Gjest Baderen Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Hvilke ferskvann som egner seg til bading finnes i Oslo-området? Det kan gjerne ligge i en av nabokommunene også. 0 Siter
Dorthe Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Sognsvann og badedammen på Grorud er de jeg kjenner til. 0 Siter
Prozak Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Sognsvann og badedammen på Grorud er de jeg kjenner til. Rett ovenfor badedammen er det jo et ordentlig vann, Steinbruvann. Mye bedre :-) "........................................." 0 Siter
Zombiebob Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 http://www.aktivioslo.no/aktiviteter/strender/badeplasser.htm 0 Siter
Gjest rota Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Ikke bad i Sognsvann, Bogstadvannet eller Nøklevann. På de stedene er det ikter. Etter badingen får du haugevis av store utslett som klør noe inn i h... forferdelig. Snakker av erfaring, har vært på apoteket i dag og fått salve. Advarslene står på hjemmesidene til Oslo Kommune, men det leste jeg først idag. Litt seint. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Ikke bad i Sognsvann, Bogstadvannet eller Nøklevann. På de stedene er det ikter. Etter badingen får du haugevis av store utslett som klør noe inn i h... forferdelig. Snakker av erfaring, har vært på apoteket i dag og fått salve. Advarslene står på hjemmesidene til Oslo Kommune, men det leste jeg først idag. Litt seint. Er det sant? Det har ikke jeg merket noe til, selv om jeg har badet der hver eneste dag i det siste.......? 0 Siter
laban Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Er det sant? Det har ikke jeg merket noe til, selv om jeg har badet der hver eneste dag i det siste.......? Det er ikke alle som reagerer på bittene. Jeg er ikke allergisk mot noe, men får kløende utslett av iktene. http://nostage.publicus.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060715/NANYHETER/107150002 0 Siter
Gjest rota Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Er det sant? Det har ikke jeg merket noe til, selv om jeg har badet der hver eneste dag i det siste.......? Da er du heldig. Det har kanskje noe med hvor lenge man bader også. Jeg elsker å svømme og svømme og svømme. Så jeg blir som regel i vannet lenge.Og så står jeg i vannet på grunna og snakker med ungene som driver på der, og det er vel da iktene fester seg. Jeg velger nå saltvann heretter. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Da er du heldig. Det har kanskje noe med hvor lenge man bader også. Jeg elsker å svømme og svømme og svømme. Så jeg blir som regel i vannet lenge.Og så står jeg i vannet på grunna og snakker med ungene som driver på der, og det er vel da iktene fester seg. Jeg velger nå saltvann heretter. jeg snakker ikke med unger! ;-D Jeg hopper uti og legger på svøm. Men jeg svømmer laangt. Godt jeg ikke visste om dem før nå, for da hadde jeg ikke badet. 0 Siter
Gjest Baderen Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Ikke bad i Sognsvann, Bogstadvannet eller Nøklevann. På de stedene er det ikter. Etter badingen får du haugevis av store utslett som klør noe inn i h... forferdelig. Snakker av erfaring, har vært på apoteket i dag og fått salve. Advarslene står på hjemmesidene til Oslo Kommune, men det leste jeg først idag. Litt seint. Jeg endte opp med å bade i Bokstadvannet, og så ikke advarselen din før nå. Hvor lang tid bruker det å ta før man får en reaksjon, vet du det? Og hva er egentlig ikter? 0 Siter
Gjest Baderen Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 http://www.aktivioslo.no/aktiviteter/strender/badeplasser.htm Takk for fin link :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Rett ovenfor badedammen er det jo et ordentlig vann, Steinbruvann. Mye bedre :-) "........................................." Enig, men jeg har alltid hatt med meg unger og de ville bade i badedammen ) 0 Siter
Gjest rota Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Jeg endte opp med å bade i Bokstadvannet, og så ikke advarselen din før nå. Hvor lang tid bruker det å ta før man får en reaksjon, vet du det? Og hva er egentlig ikter? Håper du er av de heldige da, som ikke blir invadert. Jeg badet i går på ettermiddagen, men merket ikke noe før i natt. Da våknet jeg og så utslettene og klødde som besatt. De vokste seg større, og nå er de ca 1,5 cm i diameter. Veldig festlig. Ikter er noen parasitter som er på jakt etter fugl egentlig for å formere seg ettersom jeg har skjønt. Men så bommer de og treffer mennesker. Men vi mennesker har ikke gode nok forhold til at de kan formere seg i oss. Hipp hurra for det. Så de dør etterhvert. De holder på og dø i hopetall på kroppen min nå tror jeg. Men hvor det blir av iktelikene vet jeg ikke, om de forsvinner inn i kroppen og ut derifra eller om de detter av huden. Jaja, samme det, bare de forsvinner. Jeg fikk ca. 50 stikk. Mest på bena. Men alle blir tydeligvis ikke bitt, for da har vel ikke strendene på disse steder vært overfylt hele tiden. 0 Siter
Gjest Baderen Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Håper du er av de heldige da, som ikke blir invadert. Jeg badet i går på ettermiddagen, men merket ikke noe før i natt. Da våknet jeg og så utslettene og klødde som besatt. De vokste seg større, og nå er de ca 1,5 cm i diameter. Veldig festlig. Ikter er noen parasitter som er på jakt etter fugl egentlig for å formere seg ettersom jeg har skjønt. Men så bommer de og treffer mennesker. Men vi mennesker har ikke gode nok forhold til at de kan formere seg i oss. Hipp hurra for det. Så de dør etterhvert. De holder på og dø i hopetall på kroppen min nå tror jeg. Men hvor det blir av iktelikene vet jeg ikke, om de forsvinner inn i kroppen og ut derifra eller om de detter av huden. Jaja, samme det, bare de forsvinner. Jeg fikk ca. 50 stikk. Mest på bena. Men alle blir tydeligvis ikke bitt, for da har vel ikke strendene på disse steder vært overfylt hele tiden. Takk for info. Men nå gruer jeg meg til i natt. Får håpe jeg ikke våkner med sånne kløende utslett jeg også. Uansett, skulle jeg få det, så vet jeg takket deg hva det er for noe. Og det hjelper aldri så lite. 0 Siter
Gjest rota Skrevet 30. juli 2006 Skrevet 30. juli 2006 Takk for info. Men nå gruer jeg meg til i natt. Får håpe jeg ikke våkner med sånne kløende utslett jeg også. Uansett, skulle jeg få det, så vet jeg takket deg hva det er for noe. Og det hjelper aldri så lite. Ja, da slipper du og bli redd ihvertfall om du våkner og ser disse svære hissige utslettene. Jeg har veldig dårlig øyemål når det gjelder cm. Jeg målte med målebånd nå, og de er på ca. 3 cm i diameter, bare så du vet det om de skulle dukke opp. Den største mest hissige jeg har er på hele 4 cm. Men du er nok heldigere tipper jeg. Har stor tiltrekningskraft på insekter også jeg. Kanskje det har sammenheng med å tiltrekke seg parasitter også. Hvis du ikke ser noe antydning til stikk nå, så går du nok fri tenker jeg. 0 Siter
Gjest Immunbiolog? Nei, men dog. (Rim.) Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 jeg snakker ikke med unger! ;-D Jeg hopper uti og legger på svøm. Men jeg svømmer laangt. Godt jeg ikke visste om dem før nå, for da hadde jeg ikke badet. Om du svømmer ut på dypere vann og BLIR der, og så tørker deg godt med en gang du kommer på land, reduserer du antall ikter betraktelig. Jeg sjøl trener for Oslo triatlon, og trener i Sognsvann eller Bogstadvannet flere ganger i uka. No problemo for meg, så lenge jeg er på dypt vann (hehe), og tørker meg fort. MEN, man skal selvfølgelig ikke gi andre anbefalinger etter egne individuelle erfaringer. 0 Siter
Gjest Baderen Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Ja, da slipper du og bli redd ihvertfall om du våkner og ser disse svære hissige utslettene. Jeg har veldig dårlig øyemål når det gjelder cm. Jeg målte med målebånd nå, og de er på ca. 3 cm i diameter, bare så du vet det om de skulle dukke opp. Den største mest hissige jeg har er på hele 4 cm. Men du er nok heldigere tipper jeg. Har stor tiltrekningskraft på insekter også jeg. Kanskje det har sammenheng med å tiltrekke seg parasitter også. Hvis du ikke ser noe antydning til stikk nå, så går du nok fri tenker jeg. God morgen! Det viste seg at jeg var heldig. Jeg har ikke fått noen utslett, heldigvis. Stakkars deg, 4 cm stort utslett er jo kjempestort!!! Den turen min til Bogstadvannet blir nok første og eneste, selv om jeg ikke fikk noe nå. Det frister ikke å utsette seg for iktene igjen. 0 Siter
Gjest rota Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 God morgen! Det viste seg at jeg var heldig. Jeg har ikke fått noen utslett, heldigvis. Stakkars deg, 4 cm stort utslett er jo kjempestort!!! Den turen min til Bogstadvannet blir nok første og eneste, selv om jeg ikke fikk noe nå. Det frister ikke å utsette seg for iktene igjen. Så fint at du slapp unna. Det var sikkert herlig og våkne opp og konstatere null utslett. Det er synd at du ikke får badet der mer da, men det er nok kanskje lurt og holde seg unna, selv om du var heldig nå. Jeg har også badet noen ganger tidligere og sluppet unna. Denne gang var det tydeligvis min tur. Men tror neppe jeg tar sjansen på at det ikke er min tur neste gang. Badeopplevelsen blir en smule redusert med iktefrykt kan man si. Ha en fortsatt god badesommer i iktefrie vann. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.