hva synes dere? Er jeg litt hysterisk? Er det ikke litt mye å gå ned i vekt uten å anstrenge seg litt mer for det?

Videoannonse
Annonse
Angelica :o)
Skrevet

Onkelen min gikk mye ned i vekt uten å gjøre noe med det. Det visste seg at han hadde diabetes! :/

Gjest menn altså
Skrevet

Vekttap uten noen grunn kan bety sykdom.

Han har jo spist mindre. Men hvorfor har han så mye mindre matlyst lurer jeg på da? Jeg sier til han at man kan ikke kjenne alltid når en er syk, og at det ikke holder at han føler seg i fin form og har gjort det både fysisk og psykisk. Jeg tenker på leverkreft og alt mulig innimellom. Ikke at jeg bekymrer meg hele tiden, men han har gått ned ytterligere to kg i sommer og har spist alt han orket. Vanligvis går vi opp i ferier både han og jeg.

Skrevet

Han har jo spist mindre. Men hvorfor har han så mye mindre matlyst lurer jeg på da? Jeg sier til han at man kan ikke kjenne alltid når en er syk, og at det ikke holder at han føler seg i fin form og har gjort det både fysisk og psykisk. Jeg tenker på leverkreft og alt mulig innimellom. Ikke at jeg bekymrer meg hele tiden, men han har gått ned ytterligere to kg i sommer og har spist alt han orket. Vanligvis går vi opp i ferier både han og jeg.

Jeg synes han bør ta en tur til legen.

Gjest menn altså
Skrevet

Jeg synes han bør ta en tur til legen.

Hvordan drar man en stabukk av en mann til legen?

Jeg synes også han skal gå til legen for en sjekk. Og enegntlig er han en oppegående mann, tro det eller ei.

Skrevet

Jeg synes også han skal gå til legen for en sjekk. Og enegntlig er han en oppegående mann, tro det eller ei.

Typisk mannfolk! :-)

Du kan kanskje ringe legen og be h*n ringe mannen din... Eller bestill en time og si at den og den dagen har du bestillt time, så han har bare å komme seg avsted. :-)

Gjest mann uten hatt
Skrevet

Ingenting skjer uten årsak. Han behøver ikke å ha sykdom, men det er tull å ikke gi deg fred for mistanke.

Skrevet

Si til ham at du er virkelig bekymret for ham, at du ikke har lyst til å bli enke alt for tidlig og at du derfor har bestilt legetime for ham.

Skrevet

Jeg synes ikke du er hysterisk, og han burde så absolutt ta en legesjekk.

Siden du sier at dere har vært gift i "ørten" år, går jeg ut fra at han har passert de 40, og for de fleste medfører alderen at man går sakte opp, ikke ned, hvis man ikke foretar seg noe spesielt.

Men det er helt typisk at mannfolk venter (for) lenge med å gå til legen.

Om du bør gå så langt som til å bestille time til han, er jeg i tvil om. Han er jo ingen unge, og bør innse dette selv.

Ta en alvorsprat med ham som ikke får form av mas. Mange menn lukker igjen ørene når de hører konas stemme etter mange års ekteskap.

Ørkenvandreren
Skrevet

Det er greit at man går ned ved å spise mindre. Men 12 kg på 6 mnd, uten å anstenge seg for det, er _mye_ .

Jeg ville beordret ham til legen, uten tvil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...