Gjest skal prøve en liten periode Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Hva styrer jeg unna da? Brød, knekkebrød (?), pasta..... Noen som har fått mindre migrene av å kunne ut noen matvarer? 0 Siter
NeaNoor Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Det finnes både knekkebrød og brød uten hvetemel. Og tror det finnes pasta uten hvetemel også? 0 Siter
Gjest skal prøve en liten periode Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Det finnes både knekkebrød og brød uten hvetemel. Og tror det finnes pasta uten hvetemel også? Det må jeg se på når jeg er i butikken. Kan jeg spise rugbrød? 0 Siter
Soria Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Det må jeg se på når jeg er i butikken. Kan jeg spise rugbrød? Kjøp Ingers rugbrød. Det skal det ikke være hvetemel i 0 Siter
NeaNoor Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Du kan jo se her også: http://www.ncf.no/?dokId=59 http://home.no/coeliakisiden/Oppskrifter.htm 0 Siter
Gemini Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Kjøp Ingers rugbrød. Det skal det ikke være hvetemel i Ingers Rugbrød inneholder sammalt hvetemel. Men man kan jo bytte det ut med speltmel og se om man tåler det. 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Det finnes både knekkebrød og brød uten hvetemel. Og tror det finnes pasta uten hvetemel også? Det fins pasta uten, ja 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Jeg har prøvd. Det var stress for "alt" inneholder hvetemel. Jeg bakte eget brød og spiste knekkebrød. Si fra om du trenger flere tips 0 Siter
Gjest skal prøve en liten periode Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 [quote name=Angelica )' timestamp='1154086206' post='3222394] Jeg har prøvd. Det var stress for "alt" inneholder hvetemel. Jeg bakte eget brød og spiste knekkebrød. Si fra om du trenger flere tips Hva er det viktig å holde seg unna? 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Hva er det viktig å holde seg unna? Det med hvetemel? 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Er det for å slanke deg, eller for å sjekke om du ikke tåler det? Hvis du skal slanke deg, funker det skjelden å legge om kosthold for en periode. 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Er det for å slanke deg, eller for å sjekke om du ikke tåler det? Hvis du skal slanke deg, funker det skjelden å legge om kosthold for en periode. Er vel pga migrene? Virker det iallfall som 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 [quote name=Angelica )' timestamp='1154087395' post='3222424] Er vel pga migrene? Virker det iallfall som har klikka helt for meg her i varmen. Glemte å lese hovedinnlegg. :-D 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 har klikka helt for meg her i varmen. Glemte å lese hovedinnlegg. :-D He he..Ikke så lett 0 Siter
fresja Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Det hjalp meg å kutte ut sukker, sjokolade,kakao, rødvin, Solo og lignende brus (også ligtvariantene), minke på hvitosten. Alle reagerer ikke på de samme matvarene. Røkelaks skal vel heller ikke være bra. Hold deg vekke fra lukter du ikke liker (jeg tåler f.eks ikke "Glossy" som du kan rengjøre salongbord med), enkelte sterke parfymer og malingslukt. Sov regelmessig, ikke for lite ikke for mye eller til ulike tider. Spis små måltider ofte for å holde blodsukkeret konstant. 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 For å få mindre migrene bør du regulere blodsukkeret ditt, da kan du begynne med å kutte ut kjappe karbohydrater først. Dvs. raffinert (hvit) hvete og sukker, ris og pasta, poteter osv. Hvis du mistenker intoleranse, kan det være så mangt. Hvetegluten, proteiner, gliadin osv. Eller det kan være så enkelt som at det er gjær i bakst du reagerer på. Men da er det nok candida inne i bildet. Hvis det er gluten i hvete du reagerer på, skal du være obs på at det finnes gluten i andre kornsorter også. Jeg jobber med testing av slike ting, så det er derfor jeg kan svare deg. Men jeg gjør det også fordi det kan være et stort prosjekt å prøve seg frem. Du må lese ingredienslister og sjekke at ting ikke inneholder bestanddeler av den matvaren du ønsker å kutte ut. Ellers kan du teste det i en uke, deretter provosere frem en reaksjon ved å spise små mengder av noe av det du har holdt deg unna, for å se reaksjonen. Lykke til. 0 Siter
Gjest skal prøve en liten periode Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 For å få mindre migrene bør du regulere blodsukkeret ditt, da kan du begynne med å kutte ut kjappe karbohydrater først. Dvs. raffinert (hvit) hvete og sukker, ris og pasta, poteter osv. Hvis du mistenker intoleranse, kan det være så mangt. Hvetegluten, proteiner, gliadin osv. Eller det kan være så enkelt som at det er gjær i bakst du reagerer på. Men da er det nok candida inne i bildet. Hvis det er gluten i hvete du reagerer på, skal du være obs på at det finnes gluten i andre kornsorter også. Jeg jobber med testing av slike ting, så det er derfor jeg kan svare deg. Men jeg gjør det også fordi det kan være et stort prosjekt å prøve seg frem. Du må lese ingredienslister og sjekke at ting ikke inneholder bestanddeler av den matvaren du ønsker å kutte ut. Ellers kan du teste det i en uke, deretter provosere frem en reaksjon ved å spise små mengder av noe av det du har holdt deg unna, for å se reaksjonen. Lykke til. Jeg aner ikke hva jeg evt. reagerer på, siden migrene kan ha så mange årsaker. Men jeg har lest at noen får det av hvetemel. Ser det kan bli vanskelig å kutte ut, siden så mye inneholder hvetemel. Tusen takk for svar. 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Jeg aner ikke hva jeg evt. reagerer på, siden migrene kan ha så mange årsaker. Men jeg har lest at noen får det av hvetemel. Ser det kan bli vanskelig å kutte ut, siden så mye inneholder hvetemel. Tusen takk for svar. Migrene kan utløses av mange årsaker, men i bunn og grunn er det blodsukkeret og fordøyelsen som er hovedproblemet... Det som utløser migrene i likhet med herpesutbrudd er ofte arginin, et stoff som finnes i sjokolade, rødvin, nøtter, kaffe, m.m. 0 Siter
Gjest skal prøve en liten periode Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Migrene kan utløses av mange årsaker, men i bunn og grunn er det blodsukkeret og fordøyelsen som er hovedproblemet... Det som utløser migrene i likhet med herpesutbrudd er ofte arginin, et stoff som finnes i sjokolade, rødvin, nøtter, kaffe, m.m. Jeg spiste en pannekake i dag, så da røyk jeg allerede 1. dagen jeg prøvde. Jeg synes det er så vanskelig å tenke på at noe mat kan være medvirkende årsak (samt stress), og jeg er vant til å spise det jeg vil. 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Jeg spiste en pannekake i dag, så da røyk jeg allerede 1. dagen jeg prøvde. Jeg synes det er så vanskelig å tenke på at noe mat kan være medvirkende årsak (samt stress), og jeg er vant til å spise det jeg vil. Les litt her, så kan du kontakte en terapeut i området der du bor. De står oppført under "tester - oppføgingsterapeuter". Da reklamerer jeg ihvertfall ikke for meg selv :-) http://www.eubiotek.net/No/ Meget nyttig informasjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.