Gå til innhold

føler meg trengt opp i et hjørne av svigermor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er saken:

Svigermor runder et rundt år nå i vinter, i den forbindelse reiser jeg og min mann + barn til syden med svigermor og svigerfar for å feire hennes runde dag der.(vi betaler vår reise selv)

I tilegg ønsker hun altså å feire dagen med resten av familien + venner.

I dag kom spørsmålet om jeg kunne ha festen i vårt hus da hennes hus er for lite til alle gjestene (ca 25 stk), og hun hadde ikke lyst til å dele opp gjestene i to forskjellige besøk for å få plass til dem.

Vi har et større hus enn de, så plass skal vi få plass til på et vis.

Hun har tenkt å ha koldtbord, slik at jeg "ikke skulle trenge å gjøre noen ting"

Nå er det slik at jeg er altid den som holder fester og sammenkomster i denne familien. (det er en svigerdatter til i familien) Alt fra jul, begravelser,bursdager, 17 maier og i det hele tatt alt som skal feires.

Jeg er kanskje av den gammeldagse skolen der jeg vil at alt skal være på stell, Huset skal vaskes, sølvtøy skal pusses, glass skal vaskes og i det hele tatt.

Hun sa at hun hadde tenkt litt på å feire dagen ute på restaurant, men at det hadde vært så mye koseligere å gjøre det her.

Det skal sies at svigermor og svigerfar er noen flotte mennesker, de stiller opp og hjelper oss med barnepass og annet. I dag fikk vi ved av de for vinteren.

Problemet er at jeg blir helt stresset bare ved tanken av å arrangere dette.

Vingler mellom om å si ja fordi hun kanskje fortjener det, eller å si nei fordi jeg ikke makter det.

Kan ikke regne med så mye hjelp fra mannen, min da han tror at det er bare å dekke på bordet til gjestene, så ordner resten seg...

Hva gjør jeg?

Er ikke så flink til å si nei heller, samtidig som jeg ikke liker å få et slikt arrangement tredd over hodet. Når ble jeg Partyfikser liksom?

Trenger litt råd fra andre svigerdøttre!

Videoannonse
Annonse
Gjest Mener nå jeg
Skrevet

Du sier ja og legger av deg gammeldagsnykkene. Pusse sølvtøy? Hjelpes.

Skrevet

Jeg ville ha sagt ja, men forlangt at noen kommer dagen før og hjelper deg med å gjøre klart. Mopper golv, pusser sølv, tørker støv og dekker bord etc. Jeg hadde glatt laget en jobbliste. Men jeg ville også sagt at dersom de ikke stilte opp så ville det bli siste gang, De fleste vil forstå det.

Gjest til deg
Skrevet

1) senk kravene. Du er en typisk "snill pike" med høye krav til deg selv, og med vanskeligheter for å sette grenser

2) sett grenser

3) du kan si ja, men under forutsetning av at du får hjelp

4) ta en prat med mannen din

5) hvis han ikke viser forståelse, insister på at han står for forberedelsene til neste fest. Forhåpentligvis fyller du snart 38 eller 40 :-) og inviterer selvsagt din og mannens venner dit

6) gratulerer, nå har mannen din forstått!

7) sett dere ned sammen og fortell hvordan dere skal gjøre det i fremtiden (arbeidsfordeling)

8) be ham fortelle til sin mor at han har innsett at alt for mye arbeid faller på deg, og at familiene må samarbeide bedre ved feirining av jul ol.

Eventuelt så kutter han den samtalen og følger opp sin forpliktelse i hjemmet. Det er vanlig at de eldre for slappe av, mens dagens "voksengenerasjon" tar seg av julefeiringen.

Gjest som deg
Skrevet

Si at det ikke passer pga at det blir for mye.

Skrevet

Jeg hadde sagt ja, men forlangt hjelp fra de andre i familien.

Også hadde jeg forsøkt å redusere tendensen til perfeksjonisme :-)

Skrevet

Helt enig med deg!

petter smart
Skrevet

Nå er jeg ingen svigerdatter, men svarer likevel.

Mannen din har forstått noe du ikke har. Du trenger ikke pusse sølvtøy og alt det andre du lister opp. Alt trenger ikke være perfekt. Normal rydding og vasking (som neppe er stort dersom du er så opptatt av dette til vanlig som det kan virke som du er) og så dekk på til gjestene. Det blir selvfølgelig litt rydding dagen etterpå, men det bør i alle fall mannen din hjelpe til med.

Skrevet

Jeg hadde svart ja, senket skuldrene ang. perfeksjonisme (ingen takker deg for at du pusser sølvtøyet, vet du!)! Vasking av huset gjør du vel uansett til jul, så ikke tenk tanken på rundvask, en gang!

Skrevet

Samme her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...