Gå til innhold

Akvarellmaling - nybegynner...

Anbefalte innlegg

Gjest Crawshaw
Skrevet

Jeg såg tidligere idag programmet på TV2 om akvarellmaling og fikk kjempelyst å prøve det! Men, jeg har aldri prøvd å male med vannfarger før og trenger derfor litt tips fra deg:

- Hva må jeg kjøpe inn for å begynne?

- Hvilken type papir skal jeg bruke?

- Jeg såg at de har en del ting på Clas Ohlson - er de bra nok, de produktene?

Skrevet

Clas Olson sine produkter er helt flotte å begynne med! Lurt å ikke kjøpe alt for mye eller alt for dyre ting inntil man finner ut om man liker sin nye hobby:-)

Lykke til!

PS det finnes også mange bøker med innføring i akvarellmaling. Sjekk ut bokhandelen:-)

Gjest Crawshaw
Skrevet

Clas Olson sine produkter er helt flotte å begynne med! Lurt å ikke kjøpe alt for mye eller alt for dyre ting inntil man finner ut om man liker sin nye hobby:-)

Lykke til!

PS det finnes også mange bøker med innføring i akvarellmaling. Sjekk ut bokhandelen:-)

Takk! ;o) Har du noen bra tips til en nybegynner, noen teknikker som kan hjelpe meg i starten??

Gjest hobbymaleren
Skrevet

Takk! ;o) Har du noen bra tips til en nybegynner, noen teknikker som kan hjelpe meg i starten??

Kjøp en akvarellblokk og et maleskrin. Jeg ville vært litt nøye på å kjøpe god kvalitet, ellers kan opplevelsen lett bli en nedtur. Spør i butikken. De pleier også ha endel på Norli (hvis du bor i nærheten).

Kjøp også en liten svamp, og gjerne litt salt (naturlig salt, uten tilsetninger).

En morsom måte å male på, er å ta et lett strøk med vann over hele arket. Så maler du streker bortover, det blir fine landskap osv. Bildet "maler seg selv" på en måte!

Du kan strø noen få korn av salt på og få fine effekter. Når bildet er tørt, kan du male på trær, feks ved å dyppe svampen i maling og trykke på bildet.

Etterpå kan du evt. klippe ut mindre deler av bildet ditt, de dene som kanskje likner små landskap el.likn. du liker best.

Lykke til, akvarell er gøy!

Skrevet

Alt maleutstyret mitt støver dessverre ned i en gammel pappeske... Driver av og til og lurer på om jeg skal hente det frem igjen, men får liksom ikke helt inspirasjonen:-) Kanskje til helgen? Hehe.

Kjøpt noen grunnfarger (gul, grønn, blå, svart, rød og hvit f.eks) og gode blyanter og akvarellark. (ikke de aller dyreste!)

Så trenger du et par gode pensler (da kan du godt bruke litt penger - billige pensler er noe herk) og et skrin eller noe med "avdelinger" i så du kan blande farger.

Sett deg et deilig sted ute i skyggen med kaldt drikke tilgjengelig og finn deg enkle motiv i starten. (Et lekestativ - en postkasse - en benk el. l. ) Bare lek deg frem med blyanten og legg på farger etterpå. Dess mer du holder på dess flinkere blir du. Han som har de programmene på TV er proff - det tar tid å lage bilder som han;-) Øvelse gjør mester!

Skrevet

Den er ingen grunn til å bruke masse penger på utstyr når du er nybegynner. Clas Olson sitt papir er sikkert fint nok. Du klarer deg med et nybegynnersett (litt a la maleskrin til barn, men med mindre hylstre til malingen). Men kjøp noen gode pensler. Ingenting er verre den de som røyter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...