keinstein Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Parkering er alltid et stridsspørsmål. Situasjon: et par eier en tomt med hus ved kommunal vei. Det er bit jordstripe på ca en meters bredde fra hagegjerdet deres ut til asfaltkanten, og likedan rundt alle husene bortover gata. Der på kommunal eiendom har de alle plantet gress. Det fins ikke skilt som forbyr parkering. Keinstein parkerer bilen sin på gresstripa. En dame kommer ut og sier at Keinstein ikke kan parkere der. Keinstein: "Hvorfor ikke?" Damen : "Det er vår eiendom, dette her!" K: "Innenfor gjerdet, ja!" D: "Vi har plantet gress, og bilen står på gresset!" K. "Plantet gress på kommunal eiendom?" D: "Du må flytte den! Gresset blir ødelagt" K: "Fortell meg hvor jeg skal parkere da!" D: "Bare ikke her!" K: "Dere har plantet plen på kommunal eiendom for at ingen skal sette bilen sin der? Smart. Hvor pleier dere parkere?" D: "Her på denne plassen." Hun peker på Keinsteins bil. K: "Så bilen deres ødelegger ikke plenen?" D: "Det skulle stå et parkering forbudt skilt her!" K: "Men da kan ikke dere heller parkere her?" Så kommer gubben hennes ut. Han ber Keinstein flytte bilen. Keinstein flytter bilen 10 meter lenger fram, og det er visst OK. Men da kommer nabokona ut...... K til nabokona: "De i huset der sa det var helt OK at jeg parkerte på den kommunale plenstripa her utenfor hos deg, bare jeg ikke sto på deres plenstripe..... Kona dreier langsomt rundt og begir seg over til parets hus med litt stive skritt. Noen betraktninger om dette? Kommunal eiendom kan ikke tas i besittelse ved å plante plen. Man må evt kjøpe den som andre folk. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Teite folk som trur de er hevet over trafikkreglene (parkeringsreglementet) bare fordi de har sådd plen, sier jeg bare... Jeg hadde vurdert å trekke på skuldrene og gå i denne situasjonen... men hadde vært litt nervøs for om de kunne komme til å finne på noe ugang med bilen mens jeg var borte da... 0 Siter
keinstein Skrevet 28. juli 2006 Forfatter Skrevet 28. juli 2006 Teite folk som trur de er hevet over trafikkreglene (parkeringsreglementet) bare fordi de har sådd plen, sier jeg bare... Jeg hadde vurdert å trekke på skuldrene og gå i denne situasjonen... men hadde vært litt nervøs for om de kunne komme til å finne på noe ugang med bilen mens jeg var borte da... Nettopp. Det nærmer seg selvtekt og anarki. Eiendomsgrenser og hva vi kan foreta oss på annenmanns eiendom er sterkt regulert og meget strengt. Men noen forstår ikke. Kommunens eiendom skiller seg ikke fra enkeltpersoners eiendom eller juridiske personers eiendom. 0 Siter
Gemini Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Nettopp. Det nærmer seg selvtekt og anarki. Eiendomsgrenser og hva vi kan foreta oss på annenmanns eiendom er sterkt regulert og meget strengt. Men noen forstår ikke. Kommunens eiendom skiller seg ikke fra enkeltpersoners eiendom eller juridiske personers eiendom. Du får ta med deg utskrifter av relevante lover og regler, som du kan dele ut i påkommende tilfeller... :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 28. juli 2006 Forfatter Skrevet 28. juli 2006 Du får ta med deg utskrifter av relevante lover og regler, som du kan dele ut i påkommende tilfeller... :-) Et annet sted skjedde akkurat det samme - på kommunal vei, og gårdeier kom med veiloven for å "bevise" at ingen kunne parkere foan hans gård! Veiloven gjelder privat vei, f eks eid av et veilag, og har ikke noe med kommunale veier og gater å gjøre. Tydelig at noen mener de burde ha innflytelse på hvem som parkerer i de kommunale veiene som går forbi eiendommen deres. Helst vil de ha alle andre langt vekk fra "deres" vei. Helt til den må utbedres, da er det ikke deres vei mer, men kommunens ansvar. Så veien "bytter eier" etter som det passer for dem. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Et annet sted skjedde akkurat det samme - på kommunal vei, og gårdeier kom med veiloven for å "bevise" at ingen kunne parkere foan hans gård! Veiloven gjelder privat vei, f eks eid av et veilag, og har ikke noe med kommunale veier og gater å gjøre. Tydelig at noen mener de burde ha innflytelse på hvem som parkerer i de kommunale veiene som går forbi eiendommen deres. Helst vil de ha alle andre langt vekk fra "deres" vei. Helt til den må utbedres, da er det ikke deres vei mer, men kommunens ansvar. Så veien "bytter eier" etter som det passer for dem. I tråd med det jeg sa høyere opp - man skal være forsiktig med å stå på sin rett, dog. En "gjeng" i en middels stor by hadde lagt sin elsk på to sentrumsnære parkeringsplasser under en bro - kommunal grunn dette også. De forsøkte å be andre om å ha seg vekk - men opplevde å bli ignorert av andre parkerende. De "vant" ved å begynne å la de som "stjal" parkeringsplassene "deres" komme tilbake til 4 flate dekk.... 0 Siter
keinstein Skrevet 28. juli 2006 Forfatter Skrevet 28. juli 2006 I tråd med det jeg sa høyere opp - man skal være forsiktig med å stå på sin rett, dog. En "gjeng" i en middels stor by hadde lagt sin elsk på to sentrumsnære parkeringsplasser under en bro - kommunal grunn dette også. De forsøkte å be andre om å ha seg vekk - men opplevde å bli ignorert av andre parkerende. De "vant" ved å begynne å la de som "stjal" parkeringsplassene "deres" komme tilbake til 4 flate dekk.... Anarki kan slå alle veier, det er derfor mange kommer til fornuft. Det er ikke sikkert et evt offer ville la de opprinneliges biler få være i fred heller. 0 Siter
Qwerty2 Skrevet 28. juli 2006 Skrevet 28. juli 2006 Be dem gå til kommunen og få et parkering forbudt skilt til å sette på "deres tomt" som de har "stjelt" fra kommunene:) haha.. Fra fleip til fakta, av prinsipp hadde jeg parkert der igjen - på trass. Eier de ikke stedet har de ingenting de skulle ha sagt. hadde de truet hadde jeg brukt det mot dem : blir bilen ødelagt tar jeg dere som synderen i denne saken:) Gi meg et papir på at dere eier tomta så flytter jeg meg! 0 Siter
keinstein Skrevet 28. juli 2006 Forfatter Skrevet 28. juli 2006 Be dem gå til kommunen og få et parkering forbudt skilt til å sette på "deres tomt" som de har "stjelt" fra kommunene:) haha.. Fra fleip til fakta, av prinsipp hadde jeg parkert der igjen - på trass. Eier de ikke stedet har de ingenting de skulle ha sagt. hadde de truet hadde jeg brukt det mot dem : blir bilen ødelagt tar jeg dere som synderen i denne saken:) Gi meg et papir på at dere eier tomta så flytter jeg meg! PSST: de har to trær på tomta si som står i sør i f t veikanten. Dette gjør at det faktisk er to "parkeringsplasser" på kommunal eiendom i veikanten, som er i skyggen av deres trær kl 14-17. Det finnes ikke i rimelig nærhet. Derfor parkerte Keinstein der, så bilen er rimelig kald når jeg kommer og skal dra. -De- skjønte det like godt som jeg. Og derfor er de ute og mobber meg vekk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.