Gå til innhold

Legetime snart - formuleringshjelp

Anbefalte innlegg

Gjest nervøs nå
Skrevet

Nå har jeg motet meg opp og bestilt time hos legen.

Mitt ærend er å be om sykemelding/bekreftelse til Lånekassen for mine første to år som student.

Dette var to fæle år hvor jeg var deprimert, og ikke fikk utrettet stort. Det er "lenge" siden nå, og jeg vil være student igjen, men må altså ha legeerklæring for å få lån (ikke rett på støtte pga for liten sp produksjon).

Noe av det verste jeg kan tenke meg er å måtte sitte foran legen å forklare dette. Jeg føler meg liten og dum nok som det er... Men jeg føler altså nå at jeg har kommet meg videre, fått livet mitt på rett vei (har stiftet familie og har fast jobb). Og jeg føler meg klar for å prøve igjen, sikker på at jeg velger rett rett.

Noen som har litt hjelp å komme med i forhold til hvordan jeg skal legge dette frem? Jeg kjenner ikke legen, og gruer meg SÅNN!!

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det aller viktigste må være dokumentasjon på at du faktisk har vært syk.

Hvem har du søkt hjelp hos, hvilken hjelp har du fått, medisiner, sykemeldinger osv osv?

Ingen (lovlydig) lege vil gi deg tilbakevirkende sykemelding for to år om du ikke har noen form for dokumentasjon på sykdom.

En legeattest som er formulert omtrent slik: "NN opplyser ved konsultasjon i dag at h*n var deprimert under to år av tidligere studier ........", er like mye eller lite verdt som en egenerklæring fra deg.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Jeg ser du har fått faglig svar under her. Jeg må bare si at "gjort er gjort, og spist er spist".. Hvis du har klart deg selv uten kontakter som 'beviser' din tidligere situasjon, så svir du for det i etterkant. Det er surt, men slik er livet. Du må evt. studere og jobbe samtidig - noe som kan være for tøft hvis du i tillegg har barn.

Håper for din skyld at du har den dokumentasjonen NHDahl sier du trenger.

Lykke til i livet :)

Skrevet

Hva regnes egentlig som for liten studiepoengproduksjon? På et heltidsstudium?

Gjest nervøs nå
Skrevet

Hva regnes egentlig som for liten studiepoengproduksjon? På et heltidsstudium?

På et heltidsstudium forventes man å avlegge 60 sp i løpet av et år. Lånekassen tillater at man ligger 60 sp på etterskudd, men så er det slutt.

Skrevet

På et heltidsstudium forventes man å avlegge 60 sp i løpet av et år. Lånekassen tillater at man ligger 60 sp på etterskudd, men så er det slutt.

Ok, takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...