Gå til innhold

Hvordan fikse gulvet i kjelleren?

Anbefalte innlegg

Gjest takk for forslag
Skrevet

For noen år siden skulle mannen min fikse gulvet i kjelleren i et hus. Han gjorde det IKKE bra og laminatet står opp i sikksakk og det er ikke lister i kantene. Under er det noe "plast" som ble lagt og så mur. Jeg kan ikke oppussing, men jeg må virkelig prøve å fikse dette siden han ikke gjør det. Skal jeg ta bort alt som en begynnelse? Kan det legges fliser på murgulvet? Jeg trenger tips og råd av enkleste slaget. Hva ville det kostet om noen kom og gjorde det? (Materiale/arbeid.) Jeg er ikke sikker på hvor stor gangen er i mål, men den går forbi et lite kjøkken og et lite stykke til siden (som en L).

Videoannonse
Annonse
Gjest Jeg kan heller ikke oppussing
Skrevet

Hvordan få folk til å ta ansvar selv? Ihvertfall ikke slik som du planlegger å gjøre.

Mannen skulle skamme seg!

Gjest takk for forslag
Skrevet

Hvordan få folk til å ta ansvar selv? Ihvertfall ikke slik som du planlegger å gjøre.

Mannen skulle skamme seg!

Du hadde ingen tips?

Jeg er ellers enig og synes mannen min burde fikse det selv. Han skulle gjort det ordentlig eller ikke begynt på det.

Gjest Jeg kan heller ikke oppussing
Skrevet

Du hadde ingen tips?

Jeg er ellers enig og synes mannen min burde fikse det selv. Han skulle gjort det ordentlig eller ikke begynt på det.

Desverre, jeg er temmelig grønn i det faget. Hvis det var meg som skulle gjøre den jobben, så hadde jeg tatt kontakt med Montér eller en tilsvarende type butikk og spurt om de kunne hjelpe meg med tips. De pleier være veldig behjelpelige i sånn butikker, synes jeg.

petter smart
Skrevet

Du bør rive opp alt. Så sjekker du at gulvet er rett. Bruk helst et stort vater, men en rett planke gjør nesten samme nytten.

Dersom det er skjevt eller ujevnt bruker du opprettingsmasse. Dette får du kjøpt hos alle byggforhandlere. Det er ganske enkelt å bruke, men du bør ha en svaber e.l. for å fordele det utover.

Videre må du ha plast på gulvet. Dette er for å hindre fukt i å komme opp gjennom gulvet. Du må da kjøpe egnet plast til dette (den er noe tykkere enn vanlig plast). Du kan godt legge plasten før du legger på rettemassen.

Så legger du laminaten oppå rettemassen. Det kan være en fordel med en gjæresag for dette.

For å kappe listene bør du i alle fall ha en gjæresag. De koster fra ca 1000 kr, men skal du leie inn noen går 1000 kr veldig fort.

Du vil spare mye på å gjøre det selv. I tillegg er det så gode tider i byggebransjen at du sannsynligvis må vent lenge før noen kan gjøre det, hvis de i det hele tatt gidder å ta en så liten jobb.

Gjest takk for forslag
Skrevet

Du bør rive opp alt. Så sjekker du at gulvet er rett. Bruk helst et stort vater, men en rett planke gjør nesten samme nytten.

Dersom det er skjevt eller ujevnt bruker du opprettingsmasse. Dette får du kjøpt hos alle byggforhandlere. Det er ganske enkelt å bruke, men du bør ha en svaber e.l. for å fordele det utover.

Videre må du ha plast på gulvet. Dette er for å hindre fukt i å komme opp gjennom gulvet. Du må da kjøpe egnet plast til dette (den er noe tykkere enn vanlig plast). Du kan godt legge plasten før du legger på rettemassen.

Så legger du laminaten oppå rettemassen. Det kan være en fordel med en gjæresag for dette.

For å kappe listene bør du i alle fall ha en gjæresag. De koster fra ca 1000 kr, men skal du leie inn noen går 1000 kr veldig fort.

Du vil spare mye på å gjøre det selv. I tillegg er det så gode tider i byggebransjen at du sannsynligvis må vent lenge før noen kan gjøre det, hvis de i det hele tatt gidder å ta en så liten jobb.

Hva om det ble glemt fuktsperre (heter det det?) da huset ble bygget? Det kan være mulig ser du. Er laminat enklere å legge enn fliser? Slik det er nå er det sprekker der platene møtes, og det vil jeg ikke ha.

petter smart
Skrevet

Hva om det ble glemt fuktsperre (heter det det?) da huset ble bygget? Det kan være mulig ser du. Er laminat enklere å legge enn fliser? Slik det er nå er det sprekker der platene møtes, og det vil jeg ikke ha.

Plasten du legger oppå muren fungerer som fuktsperre, du trenger ikke noe mer enn det.

Det er enklere å legge laminat enn fliser.

Problemet med fliser er at de bør legges på et dødt materiale. Muren vil kunne utvide seg/trekke seg sammen, samt røre på seg. Da vil flisene sprekke.

Dersom grunnen i området ikke rører på seg kan det fungere å legge gipsplater på murgulvet og legge flisene oppå der. Kanskje vil det fungere ok å legge dem rett oppå rettemassen. Dette bør du spørre om i butikken (jeg kan ikke allverden om fliser).

petter smart
Skrevet

Kom til å tenke litt. Det skal fungere å lette flisene på rettemassen. Dersom det er ujevnt vil de nok sprekke, men hvis det er jevnt skal de holde.

Husk å la rettemassen tørke/herde godt før du legger flisene.

Gjest takk for forslag
Skrevet

Kom til å tenke litt. Det skal fungere å lette flisene på rettemassen. Dersom det er ujevnt vil de nok sprekke, men hvis det er jevnt skal de holde.

Husk å la rettemassen tørke/herde godt før du legger flisene.

Kanskje laminat blir det enkleste. Hvordan holder plasten seg på plass når det legges?

petter smart
Skrevet

Kanskje laminat blir det enkleste. Hvordan holder plasten seg på plass når det legges?

Du trenger ikke feste plasten. Dersom du f.eks. bruker spiker e.l. lager du hull i den som fukt kan komme gjennom.

Selv la jeg plasten først og rettemassen etterpå. Bare sørg for å helle rettemassen forsiktig utover så vil plasten ligge i ro (den er som sagt tykkere en vanlig plast og ligger godt).

Gjest takk for forslag
Skrevet

Du trenger ikke feste plasten. Dersom du f.eks. bruker spiker e.l. lager du hull i den som fukt kan komme gjennom.

Selv la jeg plasten først og rettemassen etterpå. Bare sørg for å helle rettemassen forsiktig utover så vil plasten ligge i ro (den er som sagt tykkere en vanlig plast og ligger godt).

Hva med gulvbelegg forresten?

Tusen takk for all hjelp.

petter smart
Skrevet

Hva med gulvbelegg forresten?

Tusen takk for all hjelp.

Linoleum eller noe slikt? Det kan legges rett på rettemassen. Det er noe herk å få helt jevnt, det blir fort blærer. Det ville ikke jeg gjort selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...