Sofline Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Jeg skal lage den berømte ostekaka til Gemini til helga, og har noen spørsmål. (Jeg har skjønt det sånn at det er flere her som lager den.) Hvor stor skal formen være? Jeg bor i Danmark og danskene vet knapt hva gelé er, så derfor får jeg ikke kjøpt ferdige pakker. Kan jeg bare bruke vanlig saft og gelatin tror dere? 0 Siter
Gemini Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Hm - jeg husker ikke hvor stor formen er jeg. Men en middels/stor vanlig kakeform, hva er det tro? 26-28 cm kanskje? Det er ikke så farlig, bare lag en kjeksbunn, og ha på oste-delen, men la det være igjen plass til gele på toppen, trenger ikke være så tykt lag gele, det styrer du selv. Hvis du ser at du har for mye av "ostemassen", så bare la være å ha på alt i kakeformen, slik at det blir plass til gele. Hvis du vet at man kan lage grei/vanlig gele med saft og gelatin,, så går det helt sikkert fint i denne sammenhengen også. Jeg skriver bare det om redusert vannmengde til vanlig pulver-gele for å få geleen noe "stødigere" og mindre "løs" enn hva som er ideelt til vanlig spise-gele. Men om du lager med saft og gelatin, så tilpass bare så det blir bra smak. Jeg har aldri prøvd å lage gele på den måten, så jeg aner ikke om det funker. Alternativt kan du jo droppe hele geleen da, nei, det er jo gele inni kaken også... Lykke til, sier jeg bare...! Er du HELT sikker på at det ikke finnes gele i Danmark? Jeg kan jo ikke dy meg for å google, og skrev kage gele som søkeord, og fikk opp noe om en som hadde kjøpt gele-pulver hos bakeren? Eller er det bare sånt som man dekorerer kaker med? 0 Siter
Sofline Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 Hm - jeg husker ikke hvor stor formen er jeg. Men en middels/stor vanlig kakeform, hva er det tro? 26-28 cm kanskje? Det er ikke så farlig, bare lag en kjeksbunn, og ha på oste-delen, men la det være igjen plass til gele på toppen, trenger ikke være så tykt lag gele, det styrer du selv. Hvis du ser at du har for mye av "ostemassen", så bare la være å ha på alt i kakeformen, slik at det blir plass til gele. Hvis du vet at man kan lage grei/vanlig gele med saft og gelatin,, så går det helt sikkert fint i denne sammenhengen også. Jeg skriver bare det om redusert vannmengde til vanlig pulver-gele for å få geleen noe "stødigere" og mindre "løs" enn hva som er ideelt til vanlig spise-gele. Men om du lager med saft og gelatin, så tilpass bare så det blir bra smak. Jeg har aldri prøvd å lage gele på den måten, så jeg aner ikke om det funker. Alternativt kan du jo droppe hele geleen da, nei, det er jo gele inni kaken også... Lykke til, sier jeg bare...! Er du HELT sikker på at det ikke finnes gele i Danmark? Jeg kan jo ikke dy meg for å google, og skrev kage gele som søkeord, og fikk opp noe om en som hadde kjøpt gele-pulver hos bakeren? Eller er det bare sånt som man dekorerer kaker med? Takk for grundig svar! Det blir kakebaking i morgen! :-) Jeg kan ikke huske å ha laget gele av saft før, men kjæresten min gjorde det en gang, og det ble i hvertfall god, så jeg satser på at jeg klarer det også. Jeg har aldri sett gele i butikkene i Danmark annet enn f.eks. rips- eller rognebærgelé på glass. Det kan selvfølgelig hende jeg er heldig og de har det hos bakeren. Jeg sjekker der for sikkerhets skyld. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.