Gjest midia Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Etter grønnsåpe vask i går så fikk jeg kløende utslett på håndleddet, i dag har jeg fått på den andre hånden også. Trodde grønnsåpe ble brukt for å lindre eksem og ikke gi eksem? Kan ikke skjønne at det kan være noe annet da jeg ikke har spist eller prøvd noe nytt di siste dagene. Det kan da vel heller ikke være medisinen jeg daglig har brukt i 1 år? 0 Siter
lonelyP Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Såpe er ikke bra for huden uansett vel??? Får ofte kløende utslett på hendene dersom jeg bruker for sterk såpe og grønnsåpe er jo sterk såpe. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Prøv å bruke hansker når du vasker, for såpe kan være sterkt for hendene. 0 Siter
Gemini Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Les dette om grønnsåpe: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1259034.html 0 Siter
Gjest midia Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Prøv å bruke hansker når du vasker, for såpe kan være sterkt for hendene. Det er vel grønnsåpen som fremkalte eksem da sikkert. Jeg bruker ikke grønnsåpe til vanlig, i går fikk jeg bare så lyst til å kjenne grønnsåpeduften. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Les dette om grønnsåpe: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1259034.html Fikk ikke noe resultat på linken. Det er vel sikkert grønnsåpa som har skylden. 0 Siter
Gemini Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Fikk ikke noe resultat på linken. Det er vel sikkert grønnsåpa som har skylden. Linken funker fint hos meg, tar litt tid før siden lastes, men ellers helt grei. Men det inneholder i alle fall et svar fra Puls-legen Ørn, på spørsmål fra en seer om bruk av grønnsåpe til kroppsvask(!): Etsende Grønnsåpe slik du kjøper den i matbutikken, er faktisk sterkt etsende i konsentrert form. Den kan være livsfarlig hvis den svelges av små barn og kan gi etseskader på øyeslimhinne og kraftig irritasjon av huden også på voksne. Tørker ut huden Når grønnsåpe er uttynnet i vann til vanlig vaskedosering, er det et meget effektivt fettløsende middel, og vil derfor ha en god rengjøringseffekt på de fleste flater. På hud virker imidlertid både grønnsåpe og annen såpes fettløsende effekt over tid ødeleggende for kroppens forsvarssystem, men om det tar seks måneder eller 60 år før det gir seg utslag i sprukken hud og eksemforandringer varierer fra person til person. Unngå hudkontakt Mitt råd hvis du vil redusere risikoen for hudproblemer er derfor helt klart å unngå all hudkontakt med konsentrert grønnsåpe (bruk helst gummihansker når du vasker bilen eller gulvet), og ellers å la være å bruke såpe eller sjampo til annet enn å fjerne møkk som ikke går av uten fettløsende middel. Hvis du først skal bruke noe til kropps- og hårvask, bør du bruke et middel med relativt nøytral pH (nøytral surhetsgrad). Ikke ufarlige naturprodukter At noe er et naturprodukt, er langtfra det samme som at det ikke har skadelige effekter på menneskers helse. Tenk bare på alle giftige planter, pollenallergier og overdosering av metaller og stoffer som er naturlig forekommende. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Linken funker fint hos meg, tar litt tid før siden lastes, men ellers helt grei. Men det inneholder i alle fall et svar fra Puls-legen Ørn, på spørsmål fra en seer om bruk av grønnsåpe til kroppsvask(!): Etsende Grønnsåpe slik du kjøper den i matbutikken, er faktisk sterkt etsende i konsentrert form. Den kan være livsfarlig hvis den svelges av små barn og kan gi etseskader på øyeslimhinne og kraftig irritasjon av huden også på voksne. Tørker ut huden Når grønnsåpe er uttynnet i vann til vanlig vaskedosering, er det et meget effektivt fettløsende middel, og vil derfor ha en god rengjøringseffekt på de fleste flater. På hud virker imidlertid både grønnsåpe og annen såpes fettløsende effekt over tid ødeleggende for kroppens forsvarssystem, men om det tar seks måneder eller 60 år før det gir seg utslag i sprukken hud og eksemforandringer varierer fra person til person. Unngå hudkontakt Mitt råd hvis du vil redusere risikoen for hudproblemer er derfor helt klart å unngå all hudkontakt med konsentrert grønnsåpe (bruk helst gummihansker når du vasker bilen eller gulvet), og ellers å la være å bruke såpe eller sjampo til annet enn å fjerne møkk som ikke går av uten fettløsende middel. Hvis du først skal bruke noe til kropps- og hårvask, bør du bruke et middel med relativt nøytral pH (nøytral surhetsgrad). Ikke ufarlige naturprodukter At noe er et naturprodukt, er langtfra det samme som at det ikke har skadelige effekter på menneskers helse. Tenk bare på alle giftige planter, pollenallergier og overdosering av metaller og stoffer som er naturlig forekommende. Grønnsåpe til kroppsvask! Jøsses! Folk gjør mye rart ) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Stemora mi tåler ikke noe form for vaskemidler, grønnsåpe inkludert. Så hun må bruke hansker. Akkurat hvordan hun reagerer vet jeg ikke. Prøv med hansker neste gang. Kan jo hende at det var litt sterkt? 0 Siter
Gjest midia Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Linken funker fint hos meg, tar litt tid før siden lastes, men ellers helt grei. Men det inneholder i alle fall et svar fra Puls-legen Ørn, på spørsmål fra en seer om bruk av grønnsåpe til kroppsvask(!): Etsende Grønnsåpe slik du kjøper den i matbutikken, er faktisk sterkt etsende i konsentrert form. Den kan være livsfarlig hvis den svelges av små barn og kan gi etseskader på øyeslimhinne og kraftig irritasjon av huden også på voksne. Tørker ut huden Når grønnsåpe er uttynnet i vann til vanlig vaskedosering, er det et meget effektivt fettløsende middel, og vil derfor ha en god rengjøringseffekt på de fleste flater. På hud virker imidlertid både grønnsåpe og annen såpes fettløsende effekt over tid ødeleggende for kroppens forsvarssystem, men om det tar seks måneder eller 60 år før det gir seg utslag i sprukken hud og eksemforandringer varierer fra person til person. Unngå hudkontakt Mitt råd hvis du vil redusere risikoen for hudproblemer er derfor helt klart å unngå all hudkontakt med konsentrert grønnsåpe (bruk helst gummihansker når du vasker bilen eller gulvet), og ellers å la være å bruke såpe eller sjampo til annet enn å fjerne møkk som ikke går av uten fettløsende middel. Hvis du først skal bruke noe til kropps- og hårvask, bør du bruke et middel med relativt nøytral pH (nøytral surhetsgrad). Ikke ufarlige naturprodukter At noe er et naturprodukt, er langtfra det samme som at det ikke har skadelige effekter på menneskers helse. Tenk bare på alle giftige planter, pollenallergier og overdosering av metaller og stoffer som er naturlig forekommende. Tusen Takk for hjelpen! Ja det er nok 99% sjangse for at jeg må holde huden min unna grønnsåpe. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Stemora mi tåler ikke noe form for vaskemidler, grønnsåpe inkludert. Så hun må bruke hansker. Akkurat hvordan hun reagerer vet jeg ikke. Prøv med hansker neste gang. Kan jo hende at det var litt sterkt? Sikkert litt mye grønnsåpe i den lille sodd bøtta mi, jeg er vant til å bruke 10 liters bøtte. Men nå har jeg funnet ut at det er lettere å dra rundt med sodd bøtta. Skal huske å bruke mindre vaskemiddel neste gang + hansker når jeg bruker grønnsåpe. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Sikkert litt mye grønnsåpe i den lille sodd bøtta mi, jeg er vant til å bruke 10 liters bøtte. Men nå har jeg funnet ut at det er lettere å dra rundt med sodd bøtta. Skal huske å bruke mindre vaskemiddel neste gang + hansker når jeg bruker grønnsåpe. Da høres det logisk ut at blandingen var for sterk. Jeg er også begynt og bruke en liten bøtte, slet meg jo ut på og drasse på den store. 0 Siter
Osiris Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Ekte grønnsåpe laget av lut og fett er faktisk en ganske mild såpe. Jeg er nok sterkt i tvil om det som selges som grønnsåpe i dag faktisk er en ekte såpe. Det er nok oftest en kjemisk mix sammen med litt ekte såpe. Jeg vet at mange kan tåle den konsentrerte ufortynnete geleaktige grønnsåpa som selges i plastesker, selv om de har problem med den flytende. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.