Gå til innhold

St.Bernhardshund / QXL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp. Penger.

En bonde borti veien fikk et drypp og ble gal. Det gikk ut over dyra i ukevis før lensmannen fikk stoppa det.

Dyrebeskytterne er merkelig lite opptatt av oppdretteres ugjerninger? Kan de kjenne hverandre?

"Dyrebeskytterne er merkelig lite opptatt av oppdretteres ugjerninger? Kan de kjenne hverandre?"

LOL. Skjærp deg - dette blir for dumt, keinstein.

".........................................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• Sofline

11

• keinstein

7

• petter smart

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvordan kan du vite at du finner en ny seriøs eier etter en annonse i et som du kaller det: "seriøst" dyreblad??

"Hvordan kan du vite at du finner en ny seriøs eier etter en annonse i et som du kaller det: "seriøst" dyreblad??"

Det kan du ikke, men det er en indikasjon på seriøsitet i det minste.

"......................................."

Skrevet

"Stemmer ikke. Det minste man kan gjøre (og det eneste, egentlig) er å møte potensielle kjøpere face-to-face, og gjøre deg opp en mening om det"

javel .... og da kan du forutse hvordan hunden vil få det framover ? Tull og tøys.

Seriøse oppdrettere oprettholder (u)regelmessig kontakt med hundeeiere. Særlig hundens første leveår, og ofte i en årrekke.

Fordi interessen er gjensidig, og det faktisk er både hyggelig og nyttig. Begge veier.

Synes det er en trygghet i seg selv med oppdrettere som har dette som en gylden regel.

Skrevet

Men man har selvsagt en pekepinn hvis man møter kjøperen og vurderer ham/henne først, ikke sant? Jeg gjorde selvfølgelig det når jeg solgte kattunger, og absolutt alle oppdrettere jeg har vært i kontakt med - hunder eller katter (og det har blitt noen opp gjennom årene) har forlangt at man skulle møtes og "godkjenne" hverandre før noen avtale ble gjort.

Man kjøper heller ikke (normalt) et dyr uten å ha hilst på det først, hvis man har en genuin interesse for det.

"......................................"

Selgeren på QXL sa da også at h*n ville se an kjøperen først og ikke selge til hvem som helst.

Skrevet

"Og når dyrevernsorganisasjoner tar seg av dem, risikerer man dessuten at de blir stående i måneder eller år på en kennel."

FOD-gården utenfor Oslo, f.eks. Hun som driver "hundehuset" der er smågal, og det er så vanskelig å bli godkjent for å få hund der, at hundene blir stående alt, alt for lenge i hundegårdene. Totalt feilslått dyrevern.

Det forundrer meg ikke. Det mange hunder som ikke blir seg selv igjen etter et lengre opphold sånne steder, uansett hvor fin familien de kom fra var.

Skrevet

"Jeg kan love at de verste dyreplagerne er oppdrettere, de som skriker høyest."

Det er tull, keinstein, og en veldig frekk generalisering som du ikke har mulighet til å backe opp med fakta. At det er mange dårlige oppdrettere er sant, men du kan ikke generalisere på den måten der.

Hvem er det som transporterer dyr på den måten vi får beskrevet av tollvesenet? Hvem prøver å stoppe dem? Hvem tjener penger? Ingen. Ikke en jævel.

Skrevet

"Dyrebeskytterne er merkelig lite opptatt av oppdretteres ugjerninger? Kan de kjenne hverandre?"

LOL. Skjærp deg - dette blir for dumt, keinstein.

".........................................."

Ingen vil tjene penger?

Alle vil bare dyra vel?

Skrevet

"Er det noe bedre når folk gir bort kattunger til alle som vil ha?"

Av en eller annen grunn synes visst folk flest det ikke er like nøye med katter som hunder. Dessverre.

Averter etter en gratis blandingshvalp, og du vil få flere titalls tilbud. Det samme gjelder katter.

Gjest jeg skal ikke kjøpe
Skrevet

Nei, det vet man ikke, men sånn er det da uansett hvilken salgsmetode man bruker.

Ja nettopp, det er det jeg mener.

Gjest jeg skal ikke kjøpe
Skrevet

"Helt enig med deg at det ikke er noe galt i å auksjonere bort hunden så lenge kjøper blir vurdert før overtagelse."

På nettauksjon har man normalt ikke mulighet til det, da salg og kjøp er bindende etter at budet har vunnet.

"........................................."

Les alt !!

"INFO fra QXL.

Vi tillater salg av dyr på auksjonen. Se våre regler: http://www.qxl.no/contents/no/help/forbudliste.htm

Er du seriøst interessert i hunden kan du via "Still selgeren et spørsmål" sende din kontaktinformasjon til hundeieren. Hundeeieren vil da ta kontakt med deg. Denne informasjonen vil ikke bli lagt ut i annonsen under spørsmål og svar. Vi kan tillate slik kontakt i annonser med salg/formidling av dyr."

petter smart
Skrevet

"Er det noe bedre når folk gir bort kattunger til alle som vil ha? Eller de som selger til folk uten å ane hvem de er?"

Det er det vel ingen som har sagt? Det burde vært forbudt ved lov å gi bort levende vesener. Det burde være en minstepris som var høy nok til at det faktisk hadde en betydning. Greit nok at mange lett hadde lurt seg unna, men en lov hadde i seg selv vært et skritt i riktig retning.

"....................................."

Er egentlig enig. Synes det burde vært lisens for å få ha dyr. Der måtte en gjennom en teoretisk og praktisk prøve. Slik det er nå er det altfor mange som ikke aner hvor mye arbeid/ansvar det er med kjæledyr.

Når jeg leser om folk som skal på ferie og dumper dyrene på naboen, dyrebeskyttelse, avliver dem eller setter dem ut i skogen, kjenner jeg at jeg koker innvendig. De burde tenkt seg bedre om før de fikk dyr.

Skrevet

Hvem er det som transporterer dyr på den måten vi får beskrevet av tollvesenet? Hvem prøver å stoppe dem? Hvem tjener penger? Ingen. Ikke en jævel.

Det er forskjell på hunde/katte-oppdrett og oppdrett av kyr/griser/etc. Sistnevnte er KUN for penger, ingenting annet. Førstnevnte skal _ikke_ være med penger som hovedformål. Det er klart man tjener litt penger på det, men det er en bonus i tillegg til å drive med en hobby man liker. Et oppdrett som er en bedrift blir en fabrikk, og burde forbys.

I sverige har det kommet en lov som forbyr mer enn 2 kull pr. år for et oppdrett, noe som setter en effektiv stopper for rådrift. Jeg kommenterte på en liste at noe slik hadde vært fint her til lands også - og du skulle hørt persertantene (de som har 30 kull i året, og selger de dyreste kattene for 10-20.000,-) gikk amok når jeg sa det :-)

Skrevet

Seriøse oppdrettere oprettholder (u)regelmessig kontakt med hundeeiere. Særlig hundens første leveår, og ofte i en årrekke.

Fordi interessen er gjensidig, og det faktisk er både hyggelig og nyttig. Begge veier.

Synes det er en trygghet i seg selv med oppdrettere som har dette som en gylden regel.

Helt enig.

".................................."

Skrevet

Det er forskjell på hunde/katte-oppdrett og oppdrett av kyr/griser/etc. Sistnevnte er KUN for penger, ingenting annet. Førstnevnte skal _ikke_ være med penger som hovedformål. Det er klart man tjener litt penger på det, men det er en bonus i tillegg til å drive med en hobby man liker. Et oppdrett som er en bedrift blir en fabrikk, og burde forbys.

I sverige har det kommet en lov som forbyr mer enn 2 kull pr. år for et oppdrett, noe som setter en effektiv stopper for rådrift. Jeg kommenterte på en liste at noe slik hadde vært fint her til lands også - og du skulle hørt persertantene (de som har 30 kull i året, og selger de dyreste kattene for 10-20.000,-) gikk amok når jeg sa det :-)

Ikke snakk om persertanter, da får jeg rykninger i kvelerhenda :-(

Ei slik solgte meg en katt som døde etter 5 år av nyresvikt. Hun hadde paret to (sønn med mor) som hun visste hadde arvelige nyreproblemer. Jeg stolte på andre, det skulle jeg ikke gjort.

Skrevet

Ikke snakk om persertanter, da får jeg rykninger i kvelerhenda :-(

Ei slik solgte meg en katt som døde etter 5 år av nyresvikt. Hun hadde paret to (sønn med mor) som hun visste hadde arvelige nyreproblemer. Jeg stolte på andre, det skulle jeg ikke gjort.

Stole på "andre" er greit det, så lenge du gjør research. Kjøp aldri hun/katt av en oppdretter du ikke får sjekket grundige referanser til. Og kjøp aldri en rase som er avlet frem til noe så ødelagt og lite levedyktig at den aldri burde eksistert (f.eks perser).

"............................................."

Skrevet

Stole på "andre" er greit det, så lenge du gjør research. Kjøp aldri hun/katt av en oppdretter du ikke får sjekket grundige referanser til. Og kjøp aldri en rase som er avlet frem til noe så ødelagt og lite levedyktig at den aldri burde eksistert (f.eks perser).

"............................................."

Det er fullt mulig å lure kunder for de fleste som selger noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...