carina.stillerud Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Jeg skriver inn til deg fordi jeg er bekymret for kjæresten min. Han er noen år eldre enn meg, jeg er 19 og han er 26 Vi har vært sammen i nesten et år og har et godt forhold, ihvertfall fysisk, og trives i hverandres selskap. Problemet kommer når det gjelder å snakke om ting. Det er vel kanskje sånn at menn ikke snakker like mye som kvinner, men kjæresten min klarer ikke en gang å uttrykke at han er sint, glad eller lei seg. Jeg må gjette meg til følelsene hans, og mange ganger tar jeg feil. Det er også så vidt han klarer å snakke om ting han ikke kan noe om. Det føles nesten som om han ikke tør å uttrykke seg om ting han ikke er ekspert på. I følge moren hans var han ordentlig pratsom da han var mindre. Snakket om alt mulig, men da han kom i puberteten ble det slutt. Han stoppet rett og slett å snakke. Jeg har tenkt litt på hva som kan være grunnen. Jeg er ingen psykiatriker eller har noe peiling på psykologi. Kjæresten min har en meget dominant far, og en meget dominant bror. Han er yngst av tre søsken, og måten de behandler han på hjemme er nok til å få hvem som helst til å slutte og snakke. Det virker ikke som om noe av det han gjør er bra nok, at han ikke er voksen men en liten unge som må ha hjelp til alt. Faren avbryter oss alltid når vi sitter og diskuterer dataspill (noe han faktisk liker å snakke om). Heldigvis bor han for seg selv. Kan det at faren er såpass dominant ha noe med snakkeproblemene hans å gjøre? Hva kan jeg gjøre for å eventuelt hjelpe han med å komme over denne sperren? Kan man gå i samtale terapi? Han har sagt at han ønsker å finne ut av dette, og kommer over sperren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239961-snakkesperre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nillian Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hei:-) Les innlegget ditt og fikk lyst og skrive til deg. Har vært sammen med samme mann i 23 år. Han har også alltid harr snakkesperre. det har alltid vært greit for han og snakke om de lette og gode tingene , men så snart det er et snev av alvor i ting(noe det alltid blir i et forhold), så blir han taud eller går sin vei. Ettersom årene har gått er bare snakkesperren blitt verre. Han har nå søkt hjelp for å prøve og løse dette problemet. Mitt råd er ; søk hjelp til å lære og sette ord på tanker og følelser, for det er noe som må læres !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239961-snakkesperre/#findComment-1862851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carina.stillerud Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 Hei:-) Les innlegget ditt og fikk lyst og skrive til deg. Har vært sammen med samme mann i 23 år. Han har også alltid harr snakkesperre. det har alltid vært greit for han og snakke om de lette og gode tingene , men så snart det er et snev av alvor i ting(noe det alltid blir i et forhold), så blir han taud eller går sin vei. Ettersom årene har gått er bare snakkesperren blitt verre. Han har nå søkt hjelp for å prøve og løse dette problemet. Mitt råd er ; søk hjelp til å lære og sette ord på tanker og følelser, for det er noe som må læres !! Hei. Jeg tror at dette er ekstra vanskelig for oss fordi jeg alltid har vært vant til å prate. Eller, jeg har foreldre som har pushet veldig på det å kunne snakke om ting uansett osv. Kan jeg ta kontakt med en terapeut på hans vegne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239961-snakkesperre/#findComment-1862861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.