keinstein Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 For orden skyld: når lyssignalet viser bare gult så blir det rødt. Når signalet viser både gult og rødt, så blir det grønt. Tror jeg. De som er ute i krysset og skal til venstre kan/må kjøre. Skal vi stoppe når lyset er gult? Stoppe = vanlig øyeblikkelig kontant brems før hvit strek uten at svigermor må holde på hatten. Min kompis vil så inderlig gjerne at det skal være lov å kjøre selv om han kunne stoppet. 0 Siter
amber sun Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Jeg pleier å kjøre hvis lyset akkurat har blitt gult, men har det vært gult mens jeg kjører mot krysset så stopper jeg for å unngå at det blir rødt akkurat idet jeg krysser linjen. Trodde det var lov å kjøre på gult jeg, bedre det enn å bråbremse ihvertfall. :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 Jeg pleier å kjøre hvis lyset akkurat har blitt gult, men har det vært gult mens jeg kjører mot krysset så stopper jeg for å unngå at det blir rødt akkurat idet jeg krysser linjen. Trodde det var lov å kjøre på gult jeg, bedre det enn å bråbremse ihvertfall. :-) Min kjørelærer for 30 år siden sa at gult betyr stopp, akkurat som rødt, for de som ikke har passert den hvite linja. For de som er inne i krysset, dvs innenfor den hvite, betyr det kjør ut av krysset. Dette fordi de som skal til venstre skal få sjnse til å kjøre før kryssende trafikk kommer på sitt grønt. Også på grunn av kryssende fotgjengere på andre siden av krysset, da de kan få grønt så tidlig at de som kjører på sent gult kommer i konflikt med dem og må stoppe inne i krysset. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Min kjørelærer for 30 år siden sa at gult betyr stopp, akkurat som rødt, for de som ikke har passert den hvite linja. For de som er inne i krysset, dvs innenfor den hvite, betyr det kjør ut av krysset. Dette fordi de som skal til venstre skal få sjnse til å kjøre før kryssende trafikk kommer på sitt grønt. Også på grunn av kryssende fotgjengere på andre siden av krysset, da de kan få grønt så tidlig at de som kjører på sent gult kommer i konflikt med dem og må stoppe inne i krysset. Min kjørelærer for fire år siden sa at man var nødt til å vurdere situasjonen. Kan man stoppe, skal man gjøre det. Må man bråbremse, er det bedre å kjøre. 0 Siter
Gjest PandaMiranda Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 http://tsh.toi.no/index.html?23056 Her nevnes kjøring på rødt som lovbrudd. Jeg tror i grunnen gult er ment som en advarsel og en risiko. Du RISIKERER mao å bli lovbryter dersom du bevisst velger å kjøre på gult, he-he... 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 Min kjørelærer for fire år siden sa at man var nødt til å vurdere situasjonen. Kan man stoppe, skal man gjøre det. Må man bråbremse, er det bedre å kjøre. Sikkert bare utflukter for å slippe å stoppe :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 http://tsh.toi.no/index.html?23056 Her nevnes kjøring på rødt som lovbrudd. Jeg tror i grunnen gult er ment som en advarsel og en risiko. Du RISIKERER mao å bli lovbryter dersom du bevisst velger å kjøre på gult, he-he... En påstår nå at han fikk bot for å kjøre på gult. Han passerte den hvite linjen før krysset i det lyset skifta til rødt. Det er altså forbudt. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Sikkert bare utflukter for å slippe å stoppe :-) Man bør ikke bråbremse rett før den hvite streken fordi det plutselig blir gult. Da risikerer man at bilen bak kjører inn i en. Da er det bedre å kjøre (på gult). 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 Man bør ikke bråbremse rett før den hvite streken fordi det plutselig blir gult. Da risikerer man at bilen bak kjører inn i en. Da er det bedre å kjøre (på gult). Men det er ikke ditt ansvar, da bilen bak skal kunne stoppe på 1/3 av den oversiktlige veilengde uansett, dvs ca 3 sek avstand. Så det er sikkert bare enda en utflukt for å slippe å stoppe på gult. :-) 0 Siter
Lurveline Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare. 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare. Ca halvparten av passering på gult som jeg seg hver dag nå, er klart ulovlige, så "fare" er visst et individuelt ord :-) Det hender jeg blir tuta på når jeg stopper på gult, da jeg er en ganske avslappet fører (treg). 0 Siter
Åsemor Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Gult = ut av krysset, eller stopp. Ikke inn i krysset. Meeeen... hender nok at jeg tråkker litt ekstra på gassen i stedet for å bremse hvis jeg er på det sjuende røde lyset på vei fra meg og til mamma, som bare bor 4 km unna. 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 Gult = ut av krysset, eller stopp. Ikke inn i krysset. Meeeen... hender nok at jeg tråkker litt ekstra på gassen i stedet for å bremse hvis jeg er på det sjuende røde lyset på vei fra meg og til mamma, som bare bor 4 km unna. Jaha. Du trår på gassen for å rekke over, og så kan du ikke bremse, for da havner du ute i krysset? Jeg tror forutsetningen griper tak i resultatet her. :-) 0 Siter
Åsemor Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Jaha. Du trår på gassen for å rekke over, og så kan du ikke bremse, for da havner du ute i krysset? Jeg tror forutsetningen griper tak i resultatet her. :-) Stort sett bremser jeg. Av og til blir jeg litt forvirret og tenker "rekker jeg å bremse?" så rekker jeg ikke å vurdere det ferdig før jeg er ute i krysset og er nødt til å kjøre videre. Andre ganger tenker jeg "nei faen, nå orker jeg ikke flere røde lys" og gir ekstra gass... 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 Stort sett bremser jeg. Av og til blir jeg litt forvirret og tenker "rekker jeg å bremse?" så rekker jeg ikke å vurdere det ferdig før jeg er ute i krysset og er nødt til å kjøre videre. Andre ganger tenker jeg "nei faen, nå orker jeg ikke flere røde lys" og gir ekstra gass... Det er fint å gi gass når noen prøver å svinge til venstre i motgående felt, eller fotgjengerne får grønt på andre siden og må hoppe tilbake som en matador... Olè. Det kan koste 6000 kr i bot er det vel. Nesten en mnds minstepensjon. 0 Siter
Åsemor Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Det er fint å gi gass når noen prøver å svinge til venstre i motgående felt, eller fotgjengerne får grønt på andre siden og må hoppe tilbake som en matador... Olè. Det kan koste 6000 kr i bot er det vel. Nesten en mnds minstepensjon. Ja, jeg bor jo i en by hvor det enten er kø-kjøring og klin umulig å stå særlig mye på gassen, eller så er det tomt for biler. Iallefall på de tidspunktene jeg er ute og kjører. Tråkker jo ikke på gassen når det står biler i krysset, det er bare når jeg ikke kan se en eneste bil at jeg gjør det. Grunnen til at det skifter da er stort sett at noen har trykket på knappen for å få grønn mann, men gått over gata lenge før jeg kommer. 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 Ja, jeg bor jo i en by hvor det enten er kø-kjøring og klin umulig å stå særlig mye på gassen, eller så er det tomt for biler. Iallefall på de tidspunktene jeg er ute og kjører. Tråkker jo ikke på gassen når det står biler i krysset, det er bare når jeg ikke kan se en eneste bil at jeg gjør det. Grunnen til at det skifter da er stort sett at noen har trykket på knappen for å få grønn mann, men gått over gata lenge før jeg kommer. Er vel sånn det er. Gjør ikke som en døl her oppe, han kjørte bak en som stoppa for gult før et fotgjengerfelt. Da kjørte han forbi i kollektivfeltet på rødt. Det så politiet som kom bak. En kjempebot og null førerkort. Tre feil på en gang. Før fotgjengerfelt, på rødt og i kollektivfeltet. 0 Siter
Åsemor Skrevet 27. juli 2006 Skrevet 27. juli 2006 Er vel sånn det er. Gjør ikke som en døl her oppe, han kjørte bak en som stoppa for gult før et fotgjengerfelt. Da kjørte han forbi i kollektivfeltet på rødt. Det så politiet som kom bak. En kjempebot og null førerkort. Tre feil på en gang. Før fotgjengerfelt, på rødt og i kollektivfeltet. Her jeg bor har vi ikke engang hørt om kollektivfelt, så det skjer neppe. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke det er to felt et eneste sted i byen heller, annet enn ved avkjøringer og lyskryss da. 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 Her jeg bor har vi ikke engang hørt om kollektivfelt, så det skjer neppe. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke det er to felt et eneste sted i byen heller, annet enn ved avkjøringer og lyskryss da. De færreste vet at det ikke er lov å krysse den stipla linjen til kollektivfelt i det hele tatt, hvis du ikke har lov å kjøre der. Mange bruker den til forbikjøringer, retardasjons- eller aksellerasjonsfelt. Men det er forbudt. En stakkars gubbe mista halve trygden i et uoppmerksomt øyeblikk. Men ranere går fri. 0 Siter
Gjest PandaMiranda Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 En påstår nå at han fikk bot for å kjøre på gult. Han passerte den hvite linjen før krysset i det lyset skifta til rødt. Det er altså forbudt. FØR det ble rødt??? det sier'em alle... ;-) Kunne jo tenkes at trafikkpolitiet var uenig i situasjonen? Hva står det på forelegget? Står det at han kjørte på gult eller rødt lys? Forresten så bør det vel stå opplistet noen sentrale punkter om overtredelser på baksiden av forelegget, eller..? Det gjør det i hvert fall på parkeringsgebyrene. Så kanskje svaret er å finne der? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.