Prozak Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 "Samme søren hvordan du selger en hund så vet du jo ikke hvordan den vil få det" Stemmer ikke. Det minste man kan gjøre (og det eneste, egentlig) er å møte potensielle kjøpere face-to-face, og gjøre deg opp en mening om det. Oppdrettere som selger dyr til "usette" kjøpere er ikke seriøse, og burde ikke drive med oppdrett. "......................................." 0 Siter
Qwerty2 Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Ikke helt enig! Levende vesener skal ikke auksjoneres bort, da er det bedre å omplassere via dyrebeskyttelsen og andre dyrevernsorganisasjoner. De sjekker og følger opp hvem dyret kommer til, også ved senere kontroller. Det er ikke alltid dyrevern organisasjoner får gitt bort dyrene - hva da? Blir de ikke avlivet etter en stund - om ingen vil ha dem? Selger forsikret seg om å finne god eier, og kjøper som vant var ikke garantert å få hunden. Dette er lovlig (dessverre) - mange som har solgt dyrene sine på qxl før, da mest kaniner etc. Hva er forskjell med å prøve å finne et hjem til hunden på denne måten, enn avis annonser som dette: "kattunger gis bort" Hva garanti har du uansett for at dyret finner et godt hjem? 0 Siter
Qwerty2 Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Ja satt på spissen, men det var meninga. Jeg mener at liv ikke skal auksjoneres bort, hverken dyreliv eller menneskeliv. En dyreANNONSE i et seriøst blad, eller på et seriøs nettsted blir noe annet enn auksjon. Hvordan kan du vite at du finner en ny seriøs eier etter en annonse i et som du kaller det: "seriøst" dyreblad?? 0 Siter
Gjest jeg skal ikke kjøpe Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 "Samme søren hvordan du selger en hund så vet du jo ikke hvordan den vil få det" Stemmer ikke. Det minste man kan gjøre (og det eneste, egentlig) er å møte potensielle kjøpere face-to-face, og gjøre deg opp en mening om det. Oppdrettere som selger dyr til "usette" kjøpere er ikke seriøse, og burde ikke drive med oppdrett. "......................................." "Stemmer ikke. Det minste man kan gjøre (og det eneste, egentlig) er å møte potensielle kjøpere face-to-face, og gjøre deg opp en mening om det" javel .... og da kan du forutse hvordan hunden vil få det framover ? Tull og tøys. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 "Stemmer ikke. Det minste man kan gjøre (og det eneste, egentlig) er å møte potensielle kjøpere face-to-face, og gjøre deg opp en mening om det" javel .... og da kan du forutse hvordan hunden vil få det framover ? Tull og tøys. Hva skal man ellers gjøre da mener du? 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Det er ikke alltid dyrevern organisasjoner får gitt bort dyrene - hva da? Blir de ikke avlivet etter en stund - om ingen vil ha dem? Selger forsikret seg om å finne god eier, og kjøper som vant var ikke garantert å få hunden. Dette er lovlig (dessverre) - mange som har solgt dyrene sine på qxl før, da mest kaniner etc. Hva er forskjell med å prøve å finne et hjem til hunden på denne måten, enn avis annonser som dette: "kattunger gis bort" Hva garanti har du uansett for at dyret finner et godt hjem? Og når dyrevernsorganisasjoner tar seg av dem, risikerer man dessuten at de blir stående i måneder eller år på en kennel. 0 Siter
Qwerty2 Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Og når dyrevernsorganisasjoner tar seg av dem, risikerer man dessuten at de blir stående i måneder eller år på en kennel. Ja, det er forferdelig. Takke meg til en som selger dyret sitt på qxl og vurderer kjøper selv 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Ja, det er forferdelig. Takke meg til en som selger dyret sitt på qxl og vurderer kjøper selv :-) 0 Siter
Gjest jeg skal ikke kjøpe Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Hva skal man ellers gjøre da mener du? du må se svaret Prozak ga til meg, hva h*n plukket ut fra innlegget mitt. Jeg mener at du vet ikke hvordan hunden du selger vil få det i fremtiden selv om du møter kjøperen. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Å selge en hund, eller et annet dyr på auksjon , er jo i utgangspunktet bare en annen måte å komme frem til prisen på. Sålenge selgeren vurderer "vinneren" av budrunden før hunden overtas, så ser jeg ingen grunn til at dette ikke skulle være en helt grei måte å finne en ny eier. Man må jo regne med at de som i det hele tatt byr på hunden, er folk som har lyst og mulighet til å eie en slik hund. Så det blir nok ikke "hvemsomheslt" som ender opp med den uansett. Dyreakysjoner har jo pågått til alle tider, og pågår fortsatt. F.eks. er heste-auksjoner helt vanlig i flere land, også her i Norge. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor noen mener at dette er så mye værre.. 0 Siter
Gjest Lena B Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Det finnes mange syke mennesker der ute. Noen som husker tv serien hvor hunder ble brukt som kampdyr- med døden til følge? Jeg syns ikke noe om auksjoner, der dyr er salgsobjekter. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 du må se svaret Prozak ga til meg, hva h*n plukket ut fra innlegget mitt. Jeg mener at du vet ikke hvordan hunden du selger vil få det i fremtiden selv om du møter kjøperen. Nei, det vet man ikke, men sånn er det da uansett hvilken salgsmetode man bruker. 0 Siter
Gjest ludooo Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 "Stemmer ikke. Det minste man kan gjøre (og det eneste, egentlig) er å møte potensielle kjøpere face-to-face, og gjøre deg opp en mening om det" javel .... og da kan du forutse hvordan hunden vil få det framover ? Tull og tøys. Avliv beistet. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 "Stemmer ikke. Det minste man kan gjøre (og det eneste, egentlig) er å møte potensielle kjøpere face-to-face, og gjøre deg opp en mening om det" javel .... og da kan du forutse hvordan hunden vil få det framover ? Tull og tøys. Er du litt kort? Selvfølgelig kan man ikke forutse det - det finnes aldri noen garanti. Men det er da noe, å se hva slags folk det later til å være. Det gir den lille pekepinnen man har mulighet til å få. Og enkelte folk kan man faktisk merke/se det på at man ikke ønsker å selge til. _Hvis_ man er seriøse, selvfølgelig - og ikke driver oppdrett for pengenes skyld. Du mener at, siden man aldri kan være sikker, så skal man ikke ofre det så mye som en tanke hvem man selger et levende vesen til? _Det_ kaller jeg seriøst pisspreik, fra noen som ikke har begrep om hva de uttaler seg om. Ikke gidd å krangle - du møkker deg ut hvis du later som om du ikke makter å forstå noe så enkelt og åpenbart. "......................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Å selge en hund, eller et annet dyr på auksjon , er jo i utgangspunktet bare en annen måte å komme frem til prisen på. Sålenge selgeren vurderer "vinneren" av budrunden før hunden overtas, så ser jeg ingen grunn til at dette ikke skulle være en helt grei måte å finne en ny eier. Man må jo regne med at de som i det hele tatt byr på hunden, er folk som har lyst og mulighet til å eie en slik hund. Så det blir nok ikke "hvemsomheslt" som ender opp med den uansett. Dyreakysjoner har jo pågått til alle tider, og pågår fortsatt. F.eks. er heste-auksjoner helt vanlig i flere land, også her i Norge. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor noen mener at dette er så mye værre.. Så lenge det gjøres en vurdering før salget avjøres, så er det ikke så ille. Men slik er det da ikke på QXL - både salg og kjøp er bindende. Selgeren kan ikke ombestemme seg etterpå, kan h*n? At man i det hele tatt selger hunder på auksjon, vitner om at man har et økonomisk-vinnings forhold til det som ingen seriøse oppdrettere normalt har. Uansett om salget i seg selv ikke skulle være så ille. "......................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Nei, det vet man ikke, men sånn er det da uansett hvilken salgsmetode man bruker. Men man har selvsagt en pekepinn hvis man møter kjøperen og vurderer ham/henne først, ikke sant? Jeg gjorde selvfølgelig det når jeg solgte kattunger, og absolutt alle oppdrettere jeg har vært i kontakt med - hunder eller katter (og det har blitt noen opp gjennom årene) har forlangt at man skulle møtes og "godkjenne" hverandre før noen avtale ble gjort. Man kjøper heller ikke (normalt) et dyr uten å ha hilst på det først, hvis man har en genuin interesse for det. "......................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Helt enig med deg at det ikke er noe galt i å auksjonere bort hunden så lenge kjøper blir vurdert før overtagelse. Å selge en hund er hverken verre eller bedre enn å auksjonere den. "Helt enig med deg at det ikke er noe galt i å auksjonere bort hunden så lenge kjøper blir vurdert før overtagelse." På nettauksjon har man normalt ikke mulighet til det, da salg og kjøp er bindende etter at budet har vunnet. "........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Og når dyrevernsorganisasjoner tar seg av dem, risikerer man dessuten at de blir stående i måneder eller år på en kennel. "Og når dyrevernsorganisasjoner tar seg av dem, risikerer man dessuten at de blir stående i måneder eller år på en kennel." FOD-gården utenfor Oslo, f.eks. Hun som driver "hundehuset" der er smågal, og det er så vanskelig å bli godkjent for å få hund der, at hundene blir stående alt, alt for lenge i hundegårdene. Totalt feilslått dyrevern. "......................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Skal en følge den logikken måtte alle som skulle få dyr blitt godkjent av dyrebeskyttelsen/dyrevernet. Er det noe bedre når folk gir bort kattunger til alle som vil ha? Eller de som selger til folk uten å ane hvem de er? Er en mot auksjonering av dyr (der de faktisk ville vurdere kjøperne) så må en være imot ethvert eierskap av dyr. "Er det noe bedre når folk gir bort kattunger til alle som vil ha? Eller de som selger til folk uten å ane hvem de er?" Det er det vel ingen som har sagt? Det burde vært forbudt ved lov å gi bort levende vesener. Det burde være en minstepris som var høy nok til at det faktisk hadde en betydning. Greit nok at mange lett hadde lurt seg unna, men en lov hadde i seg selv vært et skritt i riktig retning. "....................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Jeg kan love at de verste dyreplagerne er oppdrettere, de som skriker høyest. Jeg har en oppdretter på hatlista etter at hun solgte meg en katt. Tollvesenet oppdager stadig transport av kjæledyr under forferdelige forhold, med oppdrettere som ansvarlige. "Jeg kan love at de verste dyreplagerne er oppdrettere, de som skriker høyest." Det er tull, keinstein, og en veldig frekk generalisering som du ikke har mulighet til å backe opp med fakta. At det er mange dårlige oppdrettere er sant, men du kan ikke generalisere på den måten der. "......................................" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.