Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Psyduck

Jeg har tenkt å slutte med Depo Provera for undersøke om den kan være årsaken til hodepinen jeg har hatt i 1 1/2 år. Har 2 barn og har brukt Depo i 5 år før jeg fikk hodepine. Har ikke hatt noen andre bivirkninger.

Kan jeg bruke hormonspiral eller en slags brikke som man operer inn i armen? Eller innholder det det samme som Depo? Finnes det spiral uten hormoner, eller er den blitt for "gammeldags"? Er den like sikker?

Hvor lang tid regner du det går før Depo er gått ut av kroppen? (Det er veldig delte meninger om dette.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23978-prevansjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melora

implanon føres ikke i Norge. Og er noe alla det samme som p-sprøyta. Men det skulle komme en sprøyte som varer bare 1 mnd, som skulle være bra. Men når den kommer til Norge er høyst uvisst.. Vet ikke hvorfor implanon ikke føres her, I feks Australia er det vanlig, men mange melder om bivirkninger. De samme som v sprøyta. Men hormonspiralen kan jo være et alternativ? de fleste tåler den veldig godt, den virker mest lokalt. Den kan du ihvertfall bare ta ut om du ikke tåler den. Eller minipiller?

P-sprøyta kan sitte veldig lenge i kroppen. Du må nok være tålmodig, tar nok noen mnd. Jeg fikk ikke tilbake mens før 1 år..

Men det er nok veldig individuelt. Og det spørs kanskje på hvor lenge du har brukt den.

Men du kan begynne på annen prev, selv om virkninga ikke er ute av kroppen.

Det er endel forskning rundt om i verden nå, så om endel år har vi vel mer å velge mellom. ca 4 år til manne-pilla.. Og p-sprøyte for menn skal testes ut i Australia nå. Og en forsker nedi Canberra har finni noe lure greier som han fester til eggstokken, ligner sterilisering, men kan fjerne greia hvis man ombestemmer seg.. Men det er nok mange år til.. For det er bare 15 stk det er prøvd på, og det trengs forbedringer..

Lykke til..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23978-prevansjon/#findComment-100918
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du brukte hormonsprøyte i fem år før du fikk hodepine er det vel lite sannsynlig at det er en sammenhang. Hvis du ellers er fornøyd med metoden, synes jeg ikke du skal slutte. Du kan evt be din lege om resept på 1 mg Progynova (rent østrogen) i tillegg til sprøyten, det kan evt hjelpe på hodepinen hvis den skyldes hormonforholdene.

Du kan bruke hormonspiral, Implantat i armen finnes ikke i Norge, de har samme effekt som p-sprøyte. Du kan bruke spiral uten hormon, den er ikke helt så sikker, men meget sikker.

Det kan gå ett år før depo går ut av kroppen. (Det er ikke delte meninger om det, men ulik erfaring )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23978-prevansjon/#findComment-101796
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...