Gå til innhold

Har akkurat begynt å date...

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ikke være drittsekk
Skrevet

en jente. Fant snart ut at hun lider av alvorlige psykiske problemer. Vi har ingen felles venner, og om vi kutter kontakten vil ikke møtes igjen, om da ikke tilfeldig.

Kan jeg bryte (det har jo ikke blitt noe mer enn noen få dater så langt) uten å være en drittsekk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun vil sikkert synes du er en drittsekk uansett, men om du gjør det på en pen måte så vil nok det være greit.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du gjør det redelig og lyver. Finn på en eller annen løgn som går på deg og ikke henne. At du ikke er klar for noe forhold, at du har nok å stri med på andre plan, eller noe i de baner, men fortell henne, på en så fin måte at hun tror deg, at det ikke har noe med henne å gjøre.

Det hadde i hvert fall jeg gjort.

Men det kommer naturligvis litt an på hvor mye dere har data. Har dere vært ute og spist en gang og det er alt, er det jo fair at dere ikke finner tonen.

Skrevet

Er psykiske problemer nok til å bryte med en person, eller nok til at du mister interessen?

Hvorfor ikke satse på henne og (om det funker dere imellom) prøve å hjelpe henne istedet?

Skrevet

En som kan fungere er jo

'jeg og gamledama skal gi det et nytt forsøk, vi har så lang historie sammen ..'

'det er ikke deg, det er meg' (haha)

Det som er viktig er å ikke vikle seg inn i en lang rekke løgner, ikke gi vage utrykk for at du trenger litt mer tid for deg selv, skal på lang reise etc. Plutslig har du en som vil gi deg det du 'leter etter, trenger etc', evt øyner håp videre eller noe.

Nei, best å holde seg til gamlekjæresten eller en variant av meg ikke deg. Hun kommer ikke til å tro på det, men ser ut til å være en generell grei løsning.

Om dere bare har data litt er det faktisk lov å si at 'jeg føler ikke dette er det riktige for meg' uten videre forklaring.

Skrevet

Er psykiske problemer nok til å bryte med en person, eller nok til at du mister interessen?

Hvorfor ikke satse på henne og (om det funker dere imellom) prøve å hjelpe henne istedet?

prøve å hjelpe fungerer desverre altfor dårlig. Alle har vel prøvd det en eller annen gang, men sannheten er at når det blir for mye ensidig 'ansvar' blir det pleiing, ikke kjæresterier.

Skrevet

Selvsagt kan du det, men vær så skvær at du sier fra da. Du trenger ikke si annet enn at du ikke føler det kan bli noe mer mellom dere.

Skrevet

En som kan fungere er jo

'jeg og gamledama skal gi det et nytt forsøk, vi har så lang historie sammen ..'

'det er ikke deg, det er meg' (haha)

Det som er viktig er å ikke vikle seg inn i en lang rekke løgner, ikke gi vage utrykk for at du trenger litt mer tid for deg selv, skal på lang reise etc. Plutslig har du en som vil gi deg det du 'leter etter, trenger etc', evt øyner håp videre eller noe.

Nei, best å holde seg til gamlekjæresten eller en variant av meg ikke deg. Hun kommer ikke til å tro på det, men ser ut til å være en generell grei løsning.

Om dere bare har data litt er det faktisk lov å si at 'jeg føler ikke dette er det riktige for meg' uten videre forklaring.

Hater sånne dumme manne-unnskyldninger. Det viser så utrolig svakthet å ikke kunne være ærlig. Ærlighet varer lengst og er det beste for begge parter selv om det kan være vondt for den det gjelder der og da. Synes hvertfall jeg.

Skrevet

Det er ikke enkelt å leve med noen med psykiske problemer. Sånn er det bare. Ære være dem som tør å satse, de får mange stjerner i min bok, det krever stort mot.

Skrevet

Ja, det kan du. Det må være lov å få kalde føtter av ulike årsaker. Datefasen er vel til for å finne ut om man har lyst til å gå videre eller ikke.

Og noen ganger føler man bare at det ikke klaffer helt, uten at man kan sette fingeren på hva som er galt.

Hun vil også være best tjent med en som kan forstå hennes problemer, og som ikke rømmer når det røyner på.

Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig å lyve uansett hvilken psykisk tilstand hun er i, det er falskt og sleipt, og det er da du er drittsekk.

Si sannheten rett fram sånn som den er, ikke legg noe imellom.

Vil du ikke være sammen med en psykisk syk person, sier du akkurat det.

petter smart
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig å lyve uansett hvilken psykisk tilstand hun er i, det er falskt og sleipt, og det er da du er drittsekk.

Si sannheten rett fram sånn som den er, ikke legg noe imellom.

Vil du ikke være sammen med en psykisk syk person, sier du akkurat det.

Hørt om begrepet "en hvit løgn"?

Det er noe man bruker bl.a. for å spare den andres følelser.

Tror du ikke hun vil få det verre av å høre at det var hennes psykiske problemer som var årsaken til bruddet, enn en hvit løgn?

Skrevet

Hørt om begrepet "en hvit løgn"?

Det er noe man bruker bl.a. for å spare den andres følelser.

Tror du ikke hun vil få det verre av å høre at det var hennes psykiske problemer som var årsaken til bruddet, enn en hvit løgn?

Nei, til helvete med alle hvite løgner, si sannheten! ;o)

Jeg tror alle tåler å høre sannheten, selv om den er hard. Det er mye bedre at hun hører sannheten direkte fra avsender med en gang, istedet for å få høre den via omveier lenge etterpå.

Det viktigste i livet er å være fair og ærlig, og det er utrolig hvor mye man tåler å høre bare folk er ærlige.

Skrevet

Nei, til helvete med alle hvite løgner, si sannheten! ;o)

Jeg tror alle tåler å høre sannheten, selv om den er hard. Det er mye bedre at hun hører sannheten direkte fra avsender med en gang, istedet for å få høre den via omveier lenge etterpå.

Det viktigste i livet er å være fair og ærlig, og det er utrolig hvor mye man tåler å høre bare folk er ærlige.

Jeg synes man godt kan bruke en hvit løgn i dette tilfellet. For å skåne jentens følelser.

Synes det er rett og slett håpløst med dette "sannhets og ærlighetstyranniet" enkelte står for. Skal man alltid si det man mener og være 100% ærlig i ett og alt, mangler man sosial kompetanse. Det funker bare ikke i sosiale sammenhenger.

Hva om du har en venninne som har kjøpt seg brudekjole som du ikke liker, skal du fortelle det også og legge en demper på gleden hennes?

Man må jo nødvendigvis bruke hodet!

Mener jeg:)

Skrevet

Jeg synes man godt kan bruke en hvit løgn i dette tilfellet. For å skåne jentens følelser.

Synes det er rett og slett håpløst med dette "sannhets og ærlighetstyranniet" enkelte står for. Skal man alltid si det man mener og være 100% ærlig i ett og alt, mangler man sosial kompetanse. Det funker bare ikke i sosiale sammenhenger.

Hva om du har en venninne som har kjøpt seg brudekjole som du ikke liker, skal du fortelle det også og legge en demper på gleden hennes?

Man må jo nødvendigvis bruke hodet!

Mener jeg:)

Ærlighet uansett i slike kjærestesammengenger mener jeg!

Brudekjoleeksempelet ditt er en helt annen sak, men jeg ville være ærlig der også, på en fin måte.

Jeg kunne foreksempel si: Den kjolen kledde deg selv om det ikke akkurat er helt min stil. Jeg ville nok valgt noe annet for min del, men folk har forskjellig smak, og det er sannelig bra. Ellers ville alle ende opp i akkurat den samme kjolen, og det ville bli kjedelig.

Samtidig ville jeg understreke at min smak ikke nødvendigvis var noe mange ville være enig i.

Og jeg ville sørge for å hente noen som hadde motsatt mening enn meg, og skrøt hemningsløst over hvor fantastisk kjolen var.

Pjatt, pjatt, pjatt.... ;)

Skrevet

Ærlighet uansett i slike kjærestesammengenger mener jeg!

Brudekjoleeksempelet ditt er en helt annen sak, men jeg ville være ærlig der også, på en fin måte.

Jeg kunne foreksempel si: Den kjolen kledde deg selv om det ikke akkurat er helt min stil. Jeg ville nok valgt noe annet for min del, men folk har forskjellig smak, og det er sannelig bra. Ellers ville alle ende opp i akkurat den samme kjolen, og det ville bli kjedelig.

Samtidig ville jeg understreke at min smak ikke nødvendigvis var noe mange ville være enig i.

Og jeg ville sørge for å hente noen som hadde motsatt mening enn meg, og skrøt hemningsløst over hvor fantastisk kjolen var.

Pjatt, pjatt, pjatt.... ;)

Jeg synes at det vitner om at du er mer tro mot egne "synsinger" enn mot andres følelser.

Hvilken rolle ville det spillt hva du syntes om kjolen? I forhold til at hun som skulle gifte seg og var fornøyd skulle slippe å forholde seg til din negative mening?

I tilfellet over med en jente som sliter med psyken, så mener jeg virkelig at det ikke er til hennes fordel at han er ærlig. Det hjelper henne ikke videre, eller?

Skrevet

Jeg synes at det vitner om at du er mer tro mot egne "synsinger" enn mot andres følelser.

Hvilken rolle ville det spillt hva du syntes om kjolen? I forhold til at hun som skulle gifte seg og var fornøyd skulle slippe å forholde seg til din negative mening?

I tilfellet over med en jente som sliter med psyken, så mener jeg virkelig at det ikke er til hennes fordel at han er ærlig. Det hjelper henne ikke videre, eller?

Jeg tror ærlighet hjelper henne mer enn uærlighet, hun har sannsynligvis opplevd alt for mye uærlighet tidligere i livet.

Svik og uærlighet er ofte årsak til senere psykiske problemer.

Det finnes mange måter å si en ting på og samtidig være ærlig.

Men det er viktig å få innbakt sannheten i forklaringen.

Da slipper hun å sitte igjen med spørsmål senere, om sannheten skulle dukke opp via omveier.

Jeg tror denne jenta ikke trenger flere løgner!

Skrevet

Jeg tror ærlighet hjelper henne mer enn uærlighet, hun har sannsynligvis opplevd alt for mye uærlighet tidligere i livet.

Svik og uærlighet er ofte årsak til senere psykiske problemer.

Det finnes mange måter å si en ting på og samtidig være ærlig.

Men det er viktig å få innbakt sannheten i forklaringen.

Da slipper hun å sitte igjen med spørsmål senere, om sannheten skulle dukke opp via omveier.

Jeg tror denne jenta ikke trenger flere løgner!

Å si at ikke kjemien stemmer er jo ikke løgn, er det?

Man trenger ikke å fortelle hele sannheten.

Det høres ut som om du synes at sannheten skal frem uansett hva det gjør med mottaker. Og i så tilfelle synes jeg at du tar mer hensyn til deg selv enn andre...

Hva er det som er så verdifullt med dine betraktninger om ting som gjør at du må si det selv om andre blir såret?

Skrevet

Det høres ut som om du synes at sannheten skal frem uansett hva det gjør med mottaker. Og i så tilfelle synes jeg at du tar mer hensyn til deg selv enn andre...

Hva er det som er så verdifullt med dine betraktninger om ting som gjør at du må si det selv om andre blir såret?

Jeg er så guddommelig at jeg alltid klarer å si sannheten på en slik måte at det aldri sårer! ;)

Jeg er nok en liten kverulant bare! ;)

Skrevet

Jeg er så guddommelig at jeg alltid klarer å si sannheten på en slik måte at det aldri sårer! ;)

Jeg er nok en liten kverulant bare!

På tide å få et spark i rævva her også, ut av dol ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...