Gjest Calóni Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Errorsafe er adware/spyware. Du får ikke den uten videre. Du må selv bekrefte at du vil laste ned/installere noe. Hadde du vært flink nok til å oppgradere windows og IE, ville den blitt sperret. Dette tyder på et sløvt forhold til datasikkerhet. Du finner mer her. Både om hva du har gjort for å få det og hvordan du skal fjerne det: www.google.com "Hadde du vært flink nok til å oppgradere windows og IE, ville den blitt sperret. Dette tyder på et sløvt forhold til datasikkerhet." Jeg har på automatisk windows update, og installerer med en gang den gir meg beskjed om det. IE har jeg versjon 6.0 av, er det gammelt? Jeg kjører Avast antivirusprogram (søker omtrent en gang i uka), AdAware, SpyBot search and destroy, spywareblaster og peer guardian 2. Jeg vil ikke si jeg har et sløvt forhold til datasikkerhet. Jeg har ikke hatt virus på "evigheter", og når AdAware scanner omtrent en gang i mnd finner den 1-2 elementer den vil fjerne. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Jeg fikk også errorsafe på maskina, noe jeg syns er helt utrolig, for det dukka opp etter at pc'n har vært avslått i nesten en måned (ferie), og jeg har heller ikke installert noe på evigheter, åpner aldri vedlegg jeg ikke vet hva er osv.. rare greier. Antivirusen tok den ikke, spywareprogrammet tok den ikke og jeg begynte å bli noget frustrert da jeg til slutt tok vettet til meg og sjekka legg til/fjern programmer (start, innstillinger, kontrollpanel, legg til/fjern programmer). Den var ikke der som errorsafe da, husker ikke hva den het, men ikonet var en blå strekmanngreie, og den var ganske langt nede på lista. Har ikke hatt noen problemer etter at den ble sletta Finner intet på den lista som jeg ikke har full kontroll over hva er...:/ 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Errorsafe er spyware. Den gjør ingen skade i seg selv, men prøver å lure deg til å kjøpe et verdiløst program. Et godt og oppdatert antivirusprogram bør ta det. Norman aner ikke hva det er så de tar det ikke. Du kan prøve å avinstallere det under legg til/fjern programmer på kontrollpanelet. Evt last ned spybot og adaware og prøv å fjern det med de. Det er mulig du må starte opp i sikkermodus for å få fjernet det. Jeg finner det ikke under legg til/fjern komponenter. Programmene du snakker om har jeg. Antivirusprogrammet mitt er Avast. Hvordan starter jeg opp pcen i sikkerhetsmodus? 0 Siter
keinstein Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Hm...så dette befinner seg inne på maskinen min, mener du? At jeg har plukket det opp en eller annen plass, og at jeg kan gjøre noe for å fjerne det? Jeg kjører jevnlig virusscan, jeg kjører Ad-Aware, SpyWareBlaster og SpyBot Search and Destroy, samt Peer Guardian 2. Det er ikke mye som slipper igjennom til min maskin, men har denne errorsafe gjort det, altså? Du har svart ja på et par lurevinduer som ser ut som feilmeldinger. Da hjelper det ikke med alskens sikkerhetsprogrammer. Det du svarer ja på, blir installert, også rootkit. ErrorSafe kommer også i rootkit versjon. Rootkitet ligger kryptert i registeret, og dekrypteres når du starter opp. Så laster det ned ErrorSafe og/eller andre virus/malware, installerer det automatisk, og dermed er rabalderet i gang. Fjern alt sammen, men neste gang du starter maskienen og kobler deg til internett, skjer det samme igjen. Og igjen. Og igjen. Viruslaramen hyler, du fjerner og fjerner. Litt etter er det pån igjen. Det meste kommer bl a fra Kazaa, også en del ukjente nye virus som viruskontrollene ikke oppdager. Ca 20% av malware på Kazaa er ukjent og nytt. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Du har svart ja på et par lurevinduer som ser ut som feilmeldinger. Da hjelper det ikke med alskens sikkerhetsprogrammer. Det du svarer ja på, blir installert, også rootkit. ErrorSafe kommer også i rootkit versjon. Rootkitet ligger kryptert i registeret, og dekrypteres når du starter opp. Så laster det ned ErrorSafe og/eller andre virus/malware, installerer det automatisk, og dermed er rabalderet i gang. Fjern alt sammen, men neste gang du starter maskienen og kobler deg til internett, skjer det samme igjen. Og igjen. Og igjen. Viruslaramen hyler, du fjerner og fjerner. Litt etter er det pån igjen. Det meste kommer bl a fra Kazaa, også en del ukjente nye virus som viruskontrollene ikke oppdager. Ca 20% av malware på Kazaa er ukjent og nytt. Ja, jeg har jo latt meg lure av de vinduene...Jeg har fått opp lignende før, og da har jeg trykket på krysset, men det har jeg altså ikke gjort på ErrorSafe. Virusprogrammet uler ikke i det hele tatt :/ Men det skjer ikke ofte det her, altså. Og de gangene det har skjedd, så tror jeg det har vært når jeg har vært på vei inn på piratebay en tur...Men irriterende er det, selv om det ikke skjer mer enn en gang i uka maks! 0 Siter
petter smart Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Jeg finner det ikke under legg til/fjern komponenter. Programmene du snakker om har jeg. Antivirusprogrammet mitt er Avast. Hvordan starter jeg opp pcen i sikkerhetsmodus? Jeg har selv hatt errorsafe og husker at spybot tok det. Men det er ulike versjoner. For å starte opp pc'en i sikkermodus trykker du F8 eller F9 ved oppstart (før windows starter). Men det er ikke sikkert du trenger det. Prøv spybot først. 0 Siter
petter smart Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Errorsafe er adware/spyware. Du får ikke den uten videre. Du må selv bekrefte at du vil laste ned/installere noe. Hadde du vært flink nok til å oppgradere windows og IE, ville den blitt sperret. Dette tyder på et sløvt forhold til datasikkerhet. Du finner mer her. Både om hva du har gjort for å få det og hvordan du skal fjerne det: www.google.com En meningsløs uttalelse. Du har forsåvidt rett i at dette er noe man må installere selv, men fordi det skjuler seg virus/trojanere/spyware/adware i svært mange programmer så tyder det slett ikke på et sløvt forhold til datasikkerhet. Eller mener du at man aldri skal laste ned og/eller instalere noen programmer på PCen? 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Jeg har selv hatt errorsafe og husker at spybot tok det. Men det er ulike versjoner. For å starte opp pc'en i sikkermodus trykker du F8 eller F9 ved oppstart (før windows starter). Men det er ikke sikkert du trenger det. Prøv spybot først. Når jeg kjører Ad-Aware og SpyBot samtidig, så finner aldri spybot now, bare Ad-Aware, så jeg har lenge vurdert å avinstallere SpyBot for godt. Men jeg får vel prøve en siste gang Har jo tatt de oppdateringer som jeg har mulighet til, da. Men har gratisversjon. Takk for svar, jeg får prøve å finne ut av det 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Her dukket også ErrorSafe opp nå nettopp, Grrr.., skikkelig irriterende! Jeg _X'et_ den ut, men likevel fortsatte det å ploppe opp diverse (mange!) nye vinduer om at jeg måtte installere. Ellers.., trusler om fare ditt og fare datt. Plutselig forsvant både dol og andre programmer. Bruker Norton Antivirus 2006, som nylig er oppgradert, og kjører den relativt ofte. Måtte jo kjøre den nå igjen. Hvorfor i alle dager kommer dette svineriet til stadighet likevel..? Gode rutiner inneholder alltid muligheten for å reinstallere systemet på nytt og installere alle programmer på nytt. Lag liste med programmer, data og mapper som skal beholdes og tenk gjennom / skriv ned konsekvenser av et fullstendig kræsj. Og husk å kopiere ut adresseboka og verdifull epost i epostprogrammet, det glemmer mange. Kjør "Veiviser for kopiering av filer og innstillinger" til slutt. Se hjelpefilen for rutinen. 0 Siter
mAd Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Finner intet på den lista som jeg ikke har full kontroll over hva er...:/ Æsj, det var dumt da. Mener forresten at det het WhenUOffer eller noe i den dure, kan jo prøve å søke 0 Siter
bouenas Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Gode rutiner inneholder alltid muligheten for å reinstallere systemet på nytt og installere alle programmer på nytt. Lag liste med programmer, data og mapper som skal beholdes og tenk gjennom / skriv ned konsekvenser av et fullstendig kræsj. Og husk å kopiere ut adresseboka og verdifull epost i epostprogrammet, det glemmer mange. Kjør "Veiviser for kopiering av filer og innstillinger" til slutt. Se hjelpefilen for rutinen. Mange gode råd her. Er ingen dataekspert, men skal prøve! Thanx ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.