Gå til innhold

Bot, ikke mulighet til å betale, nedbetalingsordning?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym som få
Skrevet

Dette er et tenkt tilfelle. Ikke et ord er sant.

Jeg har for ca 5 år siden kjørt uten førerkort, og blitt tatt for det. 3 ganger. Og har blitt tatt med hasj (5 gram) i samme periode.

Dette har resultert i ei bot på ca kr 15.000 + renter, som jeg, som arbeidsledig sosialhjelpsmottaker ikke har mulighet til å betale.

Kan jeg få ei nedbetalingsordning? Hva er mulighetene for det, og hvor henvender jeg meg?

Må jeg i fengsel (30 dager)?

Takk for svar!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ha svar på dette om ikke ett eneste ord er sant?

Skrevet

Hvorfor vil du ha svar på dette om ikke ett eneste ord er sant?

Kanskje h*n kjenner noen som er i den situasjonen?

"........................................"

Gjest anonymt her og
Skrevet

Tror det skal gå bra å få nedbetalingsordning om man greier å gjøre opp innen foreldelsesfristen på 2 år.

Skrevet

Du får nedbetalingsordninger på bøter, ja. Med mindre ting har endret seg de siste ti årene, så vil jeg tro at det er "grei skuring" i et slikt tilfelle. Statens innkrevingssentral er de som krever inn bøter.

".........................................."

Skrevet

Kanskje h*n kjenner noen som er i den situasjonen?

"........................................"

"Dette er et tenkt tilfelle. Ikke et ord er sant".

Gjest Morsk
Skrevet

Søknad om nedbetalingsordning sender du til de som sender ut forelegget, nemlig Statens innkrevningssentral.

Skrevet

"Dette er et tenkt tilfelle. Ikke et ord er sant".

Jepp. Men han skriver jo at "ikke et ord er sant" om at _han_ har gjort ditt og datt. Det kan jo være noen andre som har gjort det , og det vil fortsatt være usant at _han_ har gjort det :-)

"........................................."

Skrevet

Om du må i fengsel eller ikke kommer vel noe an på omstendighetene rundt kjøringen og hasjen. Gjorde du boe straffbart for 5 år siden, ville du nok ha visst dommen i dag. Ble de betinget fengsel, må du i fengsel om du gjør nye straffbare handlinger senere.

Gjest anonym som få
Skrevet

Jepp. Men han skriver jo at "ikke et ord er sant" om at _han_ har gjort ditt og datt. Det kan jo være noen andre som har gjort det , og det vil fortsatt være usant at _han_ har gjort det :-)

Bingo. :-)))

Skrevet

Men da er det jo ikke lenger et tenkt tilfelle? Da har det jo faktisk skjedd, om ikke med trådstarter? :)

Skrevet

Du kan selvfølgelig få en nedbetalingsordning (se innlegg under). Skulle det vise seg at du ikke går inn for en slik ordning, og unnlater å gjøre opp for deg. Vil innkrevingssentralen ta kontakt med ditt politidistrikt å kreve boten oppgjort i fengselsstraff.

Jeg vil tro det tar et par år fra du får boten til du hører noe fra innkrevingssentralen, og enda en god stund etter det før politiet har kapasitet og ressurser til å gjennomføre fengsling.

Skrevet

Men da er det jo ikke lenger et tenkt tilfelle? Da har det jo faktisk skjedd, om ikke med trådstarter? :)

Sant nok. Men man kan jo si at det er et "tenkt tilfelle" for trådstarter :-) Samme faen - det er vel uansett alltid en eller annen grunn til at man kommer med et slikt spørsmål - og svaret er jo egentlig uavhengig av dette.

Skrevet

Sant nok. Men man kan jo si at det er et "tenkt tilfelle" for trådstarter :-) Samme faen - det er vel uansett alltid en eller annen grunn til at man kommer med et slikt spørsmål - og svaret er jo egentlig uavhengig av dette.

Joda, enig i det. Synes bare det var litt rart formulert. Men samme kan det være. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...