Gjest Sjøsyk Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg har vært gift med min mann i 6 år, samboere i nesten 13 år. Vi har 2 barn sammen, og eier 50% hver av hus og bil etc. Vi har også felles ansvar for lån på ca 1,8 mill. Min man har i alle år hatt en stor drøm om å en dag kjøpe sin egen båt. Og da snakker vi ikke om en liten jolle, men en stor yatch som kan være "hytte på sjøen" for hele familien. Han har nå funnet drømmebåten med en prislapp på drøye 2 mill. som han ønsker å kjøpe. Og er nå i full gang med å ordne finansene. Han er selvstendig næringsdrivende. Og har planer om å kjøpe denne båten på firmaet for å få momsen tilbakebetalt, og også bruke den i forretningsvirksomhet (utleie) for å få dekket noen av kostnadene. Vil presisere at dette med båt er "hans greie" Og jeg har hele tiden gitt utrykk for at jeg hverken har interesse eller mulighet til å bidra noe økonomisk (eller praktisk, for den saks skyld) For jeg har selv hester, en temmelig dyr hobby som jeg finansierer helt alene. Dette er han inneforstått med, og han er derfor innstillt på at en evt. båt blir 100% hans ansvar både økonomisk og praktisk. Men problemstillingen dreier seg om muligheten til å få lån. Det blir mye lettere for ham å låne penger med min underskrift på lånepapirene. Men jeg er veldig usikker på om jeg skal ta sjansen på dette?? Selvom vi har en avtale oss imellom om at han har det økonomiske ansvaret, så er jeg jo juridisk sett like ansvarlig for lånet som ham! Evt vil min underskrift ibefatte at lånet tar pant i huset, som jeg eier 50%. Vil legge til at dette er litt prøve-prosjekt, og at han er innstillt på å selge båten hvis det viser seg å bli for hardt økonomisk. Vi har pr dags dato helt vanlig økonomi, så jeg er i utgangspunktet ganske skeptisk til hvordan han vil finansiere dette. Han har av og til litt tendensen til å se det han vil se, og lukke øynene for de harde realiteter. På en annen side er han svært iherdig når det er noe han brenner for, og vil nok legge hele sin sjel i få dette til å gå rundt. Så hva gjør jeg? Skal jeg ta sjansen på å hjelpe han å realisere sin drøm ved å skrive under. Eller er det dumt av meg, å påta med gjeld jeg hverken kan eller vil betjene?? Er jeg naiv hvis jeg gjør det? eller slem hvis jeg lar være?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiLLa36 Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg synes ikke at du er slem om du lar være å skrive under. Om du er sikker på at han selger dersom det viser seg å bli tøft for dere, så hadde jeg kanskje vurdert det. Men, dette vil vel gå ut over deres felles økonomi i alle tilfeller? Og, er det ikke litt voldsomt å kjøpe en så dyr båt uten å ha egenkapital? Hmm, ville vært skeptisk til dette... Sommeren i Norge er jo ganske kort, så utleiemulighetene er vel litt begrenset? Hadde nok bedt ham om å holde pant i huset utenfor dette. Han kan vel låne på firmaet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1852410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjøsyk Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg synes ikke at du er slem om du lar være å skrive under. Om du er sikker på at han selger dersom det viser seg å bli tøft for dere, så hadde jeg kanskje vurdert det. Men, dette vil vel gå ut over deres felles økonomi i alle tilfeller? Og, er det ikke litt voldsomt å kjøpe en så dyr båt uten å ha egenkapital? Hmm, ville vært skeptisk til dette... Sommeren i Norge er jo ganske kort, så utleiemulighetene er vel litt begrenset? Hadde nok bedt ham om å holde pant i huset utenfor dette. Han kan vel låne på firmaet? Firmaet er et enmannsforetak, så det er ikke noen verdier eller kapital i dette. Han hadde nok håpet å kunne stå for lånet alene. Det kan nok også la seg gjøre, men det blir ugunstigere betingelser. Med min underskrift blir det derimot mye enklere å få lånet i vår bank, og betingelsene blir bedre. Egenkapitalen ligger i det at han kan få momsen tilbakebetalt siden han kjøper båten ny, og skal bruke den i næringsvirksomhet. Dermed får han i praksis en båt til 2 mill.for "bare" 1,5 mill grovt regnet.. Ja, sommeren er kort. Men til gjengjeld kan man få veldig godt betalt for å leie ut en slik båt de mest attraktive ukene om sommeren. Han regner vel derfor med at dette skal dekke endel av utgiftene på åsrbasis. Men ja, jeg er skeptisk! Føler nok litt at han brenner så varmt for dette at han er villig til å ta sjanser for å oppnå det, og kanskje lukker øynene litt for realitetene. Hans filosofi er at man lever bare en gang, og at man må tørre å ta sjansen for å oppnå det man drømmer om.. Det er jo sant på mange måter, men jeg er nok såpass nøkternt oppdratt at jeg innretter mine drømmer etter realitetene, og ikke omvendt.. På en måte stoler jeg på at han vet hva han gjør, men på en annen side synes jeg han mister litt bakkekontakten, og er redd for at dette skal få konsekvenser for meg hvis jeg skriver under på noe... Ikke lett dette.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1852446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiLLa36 Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Firmaet er et enmannsforetak, så det er ikke noen verdier eller kapital i dette. Han hadde nok håpet å kunne stå for lånet alene. Det kan nok også la seg gjøre, men det blir ugunstigere betingelser. Med min underskrift blir det derimot mye enklere å få lånet i vår bank, og betingelsene blir bedre. Egenkapitalen ligger i det at han kan få momsen tilbakebetalt siden han kjøper båten ny, og skal bruke den i næringsvirksomhet. Dermed får han i praksis en båt til 2 mill.for "bare" 1,5 mill grovt regnet.. Ja, sommeren er kort. Men til gjengjeld kan man få veldig godt betalt for å leie ut en slik båt de mest attraktive ukene om sommeren. Han regner vel derfor med at dette skal dekke endel av utgiftene på åsrbasis. Men ja, jeg er skeptisk! Føler nok litt at han brenner så varmt for dette at han er villig til å ta sjanser for å oppnå det, og kanskje lukker øynene litt for realitetene. Hans filosofi er at man lever bare en gang, og at man må tørre å ta sjansen for å oppnå det man drømmer om.. Det er jo sant på mange måter, men jeg er nok såpass nøkternt oppdratt at jeg innretter mine drømmer etter realitetene, og ikke omvendt.. På en måte stoler jeg på at han vet hva han gjør, men på en annen side synes jeg han mister litt bakkekontakten, og er redd for at dette skal få konsekvenser for meg hvis jeg skriver under på noe... Ikke lett dette.. Men, skal han ikke nettopp bruke båten selv i sommermånedene? Og den "egenkapitalen" det her er snakk om er jo ikke oppsparte midler. Det er jo et prisavslag. Og det er ingen egenkapital vel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1852453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira12 Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Men, skal han ikke nettopp bruke båten selv i sommermånedene? Og den "egenkapitalen" det her er snakk om er jo ikke oppsparte midler. Det er jo et prisavslag. Og det er ingen egenkapital vel? I vårt huslån er det medregnet at vi hadde 60% egenkapital, dette var ikke rene penger, men siden sambo bygget selv, og stod som byggansvarlig. Vi hadde ikke regnet med det, men ble jo kjempehappy da, gunstigere lån, dess bedre ) Men dette varier sikkert fra bank til bank. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1852462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Craven Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Men, skal han ikke nettopp bruke båten selv i sommermånedene? Og den "egenkapitalen" det her er snakk om er jo ikke oppsparte midler. Det er jo et prisavslag. Og det er ingen egenkapital vel? Synes du høres veldig reflektert rundt dette, så det kan ikke være lett. Det som ikke kommer fram, er hvordan du vil bruke båten? Altså vil du ha noe glede av den? Dette er viktig, fordi dersom dette ikke vil bli til glede for deg, hadde jeg sagt nei. Jeg hadde sagt nei uansett - selv om han skulle klare å finanisere dette selv. Dessuten: Å drifte en så stor båt, koster utrolig mye. Ikke bare drivstoff, men også vedlikeholdet er omfattende på en slik båt. Bare motoren i seg selv er et stort kapittel. Jeg tror dessuten han er overoptimstisk når det gjelder utleie. Det er i så fall begrenset til noen meget få sommeruker, og da skal han jo bruke båten selv - ellers er jo hele kjøpet meningsløst. Jeg kan ikke båt nok, men vil tro at i likhet med bil faller verdien uhyre kjapt i starten. Dermed er det begrenset hva han kan få igjen ved et salg. Ja, man skal leve mens man kan. Men også jeg har en filosofi at man skal være realist likevel. 1,5-2 millioner kroner på en båt når dere har alminnelige inntekter og med et huslån fra før er helt horribelt mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1852498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
libra Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Det høres ut som om mannen din er oppe og svever i skyene, det virker som et temmelig risikabelt prosjekt. For å betjene et lån på 2 mill + alle kostnadene som kommer i tillegg ved å eie båten må den leies mye ut, og hva er da vitsen? Hva om leietakerne lar vente på seg? Jeg syns ikke du er det minste slem om du nekter å stå ansvarlig for lånet hans, jeg ville hvertfall ikke stilt opp på noe så høytflyvende og usikkert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1852515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjøsyk Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Men, skal han ikke nettopp bruke båten selv i sommermånedene? Og den "egenkapitalen" det her er snakk om er jo ikke oppsparte midler. Det er jo et prisavslag. Og det er ingen egenkapital vel? Momsfradraget kan regnes som en egenkapital på den måten at han tilegner seg høyere verdier enn det han betaler for (låner penger til) Dermed kan han teoretisk sett selge denne båten dagen etter for et høyere pris enn han gav, og dermed sitte igjen med fortjeneste. Men en mere reell side av regnestykket er at han slipper å bekoste verditapet båten vil ha hatt etter noen år, siden han fikk den billigere i utgangspunktet. Ja, selvfølgelig har han også planer om at vi skal bruke den selv. Men det er jo begrenset hvor mye ferie vi har i løpet av en sesong, så det er fortsatt mange uker igjen å leie ut. Tror han har regnet ut at han ved å leie ut 4 uker (til en pris som ser ut til å være realistisk ifølge leiemarkedet) vil kunne finansiere bortimot 70% av de årlige total-kostnadene. Dermed kommer han jo ned på et utgiftsnivå som burde være fullt mulig å klare. Han har også en ide om å bruke båten til å arrangere "reker og vin-turer" i Oslo fjorden for mindre grupper, hvor han selv er kaptein. Det vil derfor være muligheter for tjene litt penger samtidig som han får brukt båten selv. Ideen i seg selv er jo god. Men jeg er skeptisk med tanke på at dette er usikker inntekt, som det er skummelt å basere seg på. Om noe skulle skje, så båten ikke kan brukes eller leies ut, så er jo utgiftene der allikevel... Og skulle det skjære seg oss imellom, ( noe jeg ikke tror selvom det er litt opp og ned til tider), Eller han skulle få betalingsproblemer, og komme i en presset situasjon, så vil jeg nødig sitte med 1 mill ekstra i gjeld å betale på, hvis han vil være "jævlig" å bruke imot meg at mitt navn står på låne-papiret... Nå hørtes det sikkert ut som jeg ikke har mye tillitt til mannen min. Men man hører jo de værste historier om folk som forandrer seg totalt når det er penger med i bildet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1852519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiLLa36 Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Momsfradraget kan regnes som en egenkapital på den måten at han tilegner seg høyere verdier enn det han betaler for (låner penger til) Dermed kan han teoretisk sett selge denne båten dagen etter for et høyere pris enn han gav, og dermed sitte igjen med fortjeneste. Men en mere reell side av regnestykket er at han slipper å bekoste verditapet båten vil ha hatt etter noen år, siden han fikk den billigere i utgangspunktet. Ja, selvfølgelig har han også planer om at vi skal bruke den selv. Men det er jo begrenset hvor mye ferie vi har i løpet av en sesong, så det er fortsatt mange uker igjen å leie ut. Tror han har regnet ut at han ved å leie ut 4 uker (til en pris som ser ut til å være realistisk ifølge leiemarkedet) vil kunne finansiere bortimot 70% av de årlige total-kostnadene. Dermed kommer han jo ned på et utgiftsnivå som burde være fullt mulig å klare. Han har også en ide om å bruke båten til å arrangere "reker og vin-turer" i Oslo fjorden for mindre grupper, hvor han selv er kaptein. Det vil derfor være muligheter for tjene litt penger samtidig som han får brukt båten selv. Ideen i seg selv er jo god. Men jeg er skeptisk med tanke på at dette er usikker inntekt, som det er skummelt å basere seg på. Om noe skulle skje, så båten ikke kan brukes eller leies ut, så er jo utgiftene der allikevel... Og skulle det skjære seg oss imellom, ( noe jeg ikke tror selvom det er litt opp og ned til tider), Eller han skulle få betalingsproblemer, og komme i en presset situasjon, så vil jeg nødig sitte med 1 mill ekstra i gjeld å betale på, hvis han vil være "jævlig" å bruke imot meg at mitt navn står på låne-papiret... Nå hørtes det sikkert ut som jeg ikke har mye tillitt til mannen min. Men man hører jo de værste historier om folk som forandrer seg totalt når det er penger med i bildet... Jeg ser at han har mange gode argumenter for å gjøre dette. Og jeg har veldig sansen for at folk har tiltakslyst og får realisert drømmene sine. Men, dette kan jo gå ut over deg og ditt liv. Som du selv sier så ønsker du ikke mer gjeld. Huff, dette ville jeg ikke gått med på. Ville jo gjerne hatt en flott båt, men kun om jeg var sammen med en steinrik mann som hadde finansene i orden. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1852522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjøsyk Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Synes du høres veldig reflektert rundt dette, så det kan ikke være lett. Det som ikke kommer fram, er hvordan du vil bruke båten? Altså vil du ha noe glede av den? Dette er viktig, fordi dersom dette ikke vil bli til glede for deg, hadde jeg sagt nei. Jeg hadde sagt nei uansett - selv om han skulle klare å finanisere dette selv. Dessuten: Å drifte en så stor båt, koster utrolig mye. Ikke bare drivstoff, men også vedlikeholdet er omfattende på en slik båt. Bare motoren i seg selv er et stort kapittel. Jeg tror dessuten han er overoptimstisk når det gjelder utleie. Det er i så fall begrenset til noen meget få sommeruker, og da skal han jo bruke båten selv - ellers er jo hele kjøpet meningsløst. Jeg kan ikke båt nok, men vil tro at i likhet med bil faller verdien uhyre kjapt i starten. Dermed er det begrenset hva han kan få igjen ved et salg. Ja, man skal leve mens man kan. Men også jeg har en filosofi at man skal være realist likevel. 1,5-2 millioner kroner på en båt når dere har alminnelige inntekter og med et huslån fra før er helt horribelt mener jeg. Takk for tanker og synspunkter! Selvfølgelig vil jeg jo også få glede av båten selv innimellom! Vi kommer jo til å bruke den selv et par uker iløpet av sommeren , og også noen ettermiddager i perioder båten ikke er utleid. Dette er jo en såpass stor og flott båt som det selvfølgelig vil være et privilegium både å kunne "eie" og bruke. Faktisk er vel jeg en av grunnene til at han sikter på en såpass stor båt. Fordi jeg aldri har vært noe båtmenneske,(vokst opp med hytte) og ser det for meg som trangt og klaustrofobisk å skulle feriere i en liten, trang, vuggende sak... Han selv har vokst opp med båt og sjø, og husker jo dette som sine beste barndomsminner. Men har han vel forstått at for å lykkes med å introdusere meg for båtlivet, så må båten være såpass romslig og bekvem at jeg ikke får min skepsis bekreftet, men skal få en positiv opplevelse av å feriere med båt. Vil påpeke at det ikke er jeg som har ytret noe ønske eller krav om noe, da dette med båt egentlig er ganske likegyldig for meg... Se også svar jeg skrev til Milla36. som påpekte mye av det samme som deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1852558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Du sier ikke noe om hans lønn og om hvor variabel denne er. Når han allerede har et lån på 0,9 millioner er det tøft å ta opp et lån til på 1,6 millioner. Han må også huske at dersom han skal få tilbake momsen må båten hovedsaklig, dvs over 50%, brukes til utleie. Hvordan dette skal tolkes er jeg usikker på. Det kan tolkes som at båten må være utleid over halve året, men er nok heller at den ikke kan brukes mer enn halve sesongen. Spør ligningskontoret så han ikke får en stygg overraskelse. Jeg ville ikke skrevet under dersom jeg var deg. Du er allerede medlåner i huset på 1,8 millioner og har en dyr hobby. Du vil med andre ord ikke ha mulighet til å betjene hans lån. Han er selvstendig næringsdrivende og det betyr at hans lønn kan forsvinne over natten (ved f.eks. en ulykke). Jeg tror også han er noe optimistisk til hvor mye han får lånt ut båten. Da får han heller få dårligere betingelser i banken og være 100% ansvarlig for det selv. Når det gjelder å selge båten like etter kjøp ville jeg ikke gjort det. I beste fall må han betale skatt, i verste fall må han betale momsen da det anses som forsøk på skattesvindel (vet om flere som har prøvd seg). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1852570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Dette høres ikke gunstig ut for deg, synes jeg. Greit nok at man lever en gang, men likevel: Jeg foretrekker å leve "trygt". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1853109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Hvis han lover å selge hvis han får betalingsproblemer, ser jeg ikke hvorfor du ikke kan skrive under. Det blir selvfølgelig ille hvis ingen vil kjøpe da (og den daler jo i verdi), så de bør du ha med i tankene. Er det ingen mulighet for at han kan få lån selv? Hvis han selv kan svare for den, burde det jo ikke være noe problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1853217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Momsfradraget kan regnes som en egenkapital på den måten at han tilegner seg høyere verdier enn det han betaler for (låner penger til) Dermed kan han teoretisk sett selge denne båten dagen etter for et høyere pris enn han gav, og dermed sitte igjen med fortjeneste. Men en mere reell side av regnestykket er at han slipper å bekoste verditapet båten vil ha hatt etter noen år, siden han fikk den billigere i utgangspunktet. Ja, selvfølgelig har han også planer om at vi skal bruke den selv. Men det er jo begrenset hvor mye ferie vi har i løpet av en sesong, så det er fortsatt mange uker igjen å leie ut. Tror han har regnet ut at han ved å leie ut 4 uker (til en pris som ser ut til å være realistisk ifølge leiemarkedet) vil kunne finansiere bortimot 70% av de årlige total-kostnadene. Dermed kommer han jo ned på et utgiftsnivå som burde være fullt mulig å klare. Han har også en ide om å bruke båten til å arrangere "reker og vin-turer" i Oslo fjorden for mindre grupper, hvor han selv er kaptein. Det vil derfor være muligheter for tjene litt penger samtidig som han får brukt båten selv. Ideen i seg selv er jo god. Men jeg er skeptisk med tanke på at dette er usikker inntekt, som det er skummelt å basere seg på. Om noe skulle skje, så båten ikke kan brukes eller leies ut, så er jo utgiftene der allikevel... Og skulle det skjære seg oss imellom, ( noe jeg ikke tror selvom det er litt opp og ned til tider), Eller han skulle få betalingsproblemer, og komme i en presset situasjon, så vil jeg nødig sitte med 1 mill ekstra i gjeld å betale på, hvis han vil være "jævlig" å bruke imot meg at mitt navn står på låne-papiret... Nå hørtes det sikkert ut som jeg ikke har mye tillitt til mannen min. Men man hører jo de værste historier om folk som forandrer seg totalt når det er penger med i bildet... Det er forbudt å arrangere "reker og vin"-turer med ham som skipper med mindre han er utdannet erhvervsskipper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1853223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg er skeptisk, for det er mange forutsetninger som må slå til for at regnestykket hans skal gå opp. Jeg ville ikke risikert familiens økonomi og felles bolig på et prosjekt som dette. Det står en artikkel i VG i dag om folk som kjøper store båter og som har fått momsfradrag pga. utleie. Les den - det er visst ganske strenge krav. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1853254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
red Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Tricky. På den ene siden kan du ikke nekte han å gjøre som du vil. På den andre side bør du være jævla sikker på at dere holder sammen videre. Låner dere sammen er dere solidarisk ansvarlige for lånet. Faller mannen din fra er det bare ditt ansvar. 2 millioner er ikke lite penger, og jeg tviler sterkt på at det er noe intektskilde eller investering i dette. Jeg ville sagt nei. Ikke for å være kjip, men av trygghetsgrunner. Ting kan skje. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1853264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 2 mill!? Jeg hadde ikke skrevet under. Be ham finne seg en rimelig båt så dere ser om dere liker båtlivet først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1853736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frisk bris Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Jeg er båtfrelst og synes at båtliv er selve meningen med livet. Jeg har sett mange som har kjøpt båt som ikke deler min begeistring. Jeg vet også at gleden ikke blir større i takt med båten. Den skal bare være "stor nok". Må dere starte med en til 2mill? Kan gleden bli større om dere ikke hele tiden må streve med finansieringen bla utleie? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1853740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest horribel Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 "Dette er han inneforstått med, og han er derfor innstillt på at en evt. båt blir 100% hans ansvar både økonomisk og praktisk." Er dette hans ord...? Det blir ikke 100 % hans ansvar. Det blir like mye ditt ansvar, og kun ditt ansvar om han faller fra. Mulig salg av verdier etter både hans foretak (avhengig av han han driver med) og båtsalg fjerner en delav gjelden da, men... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1853750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Lei en båt for en sommer (2007, hvis dere ikke har mye ferie igjen nå i år), og finn ut om det er noe for deg/dere. Jeg hadde aldri signert på en sånn låneavtale, hvis jeg hadde så mange forbehold og motforestillinger. Og jeg skjønner deg veldig godt, jeg synes det høres ganske risikabelt ut hele prosjektet, med utleie osv. Ikke sikkert at det blir så mye utleie som han ser for seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239881-realisere-b%C3%A5t-dr%C3%B8m-skal-jeg-skrive-under/#findComment-1853753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.