Gå til innhold

Jenter - å gå alene hjem fra byen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere blitt mer skeptiske til å gå alene om natten?

Jeg har aldri vært spesielt redd av meg, og har ofte ruslet hjem fra byen alene midt på natten. Det var faktisk delvis for å få muligheten til å gå til fots hjem og slippe taxi at jeg flyttet til et forholdsvis sentralt sted i Oslo.

Men nå i det siste må jeg innrømme at jeg har blitt mer skeptisk. Man hører jo om overfallsvoldtekter, ikke bare langs akerselva og steder som ble sett på som "suspekte" tidligere, men også midt i sentrum eller på Oslos vestkant.

Tar dere forholdsregler når dere går hjem fra byen? I så fall hvilke?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

10

• Angelica :o)

5

• bouenas

5

• Ugga Bugga

3

Mest aktive i denne tråden

Angelica :o)
Skrevet

Før tørte jeg knapt gå utfor dør alene. Her jeg bor nå, så vandrer jeg rundt midt på natta.

Mange sier at jeg ikke burde, men klarer ikke bli redd :)

Gjest Thor Divel
Skrevet

Det er ikke generelt flere overfallsvoldtekter eller forsøk på sådan nå enn det var før i tiden. Inntrykket er medieskapt.

Seksualisert vold i nære relasjoner, derimot...

Skrevet

Det er ikke generelt flere overfallsvoldtekter eller forsøk på sådan nå enn det var før i tiden. Inntrykket er medieskapt.

Seksualisert vold i nære relasjoner, derimot...

Om det er fler eller færre enn før, så skjer det uansett i mitt nærmiljø, og det kan jo like gjerne ramme meg som noen andre.

Skrevet

Jeg går ikke hjem alene fra byen. Heller ikke venner gjør det.

Det har skjedd at jenter har blitt forfulgt og forsøkt voldtatt i området tidligere, og det har nok gjort sitt til at jeg ikke tørr gå hjem alene.

Gjest Thor Divel
Skrevet

Om det er fler eller færre enn før, så skjer det uansett i mitt nærmiljø, og det kan jo like gjerne ramme meg som noen andre.

Så gå med redningsvest og styrthjelm.

Skrevet

Så gå med redningsvest og styrthjelm.

He he :)

Mary Poppins
Skrevet

Ja jeg er skeptisk selv om jeg er egentlig ikke er så veldig redd av meg. Men kan jeg unngå å gå hjemover om natten alene så gjør jeg det.

Jeg er også skeptisk til å ta pirattaxi alene, selv om det har hendt at jeg har gjort det også.

Skrevet

Idag er jeg ikke redd for å gå ut alene, en av grunnene til dette er jeg har lært meg selv selvforsvar, og har blitt ganske så flink innen dette:)

Og dessuten tenker jeg at det ikke kan skje meg flere ganger!

Skrevet

Jeg går ikke alene hjem fra byen. Tar taxi eller nattbussen som stopper ti meter unna.

Man man bør vel passe seg for å føle seg både for usikker og for trygg. Jenter har jo blitt voldtatt i sin egen hage/oppgang/leilighet fordi noen har stått og ventet på dem eller fulgt etter dem de siste meterne hjem.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1153926594' post='3220695]

Før tørte jeg knapt gå utfor dør alene. Her jeg bor nå, så vandrer jeg rundt midt på natta.

Mange sier at jeg ikke burde, men klarer ikke bli redd :)

Man kan ikke gå rund og være redd hele tiden heller... :-)

Skrevet

Jeg går alene hjem fra byen. Torvgata kan være skummel, men hjem må jeg og drosjekøer er farligere enn noe annet.

Dessuten bruker jeg kanskje 15 minutter hjem og venting i drosjekø kan ta en time så jeg tar letteste utvei.

Skrevet

Man kan ikke gå rund og være redd hele tiden heller... :-)

Det sier jeg og! :)

Og jeg lever jo enda ;)

Gjest Ikke byrype
Skrevet

Jeg ville ikke gått hjem alene på kveld/nattestid.

Om man blir overfalt og voldtatt og er så heldig å stå det over, kan man likevel bli smittet av Aids med mere.

Mange utenlandske voldtektsmenn har Aidssmitte, særlig de fra afrikanske land.

Om det er verdt å ta den risikoen bare for å føle seg fri og trygg uansett, er opp til enhver å avgjøre. Jeg ville aldri tatt sjansen.

Er for glad i livet til det!

Skrevet

Ja jeg er skeptisk selv om jeg er egentlig ikke er så veldig redd av meg. Men kan jeg unngå å gå hjemover om natten alene så gjør jeg det.

Jeg er også skeptisk til å ta pirattaxi alene, selv om det har hendt at jeg har gjort det også.

Nja...Skeptisk! :P

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1153931156' post='3220761]

Det sier jeg og! :)

Og jeg lever jo enda ;)

Jeg også. :-)

Skrevet

Jeg ville ikke gått hjem alene på kveld/nattestid.

Om man blir overfalt og voldtatt og er så heldig å stå det over, kan man likevel bli smittet av Aids med mere.

Mange utenlandske voldtektsmenn har Aidssmitte, særlig de fra afrikanske land.

Om det er verdt å ta den risikoen bare for å føle seg fri og trygg uansett, er opp til enhver å avgjøre. Jeg ville aldri tatt sjansen.

Er for glad i livet til det!

Blir du voldtatt eller lignende finnes den en medisin man kan ta som hindrer hiv-viruset å opptas i kroppen.

Skrevet

Bor ca 50 min gåtur unna byen, så har aldri gått hjem på natterstid. Tar taxi, eller nattbuss hvis jeg husker når den går. Nå bor jeg like ved busstoppet, men tidligere måtte jeg gå et stykke hjem. Da hadde jeg som regel telefonen i hånden. Vet ikke om jeg hadde fått til å ringt om noe hadde skjedd, men var en liten trygghet.

Snacky1365380698
Skrevet

Jeg går ikke hjem alene fra byen. Heller ikke venner gjør det.

Det har skjedd at jenter har blitt forfulgt og forsøkt voldtatt i området tidligere, og det har nok gjort sitt til at jeg ikke tørr gå hjem alene.

Bor veldig sentralt i Oslo og har alltid gått hjem fra byen. Har vært via en svært trafikert vei og der det alltid ferdes en god del folk på nattetid. Har også sett på gåturen min som en spasertur for å bli kvitt alkoholen :)

Meeen, leste jo om at en av de voldtektene som har skjedd i Oslo den siste tiden nettopp skjedde på denne "trygge og folksomme" ruten min, så tror jeg sverger til taxi neste gang. Eller passe på at jeg har noen over tlf HEELE tiden på vei hjem (huff...stakkars person...høre på fulle meg hjem fra byen...:))

Gjest Ikke byrype
Skrevet

Jeg også. :-)

Dere lever farlig i disse tider!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...