Gå til innhold

Utdannet både lege og advokat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte om noen som er utdannet både lege og advokat. Det er godt gjort å ta to så tøffe studier etter hverandre. Må si at det må være en bra kombinasjon på mange måter. Tenk en advokat i arbeidsrett som er utdannet lege også.

Videoannonse
Annonse
Gjest tre yrker
Skrevet

Jeg kjenner en advokat i Oslo som også er utdannet lege. Han praktiserer som lege et par dager i uken. I tillegg til dette driver han en gård (er bonde). Visstnok har han kone og barn også, men jeg aner ingenting om hvordan han klarer å få alt dette til å gå rundt! Imponerende!

Gjest dukk Dolly!
Skrevet

Jusprofessor Aslak Syse er også lege. I tillegg har han studert musikkvitenskap, sosiologi og kriminologi.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser for meg sosialt fungerende individer når jeg hører om sånne kombinasjoner...

Men all ære til dem som klarer det, imponerende er det jo uansett.

Gjest et apropos
Skrevet

Kombinasjonen virker merkelig. Mer natulig om kombinasjonen kan brukes samtidlig i noen tilfeller, f.eks.: En del har bedriftøkonomisk utdanning i kombinasjon med teknisk utdanning. Kjenner en som er utdannet både lege og tannlege.

bugge -jenta
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser for meg sosialt fungerende individer når jeg hører om sånne kombinasjoner...

Enig med deg. Enkelte studerer hele livet, for det er der de fungerer.

Gjest a survivor
Skrevet

Jeg kjenner en advokat i Oslo som også er utdannet lege. Han praktiserer som lege et par dager i uken. I tillegg til dette driver han en gård (er bonde). Visstnok har han kone og barn også, men jeg aner ingenting om hvordan han klarer å få alt dette til å gå rundt! Imponerende!

Hva heter han?

Gjest a survivor
Skrevet

Jusprofessor Aslak Syse er også lege. I tillegg har han studert musikkvitenskap, sosiologi og kriminologi.

Han må være gull verdt for psykiatrien. Kombinasjonen jus og medisin vil ta knekken på tvangsbruken der.

Gjest a survivor
Skrevet

Jeg tipper at de er meget godt fungerende. De er nettopp det samfunnet og psykiatrien trenger. Kombisjonen jus og medisintvang kolliderer så kraftig at disse vil kunne endre psykiatrien den dagen de blir mange nok.

Gjest a survivor
Skrevet

Enig med deg. Enkelte studerer hele livet, for det er der de fungerer.

Kan jo være meget sosialt oppegående selv om man studerer. Er vel ikke noe mer sosialt krevende å sitte på kaffebar enn å jobbe som lege og advokat samtidig. Aslak Syse jobber jo ved siden av sine studier.

Gjest a survivor
Skrevet

Kombinasjonen virker merkelig. Mer natulig om kombinasjonen kan brukes samtidlig i noen tilfeller, f.eks.: En del har bedriftøkonomisk utdanning i kombinasjon med teknisk utdanning. Kjenner en som er utdannet både lege og tannlege.

Kombinasjonen lege og advokat er perfekt i psykiatrien og i rusomsorg og i barneveren og i eldreomsorg. Menneskeverdsbrudd kan forekomme der, og det vil en lege som i tillegg har jus se lettere enn andre, og h*n vil også ha større tyngde enn andre ved sine uttalser til presse og polikere.

Skrevet

Lege og tannlege er jo litt lettere. Utdannelsene har mye felles, så man slipper starte forfra.

Skrevet

Ja jeg kjenner to stykker som er utdannet lege og advokat. De brukte 7 år - de studerte begge deler parallelt. Så ja det går an. De har begge to jobbet som begge deler - men havnet til slutt som advokater.

bugge -jenta
Skrevet

Kan jo være meget sosialt oppegående selv om man studerer. Er vel ikke noe mer sosialt krevende å sitte på kaffebar enn å jobbe som lege og advokat samtidig. Aslak Syse jobber jo ved siden av sine studier.

Selvfølgelig kan de være oppegående sosialt, og fungere i jobb, men det er et fakta at for mye utdannelse av ulike slag ikke alltid blir sett på som et gode når man søker jobb, fordi det kan være et tegn på at man ikke fungerer så godt i arbeidslivet, eller er fokusert nok på en ting.

Gjest a survivor
Skrevet

Ja jeg kjenner to stykker som er utdannet lege og advokat. De brukte 7 år - de studerte begge deler parallelt. Så ja det går an. De har begge to jobbet som begge deler - men havnet til slutt som advokater.

Hva er navnene til disse to?

Gjest a survivor
Skrevet

Selvfølgelig kan de være oppegående sosialt, og fungere i jobb, men det er et fakta at for mye utdannelse av ulike slag ikke alltid blir sett på som et gode når man søker jobb, fordi det kan være et tegn på at man ikke fungerer så godt i arbeidslivet, eller er fokusert nok på en ting.

Vel, det er en kjensgjerning at enkelte studier er hardere enn andre. Dersom man er utdannet både lege og advokat, så fungerer man nok godt i de fleste situasjoner. Eller tar jeg feil? Er leger og advokater i virkeligheten folk som egentlig har lavere selvtillit enn folk flest, men at de klarer å skjule det så godt?

Gjest a survivor
Skrevet

Vel, det er en kjensgjerning at enkelte studier er hardere enn andre. Dersom man er utdannet både lege og advokat, så fungerer man nok godt i de fleste situasjoner. Eller tar jeg feil? Er leger og advokater i virkeligheten folk som egentlig har lavere selvtillit enn folk flest, men at de klarer å skjule det så godt?

tullete av meg å skrive sånt.

Skrevet

Helt klart en imponerende kombinasjon. Et tilfelle som sannsynligvis ansees som overkvalifisert for de fleste stillinger.

Men ser heller ikke for meg personen som overdrevet sosial. Du har ikke vært mye ute å fartet om man greier å bli begge deler på 7 år lissom.

Skrevet

Hva er navnene til disse to?

Jeg vil da ikke oute mine venner? Det blir vel litt for dumt i et åpent forum :)

Gjest a survivor
Skrevet

Jeg vil da ikke oute mine venner? Det blir vel litt for dumt i et åpent forum :)

Tenkte at det kanskje var noen som hadde et kjent medienavn. Da ville det jo ikke vært outing. Aslak Syse har blitt nevnt. Beklager hvis du misoppfattet meg. Men akkurat den utdanningskombinasjonen er viktig for påvirkning ifbm mulig kommende endring i psykiatri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...