Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fødte min datter for 5 måneder siden. Fødselen ble igangsatt pga svangerskapsforgiftning. Jeg hadde svake og uregelmessige pressveer, fikk drypp for dette, noe som resulterte i at barnet kom altfor fort, slik at jeg revnet mye. Dette har i ettertid ikke grodd som det skal, jeg har fått arrvev eller polypper som må fjernes ved operasjon. Skjedeinngangen er trang og hele området er veldig sårt og stivt. For å være helt ærlig føler jeg meg maltraktert i underlivet.

Det jeg lurer på nå, er om sannsynligheten for å revne like mye ved neste fødsel er like stor, eller er kjøttet mer tøyelig?

Og er det mulig å få keisersnitt for å unngå dette en gang til?

Dette er et så stort problem for meg

at jeg faktisk vil vurdere om å la vær å få barn nummer to, siden jeg føler dette som en veldig belastning, både med tanke på smerter og samlivet vårt (som per i dag ikke fungerer).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24003-revning-ved-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er trist å høre at du føler deg så maltraktert etter fødselen. Det er ikke uvanlig å føle at man er annerledes, og tildels plaget av arr, tørrhet og sårhet de første månedene etter fødsel. Jeg regner med at du har blitt vurdert av lege siden du sier at du har fått polypper som vurderes operert bort. Ble det nevnt at du faktisk er trangere i skjeden eller er det noe du føler. Det er klart at man føler seg trang p.g.a. stivt arrvev, men selv dette området endrer seg veldig ved f.eks. seksuell opphisselse. Det er kanskje et begrep du ikke orker å forholde deg til nå, noe som er svært vanlig etter en fødsel. Det finnes imidlertid midler som gjør at man kan ha glede av samleie likevel. Jeg vil absolutt anbefale deg å bruke et glidemiddel som fås på apoteket. Man blir mye tørrere i slimhinnene og blir tregere stimulert ved slimproduksjon når man ammer, og glidemiddel er faktisk noe mange ammende mødre har glede av. Du vil sansynligvis oppleve at skjeden åpner seg veldig etterhvert.

Når det gjelder en evt. ny fødsel, vil du ganske sikkert oppleve å ikke revne så mye. Det er helt klart førstegangsfødende som revner mest. Gjennomblødningen i skjedeområdet får veldig økt gjennomblødning i svangerskapet og spes. mot slutten av svangerskapet. Jeg har stadig vekk opplevd at fødsel nr. 2 går adskillig bedre enn nr. 1, med tanke på rifter. Mor er naturlig nok ofte redd for å revne like mye som første gang, men aller oftest blir mor gledelig overrasket.

Jeg synes imidlertid at du må tas på alvor i forhold til din frykt, og dermed bør ditt arrvev vurderes nøye. Ta kontakt med en gynekolog og få en seriøs vurdering, hvis du ikke allerede har fått det. Skulle det mot formodning vise seg at dine forhold er eksepsjonelt skadet og forandret, er det selvfølgelig ingen som vil tvinge deg til å gå gjennom noe som fortoner seg som et mareritt. Sectio kan i ytterste konsekvens bli et alternativ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...