Gå til innhold

PC og tordenvær

Anbefalte innlegg

Gjest grønn tulipan
Skrevet

Bruker dere PC når det er tordenvær?

Jeg skrur av så fort jeg hører et smell, men er det nødvendig? Blir PC'n fort ødelagt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ha jordet stikk, grovvern mot lynnnedslag, finvern i stikket og jordfeilbrytere. Hvis den er tilkoblet antenne eller telefon/nettverk, bør også dette ha finvern.

Men slår lynet ned nær nok, så ryker all finelektronikk uansett (EMP). Selv om du har dratt ut kontakter.

Til nød kan du bare ha finvern og jordet uttak, men da vil finvernet ryke og må byttes ved nedslag.

Ellers bør du få elektiker til å se på lysnettet og kabling i huset hvert 5. år kanskje.

Skrevet

Du bør ha jordet stikk, grovvern mot lynnnedslag, finvern i stikket og jordfeilbrytere. Hvis den er tilkoblet antenne eller telefon/nettverk, bør også dette ha finvern.

Men slår lynet ned nær nok, så ryker all finelektronikk uansett (EMP). Selv om du har dratt ut kontakter.

Til nød kan du bare ha finvern og jordet uttak, men da vil finvernet ryke og må byttes ved nedslag.

Ellers bør du få elektiker til å se på lysnettet og kabling i huset hvert 5. år kanskje.

......Men slår lynet ned nær nok, så ryker all finelektronikk uansett (EMP). Selv om du har dratt ut kontakter.......

Hæ???

Det er vel ikke riktig?????

Hvis kontakten er dratt ut?

Skrevet

......Men slår lynet ned nær nok, så ryker all finelektronikk uansett (EMP). Selv om du har dratt ut kontakter.......

Hæ???

Jopp.

EMP betyr Elektro Magnetisk Puls som genererer iduksjon i kretser og f eks spoler, dvs lager strøm og så varme i elektronikken som brenner opp. Den brer seg uten kabler og luft, enkelt sagt som en kraftig radiobølge. Lynet er en enorm utladning med elektrisitet eller kortslutning, og kommer det veldig nær, så blir alle elektriske og elektroniske greier ødelagt.

Skrevet

Hæ???

Derfor kan du høre lynet som et knepp i radioen. Kommer lynet nær nok, så blir radioen ødelagt, selv om den går kun på batteri.

For hver meter blir EMP redusert til en tidel, så du skal ikke mange titalls meter vekk med elektronikken før lynet mister sin ødeleggende kraft i EMP.

En atombombe lager EMP som er millioner ganger kraftigere og kan slå ut elektronikk på flere kilometer avstand.

Gjest tordentrollet
Skrevet

Slår den av for sikkerhetsskyld jeg :)

Gjest tordentrollet
Skrevet

Slår den av for sikkerhetsskyld jeg :)

Skrevet

Jopp.

EMP betyr Elektro Magnetisk Puls som genererer iduksjon i kretser og f eks spoler, dvs lager strøm og så varme i elektronikken som brenner opp. Den brer seg uten kabler og luft, enkelt sagt som en kraftig radiobølge. Lynet er en enorm utladning med elektrisitet eller kortslutning, og kommer det veldig nær, så blir alle elektriske og elektroniske greier ødelagt.

woaw......dette var ikke jeg klar over.

Skrevet

woaw......dette var ikke jeg klar over.

Merkelige greier. Sjeldent å se. TeleNors teknikere har sett mye av det. ISDN-nodene, dvs den hvite boksen på veggen når du har ISDN-telefon er veldig utsatt. Min brant opp for 4 år siden. Helt svart inni av EMP. Lynet slo ned noen meter fra huset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...