Gå til innhold

Reklamasjon på kjøp av bil

Anbefalte innlegg

Gjest Trånn Heim
Skrevet

Har akkurat kjøpt en "ny" bruktbil av en privatperson. Da jeg tittet på bilen så spurte jeg om det var rust på den, og det svarte eierne konstant at det ikke var på en så ny bil. Når de i tillegg skrev i kjøpekontrakten av det ikke er rust på bilen, så ble jeg trygg på at kjøpet var bilen var fri for rust.

Jeg kjøpte bilen, 1/3 av beløpet betalte jeg der og da, mens resten ble skulle jeg etter avtalen betale i morgen.

Da jeg viste frem bilen for en kamerat så viste det seg at det var en del rust på bilen, stikk i tråd med hva selgerne sa det var.

Jeg konfontrerte selgeren om dette og han sier at jeg har akseptert bilen da jeg skrev under kontrakten. Det står i kontrakten at jeg har besiktet den(omen ikke tatt den som den står).

Mitt spørsmål til noen som kjenner kjøpsloven er derfor om:

- Hva hadde du gjort i denne saken(har jeg reklamasjonsrett)?

-Bør jeg betale bilen og reklamere etterpå, eller bør jeg holde tilbake summen til bilen er fikset på(på selgers bekostning)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det står, svart på hvitt i kontrakten, at det ikke er rust på bilen, så kan jeg ikke tenke meg hvordan kontrakten kan være gyldig. Nekt å betale resten av beløpet, og kontakt advokat.

"........................................"

Skrevet

Kjenner til en lignende sak. Men da ble feil oppdaget først etter at kjøper hadde betalt alt og hatt bilen en uke eller to.

Kjøper kom ingen vei, ettersom han tross alt hadde skrevet under på kontrakten der det sto at han hadde sett over bilen og godkjent den. Han hadde, som deg (?), ikke sjekket den nøye nok.

Skrevet

Du kan heve kjøpet innen den første uken etter du har kjøpt bilen. Ei veninne av meg gjorde nettop det med en ny-kjøpt bil.....

Gjest Trånn Heim
Skrevet

Kjenner til en lignende sak. Men da ble feil oppdaget først etter at kjøper hadde betalt alt og hatt bilen en uke eller to.

Kjøper kom ingen vei, ettersom han tross alt hadde skrevet under på kontrakten der det sto at han hadde sett over bilen og godkjent den. Han hadde, som deg (?), ikke sjekket den nøye nok.

Nå har ikke jeg godtatt den som den er, men besiktet den. Skulle tro at det er forskjell på å ta den som den er og å besikte den...?!!

Skrevet

Nå har ikke jeg godtatt den som den er, men besiktet den. Skulle tro at det er forskjell på å ta den som den er og å besikte den...?!!

I den kontrakten sto det "Kjøper overtar bilen i besiktiget stand" eller noe slikt. Nyttet ikke klage etterpå. Men sikkert forskjell fra sak til sak.

Skrevet

Du har reklamasjonsrett. Kjøper har skrevet i kontrakten at bilen er uten rust, og da er han ansvarlig for at det stemmer.

Du kan heve kjøpet, men det kan hende selger nekter å betale tilbake forskuddet, og du får mye bråk med det.

Hvis du ikke hever kjøpet er det selger som må dekke omkostningene ved å rette feilen (fjerne rust). I praksis kan du gjøre dette ved å utsette betalingen til jobben er gjort. Det jobben koster trekker du fra den summen dere hadde avtalt.

Fordelen ved å gjøre det på denne måten er at selger ikke får mulighet til å nekte å betale deg tilbake pengene (hvis ikke reparasjonen kommer på mer enn 2/3 av kjøpesummen).

Skrevet

Det viktigste poenget for deg er at det står i kontrakten at bilen er fri for rust.

Det er også en vesentlig (praktisk) på å kreve tilbakebetaling og å nekte å betale det resterende.

Skrevet

Jeg ville hevet kjøpet. Markedet er fullt av bruktbiler. Tilby deg f eks at de trekker fra leie for den tida du har hatt den, og en full bensintank. Det er ikke sikkert de visste om rusta.

En steil holdning er lite fordelaktig. Du må stille med en åpen hånd for å få noe i den.

Du burde selv undersøkt bilen på et verksted. Ingen burde kjøpe eller selge bil uten en form for attest for tilstand.

Jeg ville blitt med mekaniker og selger inn på verkstedet, så kan mekainekeren vise dere hva som er feil og hjelpe dere å bestemme en pris på bilen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...