Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Har noen spørsmål rundt dette med PMS.

Jeg føler meg til tider sterkt plaget av PMS.

I uka før Mensen får jeg de fleste kjente symptomer: brystspreng, bekymrer meg for alt mulig rart, vann i kroppen etc.

Symptomene forsvinner når mensen starter.

Jeg er vanligvis en person med sprudlende humør og ser optimistisk på det meste, men akkurat denne uka tenker jeg irrasjonelt og føler meg ute av stand til å ta viktige avgjørelser.

Har lest en del om emnet og ser at munkepepper og vitamin B6 forelsås som alternative behandlignsmetoder, men det er ikke bevist om dette virker. JEg har heller ikke forsøkt men vurderer det sterkt.

Noe som forundrer meg er at det finnes svært lite stoff om dette med PMS og trening. Jeg er selv aktiv idrettsutøver og merker at symptomene blir betraktelig mildere hvis jeg trener hardt i denne perioden. Trener vanligvis friidrett (løping) og ski. Men nå foreslår samboeren min at jeg bør forsøke å trene med vekter. Produserer kroppen mer mannlige kjønnshormoner da enn om man driver med løping/ski og kan dette påvirke PMS?

Finnes det noe litteratur om trening og PMS er jeg interessert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24010-trening-og-pms/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melora

har prøvd b-vit. Funka itte..

Heller ingenting anna..

Men trening hjelper virkelig, hvis man først får rævva opp av senga..

Og vekter er knall. Pump til du skjelver i hele kroppen og skriker om nåde, få kjæresten din med, slik at han kan presse deg..Og en boksesekk. Virkelig å anbefale! Og en lang,deilig dusj etterpå..

Rett og slett:sprengtren..

Ikke lett å finne noe nytt om PMS. Endel artikler her og der, men ingen lys i tunnelen.. men det er jo noen forsøk som pågår her og der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24010-trening-og-pms/#findComment-100909
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan gjerne forsøke nevnte preparater som muligens kan hjelpe noen. De er kjent at trening kan hjelpe, men det er vanskelig å vite om de som trener har en annen psyke enn de som ikke trener. Med medisin kan man undersøke effekten ved å gi juksemedisin til noen, men man kan ikke 'juksetrene'

Forklaring på at trening kan hjelpe er at kroppen produserer 'endorfiner', en slags smertestillende stoffer som faktisk kan virke litt som morfin, at man blir 'høy'. Det produseres ikke flere hormoner hos de som trener, kanskje heller mindre hormoner.

Det neste medikament som synes å ha effekt er 'lykkepiller' som er under utprøvning. P-piller med samme hormon i alle kan også hjelpe noen.

Det er enormt med opplysninger om PMS. Mye er dessverre nok ikke helt seriøst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24010-trening-og-pms/#findComment-101788
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...