Gå til innhold

Fysioterapeut, naprapat, osteopat, kiropraktor..?

Anbefalte innlegg

Jeg har så vondt i nakken at jeg holder på å bli hoppende, hakkende gal. Hatt smerter til og fra i 8 uker nå.

Kan ikke huske at noe spesielt har skjedd, bare at jeg våknet en dag og var stiv i nakken. Våkner gjerne om natta og klarer knapt snu på hodet. Har prøvd med ulike puter, uten pute, ergonomisk pute.. uten hell.

Om jeg sovner i bilen, noe som er veldig letthendt for tida (gravid og veeeldig trøtt) kan jeg våkne opp og være helt ødelagt.

Er ofte uvel, svimmel og kvalm pga dette, nesten så jeg kaster opp, og fungerer tidvis veldig dårlig. Så nå er det tid for behandling.

Samboeren min er veldig flink til å massere, vi har funnet ut at massasje direkte på nakkeområdet bare gjør vondt verre. Lett massasje i hodebunn derimot er veldig behagelig, mens problemene egentlig tyder på å komme fra muskelfester(?) nedover skuldre og øvre del av rygg.

Jeg regner altså med det at er muskulært, dermed vil vel en fysioterapeut være den rette til å ta seg av dette? Eller?

Fortsetter under...

Gjest Squssy

Jeg vil på det varmeste anbefale osteopat. Osteopat er en videreutdanning av fysioterapi, og er dermed mer spesialisert. En osteopat jeg kjenner fortale at fysioterapeutene hadde ca 10 standardgrep de bruk bruker, mens osteopatene har rundt 100. Dessuten så går fysioterapi mer ut på trening enn behandling.

Jeg og andre i min familie har hatt god erfaring med behandling hos osteopat i tilfeller hvor de andre du nevnte ikke kunne hjelpe.

Vil nok anbefale osteopat. Har selv veldig liten tro på vanlige fysioterapeuter. De jeg har vært borti har bare lagt på varme, satt på strøm og så ferdig. Det hjelper i alle fall lite...

Gikk til osteopat for flere år siden. Det var utrolig behagelig behandling. Anbefales!

Annonse

bugge -jenta

Hva med en manuellterapeut?

Var jeg deg ville jeg tatt et par tre timer hos kiropraktor først, og latt en manuellterapeut følge opp etterpå om nødvendig.

Kiropraktoren fordi du har fått det ganske akutt og de er de som etter min mening knekker nakken mest skånsomt. Til oppfølging en manuellterapeut fordi de også kan korrigere om nødvendig, dog ikke fullt så skånsomt, og gir deg mer tid til massasje enn en kiropraktor.

Lang erfarig har jeg med utprøving av slikt.

Vh

Hipp som happ. De fleste her skal kunne sakene sine - og de bør også kunne henvise til annen yrkesgruppe om de mener at de vil gi bedre behandling.

Strøm, varme og lett massasje hos en kvakksalver av en fysioterapeut regnes ikke med i yrkesgruppen - de jobber kun for å tjene masse penger. Heldigvis finnes det seriøse fysioterapeuter også.

Gjest Baderen

Selv har jeg erfaring med fysioterapeut, kiropraktor, manuellterapeut og osteopat.

Av disse er det osteopat som har hjulpet meg mest med mine rygg og nakkeplager. Kiropraktor var den jeg gikk lengst til og som hjalp minst.

Nå kommer det selvsagt også veldig an på hvilken behandler du kommer til, ikke bare yrkesgruppe.

Hipp som happ. De fleste her skal kunne sakene sine - og de bør også kunne henvise til annen yrkesgruppe om de mener at de vil gi bedre behandling.

Strøm, varme og lett massasje hos en kvakksalver av en fysioterapeut regnes ikke med i yrkesgruppen - de jobber kun for å tjene masse penger. Heldigvis finnes det seriøse fysioterapeuter også.

Jeg er inne på en nettside nå, der det koster 750 hos osteopat og 380 hos kiropraktor.... Så sånn umiddelbart vil jeg vel si at det "frister" mer med kiropraktor, til den prisen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...