Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei hei

Håper noen av dere kan hjelpe meg litt her.

Jeg er gravid i ca uke 28. Har hørt mye om bekkenløsning, men hva ER det egentlig? Vel, jeg vet jo hva det ER, men hvilke smerter får man?

Hvordan kan en som aldri har hatt disse smertene før vite at det er bekkenløsning?

Grunnen til at jeg spør er at jeg selv merket spesielt på morgenen at jeg har vondt for å gå, verker spesielt nedover indre siden på høyrefoten.

Av og til går det over, andre dager verker jeg dagen lang.

var hos doktoren for 2 dager siden og fikk 50% sykemld fra jobben. Jeg jobber i bhg og sliter nå merker jeg. Doktoren nevnte ikke bekkenløsning og derfor ble det også glemt (dumt av meg, jeg vet) men jeg har klaget så mye på alt at jeg er litt redd for å klage over ting som ikke er reelle.

Jeg er overvektig og vet bare det kan lage problemer ingen andre får kanskje..

Derfor lurer jeg på hva som er sikre symptomer på bekkenløsning.

Håper dere som har / har hatt dette kan svare meg litt.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239663-smerter-v-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er 3 steder man kan få vondt når man har bekkenløsning: rett over rompa (smilehullene) eller foran under magen. (Omtrent der hvor lege/jordmor måler livmoren fra. Husker ikke hva det heter nå. Symfysen?) Noen får smarter alle tre stedene, andre bare i ett av dem.

Bekkenløsning kommer av at ledd og bånd blir mye mere tøyelige og skjøre pga hormoner i svangerskapet.

Hos meg satt smertene bare i ryggen og det kjentes ut som knivstikk når jeg gjorde bevegelseer som bekkenet ikke likte. Da jeg gikk gravid var det vinter og bare et lite skritt med dårlig feste var nok til at det stakk i korsryggen.

Ellers fremprovoseres smertene ved husarbeid, sitte eller gå for lenge, skitur, dvs alle bevegelser man gjør hvor man belaster ett og ett bein. Ofte kjenner man ikke noe der og da men man får smellen på kvelden eller dagen etter.

Du bør snakke med legen din om evt henvisning til fysioterapi. Nå skal det også sies at mange leger er veldig kjappe med å gi gravide diagnosen. Det er en belastning for kroppen å være gravid og mange får vondt i ryggen uten at man nødvendigvis har bekkenløsning.

Det er 3 steder man kan få vondt når man har bekkenløsning: rett over rompa (smilehullene) eller foran under magen. (Omtrent der hvor lege/jordmor måler livmoren fra. Husker ikke hva det heter nå. Symfysen?) Noen får smarter alle tre stedene, andre bare i ett av dem.

Bekkenløsning kommer av at ledd og bånd blir mye mere tøyelige og skjøre pga hormoner i svangerskapet.

Hos meg satt smertene bare i ryggen og det kjentes ut som knivstikk når jeg gjorde bevegelseer som bekkenet ikke likte. Da jeg gikk gravid var det vinter og bare et lite skritt med dårlig feste var nok til at det stakk i korsryggen.

Ellers fremprovoseres smertene ved husarbeid, sitte eller gå for lenge, skitur, dvs alle bevegelser man gjør hvor man belaster ett og ett bein. Ofte kjenner man ikke noe der og da men man får smellen på kvelden eller dagen etter.

Du bør snakke med legen din om evt henvisning til fysioterapi. Nå skal det også sies at mange leger er veldig kjappe med å gi gravide diagnosen. Det er en belastning for kroppen å være gravid og mange får vondt i ryggen uten at man nødvendigvis har bekkenløsning.

Takk for mye nyttig info. Jeg har slitt med å gå i flere dager men det virker som om det gir seg. Kan hende det bare var en strekt muskel eller noe. Var og svømte i går og i dag er det bedre.

Håper jo jeg klarer å holde meg unna bekkenproblemer, har hatt et smertefritt svangerskap til nå og hadde håpet det fortsatte.. hehe!

Jaja, vi får se. Smerter i ryggen og beina ellers er så små /kortvarige at det er vel ikke mer en vanlig "slitasje" fortiden - og forhåpentlig lite å bekymre seg for ... (håper jeg)::

Takk for mye nyttig info. Jeg har slitt med å gå i flere dager men det virker som om det gir seg. Kan hende det bare var en strekt muskel eller noe. Var og svømte i går og i dag er det bedre.

Håper jo jeg klarer å holde meg unna bekkenproblemer, har hatt et smertefritt svangerskap til nå og hadde håpet det fortsatte.. hehe!

Jaja, vi får se. Smerter i ryggen og beina ellers er så små /kortvarige at det er vel ikke mer en vanlig "slitasje" fortiden - og forhåpentlig lite å bekymre seg for ... (håper jeg)::

Får håpe at det ikke er bekkenløsning. I og med at du greier å svømme er jo det et godt tegn. Jeg fikk forbud av fysioterapauten mot både svømming og skigåing, noe jeg hadde regnet med jeg kunne drive med i svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...